videoita norjasta
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
videoita norjasta
audun njos racing sivuilta löytyy muutama video josta näkee aika hyvin norjalaisten autojen toiminnan.
sivut: http://home.online.no/%7Eei-n/index.cfm
millos meil on kisat yhtä kiihkeitä
sivut: http://home.online.no/%7Eei-n/index.cfm
millos meil on kisat yhtä kiihkeitä
-
- Site Admin
- Posts: 624
- Joined: 16 Jun 2006, 07:59
- Location: Pietarsaari
- Contact:
Onko kenelläkään tietoa kärjessä olevasta kolmennesta kuljettajasta tai auton tekniikasta? (Siis se koko keltainen auto)
T:Jani
T:Jani
--==http://www.pmc-motorsport.com==--
-
- Site Admin
- Posts: 624
- Joined: 16 Jun 2006, 07:59
- Location: Pietarsaari
- Contact:
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Katselin kuvia Njøsin autosta ja huomasin, että sillä on hieman poikkeavat aukot auton kyljissä. Kylkipeltiä on tuotu muutama sentti takaosasta ulos... Vaikuttaisi yksinkertaiselta ratkaisulta, jos verrataan usean pienemmän reiän väsäämiseen. Ratkaisu lienee sallittu Suomessakin, kun samoilla säännöillä vielä liikutaan?
Mielestäni juuri ne pellit ovat kriittisessä osassa auton jäykistämisen kannalta, koska se on paikka josta auto böijaa ja pahasti, eli kaikki apu on tarpeen. Njøs on mielestäni ratkaissut tämän hyvin etupäässä.
Parempi vaihtoehto tolle aukolle voisi olla että jättäisi takareunan avoimeksi n. 10mm matkalta taittamalla sen osan alumiinistä 90 asteen kulmaan eteen, muodostamaan gurney lipan.
Esimerkkinä Lola B06/10 louversit etulokareiden päällä, etureunassa lippa parantamaan tehostamaan. Kuva mulsannescorner.com
Muistaakseni markku tuollaista ratkaisua minulle silloin ehdotteli vaihtoehdoksi kun oli isot keulareiät mielessä, eli sääntöjän puitteessa olisi ok.
Parempi vaihtoehto tolle aukolle voisi olla että jättäisi takareunan avoimeksi n. 10mm matkalta taittamalla sen osan alumiinistä 90 asteen kulmaan eteen, muodostamaan gurney lipan.
Esimerkkinä Lola B06/10 louversit etulokareiden päällä, etureunassa lippa parantamaan tehostamaan. Kuva mulsannescorner.com
Muistaakseni markku tuollaista ratkaisua minulle silloin ehdotteli vaihtoehdoksi kun oli isot keulareiät mielessä, eli sääntöjän puitteessa olisi ok.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Harmi että ei ole kunnon kuvia sivusta ja taka viistosta, että saisi vielä tarkemman kuvan aukon toteutuksesta. Ideana se tuntuu parhaimmalta minkä olen nähnut. Gurney mullakin oli mielessä, jos ilman poistoa pitää tehostaa. Muistan nähneeni kuvia jostain protosta, jossa ilman poistoa kyljistä ulos olisi tehostettu gurney lipalla...Lister ehkä? Locostissa voisi ehkä ajatella nykyään protoissa kaytettyä sääntöä missä katteiden sisään ei saa näkyä kun katsotaan suoraan ylhäältä ja sivusta.
Voisi kuvitella että suurin osa ilmasta karkaa auton alle, mutta ehkä tonne rungon sisään voisi ajatella jotain ohjaimia, jolla ilmaa heittäisi sivuiltakin ulos. Mulla vaan ei oiken asiantuntemus riitä sellaisia suunnittelemaan. Ja suurin osa kikkailusta kuitenkin aika hyödytöntä, kun ajattelee millainen laskuvarjo toi peräkontti on.
Mun mielestä sivupeltien kiinnittäminen suoraan ylä ja alaputken väliin näyttää siistimmältä kuin kirjassa oleva L-tyylinen pelti... ja varmaankin sillä on jäykkyyteenkin merkitystä. hmm... paljon mietittävää vielä jäljellä
Voisi kuvitella että suurin osa ilmasta karkaa auton alle, mutta ehkä tonne rungon sisään voisi ajatella jotain ohjaimia, jolla ilmaa heittäisi sivuiltakin ulos. Mulla vaan ei oiken asiantuntemus riitä sellaisia suunnittelemaan. Ja suurin osa kikkailusta kuitenkin aika hyödytöntä, kun ajattelee millainen laskuvarjo toi peräkontti on.
Mun mielestä sivupeltien kiinnittäminen suoraan ylä ja alaputken väliin näyttää siistimmältä kuin kirjassa oleva L-tyylinen pelti... ja varmaankin sillä on jäykkyyteenkin merkitystä. hmm... paljon mietittävää vielä jäljellä
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Laita Mika minulle maili osoitteesi, niin laitan sinulle muutaman kuvan Njos:n autosta. Hänen veljensä on lähettänyt ne aikanaan minulle.
T:Jani
T:Jani
--==http://www.pmc-motorsport.com==--
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
tähän kylkipelti hommaan on kaikki tehny mieleisiä kiinnityksiä/aukkoja. meillä pelti ei tue runkoa ollenkaan. u pelti on vain ylhäältä ja alhaalta niitattu kiinni(hankala laittaa väliltä kun ei seuraa runkoa) eikä ole liimaa välissä. kylkipeltejä löytyy autoista useamman paksusia 0,7-1,5mm. meillä osa 0,7 ja loput 1mm alumiiniä. tarkoitus olis laittaa konehuoneen kylkipellit takareunasta auki kuten njos:n autossa ilman mitään aukkoja mutta saa nyt nähdä miten ton uuden pakoputkiston kanssa onnistuu. mulla olis yhdet samanlaiset sturen reijittämät pellit kun 704:ssa valmiina hyllyssä mutta taidan säästää ne varalle 704:seen. yritän jotain sileetä aukotonta mallia 705:seen saa nähdä onnistuuko .
kuvaa kisasta mahdollisesti norjasta. http://www.youtube.com/watch?v=pSvIYFbE4so .