Page 1 of 5

Yamahan loiskelevy

Posted: 08 Jan 2007, 11:54
by Mika Hirvonen
Eli öljypohjaan tarvitsisi sen loiskelevyn. Mistäs muut on hankkineet/hankkimassa? R1:n levy taitaa sopia FZS 1000 Fazeriin?
Katselin että englannista yhden levyn hankinta maksaisi jotain 100€ kuluineen... aika paljon palasta alumiinia. :o

Posted: 08 Jan 2007, 14:13
by slugmika
Jos löytyisi piirrustukset niin saisin laser leikkautettua kaverilla noit.

Mika

Posted: 08 Jan 2007, 17:46
by markku
mulle on englannista tulossa loiskelevy ja kytkimen päätylevy. tilasin jo 26.11 mutta tänään tulleen tiedon mukaan kuljetus yhtiö on hukannut paketin(vastasivat vihdoin kyselyyn). lupailivat vielä tälle viikolle pakettia mutta jos nyt muutaman viikon kuluessa. tarkoitus on ollut loiskelevystä tehdä kopioita mikan kaverilla. kytkimen päätyjä koneistan sitten töissä. vetolaipat lähti jo booritettavaksi. kun tulevat takaisin niin poraan kardaanin jaon ja laitan karkaisuun.

Posted: 08 Jan 2007, 18:16
by Mika Hirvonen
OK, kuulostaa hyvältä. Toivottavasti noita laippoja on sen verran, että tännekin päin olisi varaa lähettää yksi.
Kattelin just tänään noita Barnettin kytkinkittejä ja semmoinenkin voisi olla ihan kiinnostava hankinta. Varsinkin jos niitä saa Suomesta Locost hintaan :) Englannissa taisi saada sen päätylevyn ja jouset non 100£ + postikulut... eli euroissa varmaan parinsadan paikkeilla.

Posted: 08 Jan 2007, 19:37
by markku
kytkimen päätylevy oli fluke motorsportilla 99+vero 17,5% +rahti. vetolaipat on volvon 44.5mm kardaanin pikkulaipalle. tuli tossa viikonloppuna käytyä tekemässä käännytys työtä(pois bmw osista :twisted:). volvon kardaanin pikkulaippa käy suoraan ladan ja fortsonnin perään. joutuu vain ottaan kahdesta kardaanista laipat kun vakiona on toisessa päässä isolaippa(painaa perkeleesti ja vie ison tilan).

Posted: 08 Jan 2007, 19:56
by Mika Hirvonen
Joo tota samaa fluke motorsporttia kattelin kanssa. Verovapaana olen kaikki ostokset tähän asti onnistunut saamaan, mutta on se 99£+kulut vielä aika hinta kytkinpäivitykseen.
Täytyy viikonloppuna mittailla mitä laippoja mun kardaaneissa on. Ladan/fiatin kardaanin laippa oli muistaakseni aika pieni, mutta mun toisen kardaanin (fordista) laippa tais olla isompi.

Posted: 08 Jan 2007, 20:14
by markku
tässä se nyt taas nähdään mun ei kannata ostaa kun kotimaasta :cry:. maksoin alv ja sit vielä osat hukku :( .

Posted: 08 Jan 2007, 20:26
by Mika Hirvonen
Mä olen odottanut englannista yhtä toimitusta noin 3 kuukautta... ei siinä kauheasti lämmitä vaikka ALVit sai pois :D

Posted: 09 Jan 2007, 20:39
by markku
ai niin se loiskelevy on 65 puntaa flukella+alv+rahti :oops: :cry:

Posted: 13 Jan 2007, 21:14
by markku
flukelta tuli tieto että rahtari on hukannut mun paketin. lähettivät uuden kuninkaallisella lentopostilla ja laittovat koodin millä voi seurata kulkua mailin sivuilta. ovat noutaneet paketin. saa nähdä tuleeko kyyhkyllä vai oikein lentokoneella :lol:.

Posted: 15 Jan 2007, 18:58
by Mika Hirvonen
Kiva kuulla, että osat on tulossa Suomeen. Mä sain lähetyksen Rallydesignista töihin tänä aamuna. Se lähti muistaakseni torstaina Englannista, joten kyllä ne aika nopeesti tulee, jos on tullakseen.

Mistä Volvosta löytyy tollainen pikkulaipallinen ja liukusysteemillä oleva kardaani jota sä olet käyttänyt? Toi liukuva liitos kardaanin takaosaan voisi olla hyvä ratkaisu (ei tarttis kaikki mitat olla ihan millin päälle). Ja yksi laippa olisi tarpeellinen, jos sulta noita laippaan sopivia adaptereita riittää myyntiin asti. Multa löytyy nyt yksi Ladan perään käyvä laippa, mutta toiseen päähän ei vielä löydy oikein mitään.

Posted: 15 Jan 2007, 20:37
by PMC
En minäkään oikein innostunut Volvon kardaanista ennenkuin näin sen paikan päällä. Volvon kardaanin suurin etu tulee sen helppoudesta. Eli tarvitaan puolitoista Volvon 44.5mm millisellä putkella olevaa kardaania, joissa etupäässä ns. pikkulaippa (noin 87mm halkaisija ja 57.1mm ohjausolake). Tälläinen kardaani löytyy 100 -sarjasta ja vanhoista 240 autoista.

1) Sorvaa laipat irti hitsauksista
2) Lyhennä kardaani sopivaan mittaan
3) Hitsaa etupään pikkulaipat kumpaankin päähän
4) Laippa käy suoraan Ladan ja Fordin pikkulaippaan
5) Tukilaakerin kumiksi Volvo 700 -sarjan 44.5mm tukikumi Sialla vahvistettuna
5) Kardaanin rakenne säilyy juuri Volvon suunnittelemana
6) Perän liike aiheuttaa kardaanin pituuden muutoksen -> Volvon alkuperäinen liukuosa
7) Markku kertoo loput :wink:

Eli osaava kaveri tekee muutamassa tunnissa valmiin kardaanin näillä osilla. Voin tuoda kardaanin osat näytille perjantaina, jos haluat nähdä rakenteen.

T:Jani

Posted: 16 Jan 2007, 00:55
by markku
on se hyvä että liikun paketti autolla "käännytys" matkoilla. voi heittää kaikkea tavaraa kyytiin :lol: . janikin oli puhelimessa vahvasti sitä mieltä että bmw kardaani on hyvä. mutta kun oli heittää lattialle valmis locost kardaani ja näyttää miten sen kuuluu liikkua niin mielipide muuttui aika nopeasti. täytyy myöntää että hyvin jani muistaa mitä selitin osista ja muutoksista. en usko että volvon kardaani on ainoa toimiva mutta ehkä kuitenkin helpoin ja saatavuus on varma. volvon kardaanissa on hyvät nivelien ohjaukset putkeen helpottaa asennusta. jos meinaa pakin tehdä startilla suoraan kardaaniin niin laittaa tupla tukilaakerit ja liukuosat väliin ratas niin ei heilu. vetolaippoja on teossa 11 kappaletta josta kyllä vähän laskinkin mikalle yhden menevän.


en ole koskaan tykännyt ajaa kalustolla jota on muillakin(esim suomen ensimmäinen pyöreäkorinen takaveto fiesta ja rallicrossia volvo 360). josta johtuen olemme aina joutuneet soveltamaan :oops:. myönnän olevani traktori (volvo) miehiä josta johtuen ensiksi käymme aina volvon osat läpi. toisaalta tunnemme volvon osat ja niiden kestävyyden myös hyvin. esim ajoimme 350hv ja 1090kg painavalla autolla rataa 44.5mm kardaanilla. jotenka uskoisimme sen kestävän myös locostissa.

Posted: 16 Jan 2007, 12:00
by markku
oli fluken paketti saapunut eilen. en vain illalla käynyt tallilla kun tulin töistä klo 22 jälkeen :lol:. isä oli onneksi ottanut vastaan :lol:. laitetaan kuvia osista illalla sivuille.

täytyy laittaa loiskelevy tekoon. kysyn meidän alihankkijalta kuinka kiire niillä on jos eivät kerkeä niin täytyy laittaa jollain mikalle menemään.

kytkimen päätyä olen tossa mittaillut ja todennut että pitää piirtää tietokoneella jotta saa hampaat kehälle varmasti oikein. nyt ei aikaa oikein ole kun pitää kyseinen kappale laittaa kiinni koneeseen. mutta tilaan samantien toisen varamoottoria varten niin saa ensikesän ajettua. täytyy ensi talvena sitten tehdä päätylevyjä. sais kuvat tehtyä niin koneistus ei ole mikään ongelma.

Posted: 17 Jan 2007, 14:07
by Mika Hirvonen
On hyvä että käännyttelet meitä muita oikealle tielle. :) Kiitokset Janille syvetävästä selvityksestä. Täytyy alkaa metsästämään supivaa kardaania... tuntuu vaan tälläisten vanhempien autojen kamojen löytäminen olevan vaikeaa täällä etelämmässä.