Page 1 of 2
R1:n moottori ongelma
Posted: 06 Jul 2012, 18:43
by Marko
Auto oli jarrussa eilen ja tehoa/vääntöä puuttuu reilusti, eikä kierrä yli 10k rpm. Seokset kunnossa ainakin tuonne 10 000 rpm ja siihen asti tuntuu käyvän normaalisti. Onko kenellekään käynyt yamahan moottorien kanssa mitään vastaavaa tilannetta? Viikon päästä pitäisi kisaakin ajaa.
Re: R1:n moottori ongelma
Posted: 06 Jul 2012, 19:34
by Tomi Jutila
olettaen että exuppi on kiinni sitten puolat klikkaa.kilvanajot EI SITTEN puolista jää kiinni..mulla on ainakin kolmet
oliko puolat pakosarjan päällä???
Re: R1:n moottori ongelma
Posted: 06 Jul 2012, 20:31
by Marko
Exupilla ja "huijausboxilla" koitettu. Puolat on ns. kannen takana edestä katsottuna. Onko kaasun asento- tai kampiakselin asento anturien kanssa ollut autoissa ongelmaa ja mahdollista sytytyksenajoituksen sekoamista?
Re: R1:n moottori ongelma
Posted: 06 Jul 2012, 21:25
by Mika Hirvonen
Yleisin ongelma Yamahoissa on ollut puolien ylikuumeneminen. Kannattaa kokeilla toisilla puolilla.
Moottorin pitäisi toimia vaikka TPSn irroittaa kokonaan.
Kaasuttajat pitää olla suurinpiirtein oikeissa säädöissä. 170-180 pääsuutin pitäisi olla alueella.
Mahdollisia syitä on niin paljon, että vaikea lähteä arvailemaan.
Re: R1:n moottori ongelma
Posted: 06 Jul 2012, 21:46
by Marko
Ehjien puolien kuumeneminen tuskin aiheuttaa ongelmia ainakaan jarrupenkissä kokoaikaa, vai?
Re: R1:n moottori ongelma
Posted: 06 Jul 2012, 22:26
by Mika Hirvonen
Niin jos puolat on ehjät niin ne ei aiheuta ongelmaa. Jos ne on rikki niin sitten ne aiheuttaa ongelmaa. Ainoa tapa varmistua asiasta on vaihtamalla osia jotka varmasti toimivat.
Mahdolliset ongelman aiheuttajat pitää eliminoida yksi kerrallaan kunnes syyllinen löytyy.
Millaisia sähkölaitteita teillä on kytketty autoon? Yamahan laturi ei riitä oikeastaan mihinkään ylimääräiseen.
Re: R1:n moottori ongelma
Posted: 07 Jul 2012, 01:15
by Marko
Ei siinä ole kuin lambda, trailtechin mittaristo, öljynpaine mittari + moottorin omat sähköt. Ei luulis nyt ne olevan liiikaa laturille.
Re: R1:n moottori ongelma
Posted: 07 Jul 2012, 10:41
by Tomi Jutila
tehoa ja vääntöä puuttuu?? riippuu niin paljon penkistä yms. mutta jos 150+hp ja 100+nm löytyy niin silloin ei ole mitään varsinaista vikaa niitten osalta.
mulla on toiminut yammun omat sähköt vuosikausia moitteetta vaikka puolat on ollut grillissä pakosarjan päällä
Re: R1:n moottori ongelma
Posted: 08 Jul 2012, 00:38
by Marko
Tämä penkki näyttää todennäköisesti alakanttiin mutta kysessä on noin 40hp/ 30nm vajaus ja että kiertäminen loppuu noin 10k rpm kohdalle. Vähintään. Tuskin on mikään kummallinen vika mutta löytää se kuitenkin pitäisi. Muutama tunti penkissä ei tuonut mitään apua ongelmaan.
Re: R1:n moottori ongelma
Posted: 08 Jul 2012, 08:51
by Tomi Jutila
moponkoneisen penkissä rivuuttaminen on mielestäni aika turhaa.jos en väärin muista hirvosen juttuja niin olisko mika penkittänyt kerran ilman suurempaa hyötyä koko hommasta.itte ajoin kolmevuotta ennenkun ekankerran kävin penkissä eikä sieltä ole mitään ratkaisevaa löytyny,rahaa on menny kyllä aivan liiaksi ja kuitenkin olen radalla muuttanut säätöjä.penkissä ajo ei vastaa todellista,radalla vasta saa oikeat olosuhteet.hyvä laajakaista lambda (ei innovate)ennenkaikkea näytöllä minkä näkee ja radalla hakee loput.r1 omilla sähköillä ja 170-180 suuttimilla ja virineuloilla toimii kyllä,nyt klikkaa joku pikkujuttu...puolat tai tulpat.mulla on kisoissa mukana täydelliset r1 sähköt,niistä on helppo aloittaa kokeilut vaihtamalla yks kerrallaan osia.
Re: R1:n moottori ongelma
Posted: 08 Jul 2012, 13:18
by Antti Tuomainen
Puhukos joku jossain vaiheessa, että bensamittari ei saa näyttää tyhjää tai kiertäminen loppuu? Oisko ollu Markun kirjotus?
Re: R1:n moottori ongelma
Posted: 08 Jul 2012, 21:54
by Marko
Niin penkissähän yritettiin löytää syytä siihen miksei auto toimi. Radallakaan ongelma ei ole selvinnyt.
Ei mitään tietoa tuosta polttoaine hommasta. Eikä ole edes yamahan omaa mittaristoa.
Re: R1:n moottori ongelma
Posted: 08 Jul 2012, 22:36
by Mika Hirvonen
Löytyykö mitään digitaalista kiekka/taajuusmittaria millä saisi katottua virhekoodit?
ECUn keltamustaan johtoon mittari ja katsoo antaako jotain vikaa.
n.3000 on TPS
n.7000 on EXUP
n.8000 on bensan varoitusvalo
TPSn voi kanssa kalibroida kiekkamittarilla.
Virrat päälle ja irrottaa TPSn johdon hetkeksi. Jos mittari näyttää 5000 rpm niin asetus kohdillaan. Jos 0 rpm niin TPS arvo liian pieni ja jos 10000 niin liian suuri.
Re: R1:n moottori ongelma
Posted: 09 Jul 2012, 16:10
by Tomi Jutila
mun ei ole tps kalibrointiin tarvinu koskea,eräs huoltomies nimenomaan kielsi.mutta jos markon kaasaripatteria on joku aiemmin säätänyt "paremmaksi"
Re: R1:n moottori ongelma
Posted: 09 Jul 2012, 19:32
by Marko
On mitattu puolien, tps:n jne. vastusarvoja ja kaikki sen puolesta tuntuisi olevan ok. Digitaalinen rpm mittari löytyy mutta syystä tai toisesta ei suostu näyttämään "vikakoodeja". En kyllä ihmettele kun melko hankalaa oli saada näyttämään se edes kierroslukua puolan päästä.