Page 1 of 1

Vasemmalta ajettava Yamaha-locost

Posted: 21 Sep 2012, 19:32
by Tero Harju
Ainakin Leinolla näyttää olevan ratti samalla puolella kuin muillakin kokolihaa syövillä heteromiehillä :wink: , vaikka prätkän pannu pellin alla... Mieluusti rakentais tuota tulevaa projektia samalla mallilla mutta onko kuinka paha rasti saada ohjausakseli ja pakosarjat sopimaan samalle puolelle, vai rakennanko suosista oikealta ajettavan?

...kysyy nimimerkki "epätietoinen"

Re: Vasemmalta ajettava Yamaha-locost

Posted: 21 Sep 2012, 19:38
by Tomi Jutila
tee oikeekätinen.
miks tekisit vasurin??

Re: Vasemmalta ajettava Yamaha-locost

Posted: 21 Sep 2012, 20:54
by kippo
kyllä sen akselin saa mahtuun jos haluaa vasemman puoleisen ohjauksen mutta varmaan helpompi on laittaa oikeanpuoileinen ohjaus

Re: Vasemmalta ajettava Yamaha-locost

Posted: 21 Sep 2012, 23:10
by Tero Harju
Nokun sikskun katoku... :roll:

Oikeastaan suurin syy taitaa olla omassa fiiliksessä, toisaalta toistakymmentävuotta kun on rataa kiertänyt ulkokaarteen puolella, voishan tuo olla vaihtelua ruveta ajamaan sisäkaarteessa :)

Käytännön syyt, alkaen nyt vaikka painopisteestä (moottori kallellaan vasemmalle, pistetäiskö kuski oikealle?) tietysti puhuvat kovasti sen puolesta että pistetään kuski seuraavassa autossa eri puolelle kuin vanhassa.

Ja tietysti kun katsoo vaikka kummalla puolella istuu jurvan kärkikaksikko niin pitäiskö ottaa vinkistä vaari :D

Ihan sama tietysti millaisen auton tekee, tärkeintä on että sen kanssa pääsee sinuiksi. Nykyisen auton kanssa vasta viimesunnuntain viimeiset kierrokset alkoivat tuntua siltä että arvaa etukäteen mitä auto tekee kun sen paiskaa kaarteeseen, joten enempi pitää ruveta taas treenaamaan tuota ajamistakin, sen lisäksi että asuu tallilla vähän myöhempään.

Re: Vasemmalta ajettava Yamaha-locost

Posted: 25 Sep 2012, 09:11
by Marko Leino
Mun runko oli alunperin tehty vasuriksi niin en ruvennut sitä sit muuttamaan. Parilla "ylimääräisellä" nivelellä ohjauksesta selviää ja kun sijoittelee konetta vastaavasti oikean reunan suuntaan niin jää paremmin tilaa ohjaukselle. Mulla menee ohjausakseli pakosarjan alta ja siitä kahdella nivelellä ylös kuskille.

Muistaakseni joku joskus sanoi että vasurin puoleisesta autosta ei tule niin nopea kuin oikean puoleisesta...tiiä sitten aika näyttää :wink:

Re: Vasemmalta ajettava Yamaha-locost

Posted: 25 Sep 2012, 10:50
by Mika Hirvonen
Ei kai sillä loppupeleissä ole hirveästi väliä millä puolella se ratti on.

Tee kompromissi ja osta Formula... ratti on siinä keskellä :)

Re: Vasemmalta ajettava Yamaha-locost

Posted: 25 Sep 2012, 12:08
by Jari Kauttonen
Omani on vasuri ohjauksella ja mopon koneella. Auton saa melko lähelle tasapainoon tankkien, yms. sijoittelulla. Jälkeen ajateltuna melkein väittäisin kuitenkin että oikealta ohjattava olisi ollut helpompi tehdä ja antanut enemmän vapauksia tavaroiden sijoittelulle.
Seuraavasta on tulossa oikealta ajettava, tai ainakin ostin jo aikoinaan siihen oikeakätisen ohjauksen. Tosin silloin joskus aikaisemminkin myin Kakelle silloisen oikean puolisen hammastangon... :roll:

Re: Vasemmalta ajettava Yamaha-locost

Posted: 25 Sep 2012, 17:26
by Tero Harju
Mika Hirvonen wrote:Tee kompromissi ja osta Formula... ratti on siinä keskellä :)
:D Todellakin himottaa vanha formulaford tai nelonen, mutta kattellaan niitä sitten kun on saatu 10v taiteilijajuhlat nykykamppeilla hoideltua, silloin ehkä toivottavasti jo on varaakin :wink: