Page 1 of 2

Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 24 Sep 2012, 22:21
by Tero Frondelius
Hei kaikille. Konepelti on kuulemma mukaan vittumainen taivutettava. Kysymys kuuluu saako sen tehdä lasikuidusta? Mites se tuulilasin teline? Kuuluuko samaan sarjaan?

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 25 Sep 2012, 07:37
by pasi.t
ei konepelti nyt niin paha rasti ole.

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 25 Sep 2012, 08:19
by Tero Frondelius
pasi.t wrote:ei konepelti nyt niin paha rasti ole.
Vapaaehtoinen löytyi. Kysymys kuuluu, että mitä se maksaa?

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 25 Sep 2012, 08:20
by markku
alunperinhän näitä tehtiin kirjan perusteella. siinä konepelti tehdään eskortin kattopellistä :lol: . konepelti,kupeet ja perä osa on tarkoitus olla peltiset/alumiiniset. keulapala ja lokasuojat lasikuitua. etu lokasuojia on aikojen alussa ollut alumiinisiakin. kojelautoja on kanssa ollut molemmista materiaaleista. tämäkin pitää varmaan kirjata sääntöihin.

kuten pasi totesi ei konepelti ole kummonen tehtävä. iso putki ja senpäällä pyöräyttää pyöristykset oikeaan paikkaan.

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 25 Sep 2012, 10:57
by Mika Hirvonen
Taisi olla kirjassa pohjalevy tehty siitä escortin kattopellistä. Konepelti on alumiinia.

Lasikuitu on painavampaa kuin alu ja vaatii ekaks jonkun muotin tekemisen. Jos joku haluaa tehdä painavamman osan isommalla työllä niin ei se mua henkilökohtaisesti haittaa.

Ehkä sääntöjen puitteissa voisi sopia, että konepelti, kyljet ja takakontti on alua niin ei kenenkään tartte alkaa kokeilemaan jotain uutta.

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 25 Sep 2012, 18:03
by Heikki Kuusniemi
Antakaa laittaa lasikuituinen konepelti ja takapaneeli.Ei kai se autosta sen nopeampaa tee ja jos tykkää askarrella niin ok.

En muuten olisi ottanut kantaa mutta on ko. osat jo valmiina...

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 26 Sep 2012, 08:20
by Johan Svahn
kumpi on parempi "tulensuoja", alu vai lasikuitu?

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 26 Sep 2012, 09:34
by Jari Kauttonen
Johan Svahn wrote:kumpi on parempi "tulensuoja", alu vai lasikuitu?
Mitäs iloa on alumiinisesta konepellista kun ohjaamon ja konehuoneen eristää kuttaperkka pulpetti :roll:

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 26 Sep 2012, 09:54
by Mika Hirvonen
Säännöt vaativat, että pulpettiin laitetaan alumiininen suoja konehuoneen puolelle.

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 26 Sep 2012, 12:03
by markku
viedään seuraavaan kokoukseen tämä lasikuitu asia. toivoisin että ainakaan ennen kokousta ei kovin moneen autoon tulisi lasikuitu osia (konepelti/perä).

erinäisiä juttuja on kiertänyt myös hiilikuitu osien käytöstä. toivottavasti ainakaan pyöriviin osiin ei porukka ole hiilikuitua työntämässä. hiilikuitu asikin pitää laittaa seuraavaan kokoukseen.

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 26 Sep 2012, 16:51
by Tomi Jutila
onhan uudet rakentajat tietoisia että nokka-pulpetti osia ei kannata tilata englannista kun sieltä voi tulla ihan minkälaisia ja kokoisia vaan....sitävaan että täyttävätkö ne suomalaiset säännöt???

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 26 Sep 2012, 20:35
by markku
korin lasikuitu osat kannattaa ostaa tervolalta niin tulee oikeanlaisia. ulkomaantuonneissa ottaa aina riskin. siellä löytyy monen näköisiä. meillä säännöissä keulana sallittu kaksi locost mallia (matala/korkea).

juu voidaan varmaan kokouksessa miettiä sanamuotoa siihenkin asiaa. säännöissähän jotain on asiasta nyttenkin.

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 26 Sep 2012, 22:08
by Jari Kauttonen
markku wrote:viedään seuraavaan kokoukseen tämä lasikuitu asia. toivoisin että ainakaan ennen kokousta ei kovin moneen autoon tulisi lasikuitu osia (konepelti/perä).

erinäisiä juttuja on kiertänyt myös hiilikuitu osien käytöstä. toivottavasti ainakaan pyöriviin osiin ei porukka ole hiilikuitua työntämässä. hiilikuitu asikin pitää laittaa seuraavaan kokoukseen.
ööö... miksi hiilikuitu osat kiellettäisiin? Eikös ajatuksena ollut joskus että samoilla säännöillä mennään mitä muissa pohjoismaissa? Nyt kuitenkin esim. "saippuakoteloa" ei ole sallittu aikanaan, joten kisaaminen muualla kuin suomessa on melko turhaa touhua, jos ajattelee sijoituksia. Jotenkin ei nyt mahdu pieneen päähän.
Pitääkö luokasta tehdä niin tiukka sääntöjen mukaan että vain jonkun tietyn tekemät osat kelpaa?

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 26 Sep 2012, 22:31
by markku
mun mielestä hiilikuituiset jarrut tai kardaanit ei ole tarpeellisia locost luokassa :roll:

pm sääntöjen seuraamisesta luovuttiin jotta saadaan ajaa suomessa/hrf kisoissa. nyt pitkään voimassa olevilla säännöillä on pyritty takaamaan rakentajille rakentelu rauha. säännöista löytyy kaikenlaista parantamisen varaa omankin auton tarpeisiin :lol:

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 27 Sep 2012, 00:13
by Jarkko Kellosalo
Mitä ny mennä muokkaa noita sääntöjä. Eikö se oo kiva ettei tarvii joka talvi rakentaa autoa uusiks muuttuneiden sääntöjen takia... toki tarkenttaaha niitä aina voi. Ja mennäänhä näillä säännöilläki aikasta kovaa...