Page 2 of 2

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 27 Sep 2012, 22:34
by Tero Frondelius
markku wrote:viedään seuraavaan kokoukseen tämä lasikuitu asia. toivoisin että ainakaan ennen kokousta ei kovin moneen autoon tulisi lasikuitu osia (konepelti/perä).

erinäisiä juttuja on kiertänyt myös hiilikuitu osien käytöstä. toivottavasti ainakaan pyöriviin osiin ei porukka ole hiilikuitua työntämässä. hiilikuitu asikin pitää laittaa seuraavaan kokoukseen.
Itse olen vähän miettinyt hiilikuidusta tehtyä kardaania. Jos hiilikuidut kielletään, mutta lasikuitua ei kielletä sitten teen kardaanin lasikuidusta. Komposiittikardaanilla on keveyden lisäksi mukavat vaimennusominaisuudet, joita olisi kiva testata käytännössä.

Eli ehdotan että jos seuraaviin sääntöihin 2016 alkaen on tarkoitus kieltää hiilikuitu kokonaan samalla voisi määritellä että pyörivät osat pitää olla teräksestä. (vaikka komposiittikardaani kiinnostaa edelleen)

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 28 Sep 2012, 07:36
by KakeK
En lähtisi muuttamaan pyöriviä osia teräkseksi. Suurimmalla osalla on aluvanteet, alulevikepalat, alunavat jne. Pyörivät osat metallista vois olla järkevä.

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 28 Sep 2012, 20:17
by Tero Frondelius
KakeK wrote:En lähtisi muuttamaan pyöriviä osia teräkseksi. Suurimmalla osalla on aluvanteet, alulevikepalat, alunavat jne. Pyörivät osat metallista vois olla järkevä.
Luonnollisesti samaa mieltä. Jatko kysymys, mitä jos teen kardaanini alumiinipolyuretaanikomposiitista? Ikäänkuin sandwich rakenne.

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 28 Sep 2012, 23:05
by ari1630
Tero Frondelius wrote:
KakeK wrote:En lähtisi muuttamaan pyöriviä osia teräkseksi. Suurimmalla osalla on aluvanteet, alulevikepalat, alunavat jne. Pyörivät osat metallista vois olla järkevä.
Luonnollisesti samaa mieltä. Jatko kysymys, mitä jos teen kardaanini alumiinipolyuretaanikomposiitista? Ikäänkuin sandwich rakenne.
tokkopa se kartaani sitä vauhtia lisää tuo :?: kyllä sillä rautasellakin autot liikkuu,kunhan muistaa syödä ne sandwichit varikolla eikä radalla :wink:

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 29 Sep 2012, 14:52
by Tero Frondelius
ari1630 wrote:
Tero Frondelius wrote:
KakeK wrote:En lähtisi muuttamaan pyöriviä osia teräkseksi. Suurimmalla osalla on aluvanteet, alulevikepalat, alunavat jne. Pyörivät osat metallista vois olla järkevä.
Luonnollisesti samaa mieltä. Jatko kysymys, mitä jos teen kardaanini alumiinipolyuretaanikomposiitista? Ikäänkuin sandwich rakenne.
tokkopa se kartaani sitä vauhtia lisää tuo :?: kyllä sillä rautasellakin autot liikkuu,kunhan muistaa syödä ne sandwichit varikolla eikä radalla :wink:
Ei kysymys ole vauhdista vaan rakentamisesta. Komposiitit ja sandwich rakenteet ovat teknisesti mielenkiintoisia.

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 30 Sep 2012, 15:51
by tumpelo
Moro Tero,
Et ole yksin teknisen pipertämisen kanssa :D
Suurimmalle osalle" oikeista kilvanajajista" vaan taitaa olla mahdoton ymmärtää että kaikkien touhut ei välttämättä lähde menestymisen pakosta vaan tekemisen ilosta. Piperrellään vaan menemään, ihastellaan hienoja keksintöjä ja palataan kivikaudelle kun "jäädään kiinni".

Nimim. näpertelijä.

Ja nyt talliin tekemään uutta ram air imuresonaattoria ja mitoittamaan yliäänipakoporttia. Simulointi antaa yli 135hp/l...

:wink:

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Posted: 10 Oct 2012, 14:07
by slugmika
Pyörivät ehdottomasti ei kuidusta, kuten muutenkin HRF luokissa.
Eiköhän sitä teknistä hippastelua pääse harrastamaan jossain muissakin kohteissa :)


Meillähän on säännöt 2015 asti tehtynä, joten ei varmaankaan ole sopivaa muuttaa näitä totuttuja materiaaleja kesken kauden.
Täsmennystähän tämä taas vaatii, joten kirjataan ne käytetyt materiaalit kyljille, konepellille, perälle sekä pulpetille.

Mika