Page 4 of 6

Re: MH 721 FIN

Posted: 12 Feb 2009, 15:12
by Mika Hirvonen
Vähän juttua uusista tukivarsista lisäilty blogiin.
Image

Re: MH 721 FIN

Posted: 12 Feb 2009, 20:42
by Jari Kauttonen
Eikös toi hydrauliikka putki poikkee kirjan mitoista -> eli ei sääntöjen mukainen? Ymmärsin että Janikin olis tekemässä uusia tukivarsia kirjan mukaan?? Vai oonko väärässä :?:

Re: MH 721 FIN

Posted: 12 Feb 2009, 23:55
by hege
Poikkeaa kirjan mitoista joissa käytetään 19mm putkea. Etutukivarret saa myös tehdä 20mm putkesta kun joistain paikoista 19mm putkea on hankala saada.

Mika: Mikä sulta hajosi Alastaron kisassa? Onks kuvia?
Ois kiva saada se virhe esille ettei muut tee samaa.

Re: MH 721 FIN

Posted: 13 Feb 2009, 05:02
by Mika Hirvonen
Joo kirjassa on 19mm, mutta 20mm on käynyt kanssa. Aikoinaan kyselin asiasta tässä ketjussa -> klicks

Tukivarsi petti kohdasta jossa putki loppuu ja latta alkaa. Mä käytin aika rankasti kanttareita hyväkseni perjantain testeissä... jos olisi pysynyt radalla, niin olisi saattanut kestää pidempään. Alapuolen kuvasta näkyy Kipon tekemät korjaukset. Lauantain kisa ajettiin kokoonparsituilla tukivarsilla ja hyvin tuntuivat kestävän.
Jälkeenpäin lisäsin 6mm latat vahvistamaan heikkoa kohtaa. En tosin päässyt ajamaan autolla Alastaron jälkeen.
Noi tukivarren putket olisi pitänyt jatkua vähintään nivelen keskikohdan tasolla tai sitten latan paksuus/materiaali olisi pitänyt olla mitoitettu astetta järeämmäksi.
Uusissa tukivarsissa on opittu edelisen kauden virheistä elinimoimalla kyseinen latta kokonaan pois tukivarresta.

Image

Re: MH 721 FIN

Posted: 13 Feb 2009, 11:24
by hege
Kannattaa huomata ylläolevasta kuvasta iskarin säätönupikan varmistaminen teipillä. Tollaset hienosäädöt ja viimeistellyt yksityiskohdat erottaa yleensä nopeet ja hitaat autot radalla.

En sitten tiie mikä on ollu ongelmana. Onks avonien säätönupikat niin löysät vai haluaako varikkotiimi estää ettei kuski pääse itse säätämään autoa? :wink:

Lisään ton 19 - 20mm putkikohdan tonne sääntöihin.

Re: MH 721 FIN

Posted: 13 Feb 2009, 12:46
by Mika Hirvonen
Kartingissa on opittu että kaikki pitää varmistaa rautalangalla, nippusiteillä tai teipilla :)

Re: MH 721 FIN

Posted: 14 Feb 2009, 13:24
by Mika Hirvonen
Flunssan hyvänä puolena on, että ehtii päivitellä blogia :?
http://mhlocost.blogspot.com/

Re: MH 721 FIN

Posted: 20 Feb 2009, 09:37
by Mika Hirvonen
Blogia taas kerran päivitetty.

Re: MH 721 FIN

Posted: 20 Feb 2009, 16:49
by Tomi Jutila
hyväkuntoisen näköinen toi "vara"moottori.mulla on pelannut kaikki koneet mitäniitä nyt n.10 kpl on tallissa ollut,öljypohjan ja kytkin kopan oon aukassut kiertokanget on niin syvällä koneessa että niitten kunnon olen katsonut vasta radalla(tai siis ei niitä radalta ole tarvinut keräillä).kaasarit on joskus vuotanut kun ovat olleet kuivillaan pitkään eli niihin kannattaa vaihtaa varsinkin o-renkaat mitkä on neularungon ja kaasarin välissä.
ittekkin mietin noita wilwoodin jarruja mutta mun citikan jarrut oli sturen jäljiltä aika hyvät paitsi viimekesänä pullataikina versiot kun rupes pääsylinterit vuotaan joten uusin vaan ne.muuteskin toi auton sääntöpäivitys oli aika iso proggis ja alkoi oleen takki aika tyhjä ja hella alko savuttaan niin tarvii kattoo noi jarrut sit ens talvena...eikä kauden alkuunkaan ole enään kun reilu 2kk (jurva avoin luokka 9.5)

Re: MH 721 FIN

Posted: 13 Mar 2009, 12:02
by Mika Hirvonen
Blogia taas päivitelty. Oli eilen HANS tuki testissä. Lisää juttua -> http://mhlocost.blogspot.com/

Image

Re: MH 721 FIN

Posted: 13 Mar 2009, 17:16
by Mika Hirvonen
Okei... kypärä ja Hansi ostettu. Nyt on todella turvallinen olo. :)

Re: MH 721 FIN

Posted: 14 Mar 2009, 09:52
by Tomi Jutila
sytytystulppia kannattaa ostaa ebaysta,itse tilasin just ngk iridium tulpat 4 kpl kuluineen 35e.ekan setin ostin aikanaan "halvalla" yamaha liikkeestä n.95e/sarja....

niin ja tulpat kannattaa laittaa momenttiavaimella kiinni mulla ja markulla on katkennut tulppa kanteen...kisoissa tietenkin eipä ne kotitallissa laittaessa katkeile :shock:

Re: MH 721 FIN

Posted: 15 Mar 2009, 20:15
by Mika Hirvonen
Vai että oikein iridiumia. Siinä lienee Tomin vauhdin salaisuus :)

Hankin momenttivääntimen pari viikkoa sitten, mutta ei olisi tullut mieleen vetää tulppia sillä kiinni.

Re: MH 721 FIN

Posted: 16 Mar 2009, 14:08
by tumpelo
Se on hassu peli tuo momenttiavain. Pääsääntöisesti kaikki ruuvit ja pultit menee käsivaralta aivan liian tiukalle ja rikkoo jotain ennemmin tai myöhemmin. Erityisesti moottoripyörissä.

Kokemusperäisesti toisinpäin eli löysälle meinaa jäädä vasta hyvänmatkaa yli 200Nm vedettävät pulteroiset. Tallista löytyykin siksi momenttiavaimet 8Nm...820Nm välille. Vielä pitäs löytää semmonen ruuvarin mallinen noille ihan pienille mutta pakkaavat olemaan aina 1 per momenttiarvo.

Tumpelo

Re: MH 721 FIN

Posted: 16 Mar 2009, 16:51
by Tomi Jutila
Mika wrote:mutta ei olisi tullut mieleen vetää tulppia sillä kiinni.
niinpä,sen kyllä voi ymmärtää että minä katkon tulpan kanteen kirvesmiehen rannemomentilla mutta kun markullakin kävi -07 samanlailla.tulpan runko kierteen kohdalta on aika ohut ja siittä se sitten katkee kun ranteella tulee kuiteskin vedettyä liian kovaan... :oops: