Page 1 of 2

FZ1 moottori

Posted: 31 Oct 2012, 11:56
by Antti Tuomainen
Kuulostaa että näitä FZ1 moottoreita (tuloksista huolimatta) on radalle tulossa useampia, niin ajattelin kasata kokemuksia tänne yhteen ketjuun. Toivottavasti muutkin jakavat kokemuksiaan ja näkemyksiään.

Re: FZ1 moottori

Posted: 31 Oct 2012, 12:00
by Antti Tuomainen
Alla luetelluistahan suurin osa on muutoksia, vaikka säännöissä sanotaan ettei muutoksia saa tehdä…….joku varmaan ilmottaa jos näitä ei sallita??



Havaintoja tähän mennessä:

Moottorin kiinnitys:
- Ainakin alakiinnikkeet on samat kuin R1 kaasarikoneissa
- Ymmärtääkseni myös yläkiinikkeet on samat, ainakin hyvin lähelle

Kytkin:
- En oo muuttanu mitään
- Jäykempiä jousia kyllä saa jos tunteen tarttevansa

Loiskelevy
- Loiskelevyn vaatii niin kuin R1:kin
- Ja ylitäytön (muutama desi)
- Itellä ei oo sumpussa muuta kuin loiskelevy ja silloin tällöin vilkuttelee öljynpinnan merkkivaloa vaikka on ylitäyttöä reilusti, mutta paineet on pysyny ok.
- http://www.ebay.co.uk/itm/04-07-Kit-Rac ... 470wt_1064

Pakosarja
- Ite oon käyttäny R1:stä tuttua mitoitusta, ei pitäs olla kaukana
- http://www.locostbuilders.co.uk/viewthr ... ?tid=21959
- Ihan nuin korkeallehan FZ1 ei kiekase, mutta sinnepäin


Jäähdytys
- Yritin pelkällä alkuperäsellä öljystä veteen mokkulalla huonolla menestyksellä
- Eli öljynjäähy parempi siirtää erilliseksi niin kuin suurimmalla osalla R1:kin on
- Jollain oli muistaakseni öljyn jäähy otettu suodattimen laipalta ja alkuperäinen öljystä veteen myös paikallaan, ilmeisen hyvin tuloksin?
-

Huohotus ongelma
- AIS voi poistaa jokatapauksessa niin ei paukuta putkessa niin pahasti
- Joissain yksilöissä on ollu isoja haasteita kun huohotin puhaltaa öljyt ulos
- Voidaan välttää ohjaamalla huohotus venttiilikopan kautta
- http://www.locostbuilders.co.uk/viewthr ... tid=113841
-

Sähköt:
- Ite oon käyttäny alkuperästä johtosarjaa. Hommatkaa sähkökaavio! Helpottaa elämää kovasti!
- Kaks iltaa kun tallissa vietin johtonipun kans, niin sain noin 160g sitä kevennettyä (en suosittele)
- Jotkut pois jätetyt osat tartee vastuksen johdon päidenväliin (ainaki seisontatuki), en muista muita
-


Ajonesto
- En keksiny konstia millä ajoneston sais ohitettua
- Atlantin takana on joku paja joka noita ecun uudelleen ohjelmointeja tekee ja poistaa rajoitteet
- Ecu unleashed (kallis ja rajoitetut ominaisuudet)
- Flashtune vaikuttaa lupaavalta, muttei vielä tue FZ1
- Itse ajelin tämän kesän ajonestoboxi kytkettynä ja avain sähkörasiassa konehuoneessa => homma ok
- Ihan äsken huomasin että myös immobiliser emulator kikkareita löytyy ebaysta (tilasin kokeeksi läjän), en vielä kokeillu
- http://www.ecutool.com/Yamaha-Immobiliz ... _2786.html
-


Exup (Pakoputken läppä)
- Itse olen poistanut ja se lienee yleisin lähestymistapa
- Exup eliminator ainakin toimii ecun huijaukseen, netin mukaan pelkkä vastus ja konkka ei pelaa näissä uudemmissa
- http://www.fz1-forum.com/forum/gen-ii-m ... build.html


Ecu:
- Vaatii jonkun "piggyback"-boxin
- Ainakin olttoaineen määrää on pystyttävä säätämään (keskialueella kuivaa alkuperäsessä, päästörajoitusten takia)
- Sytytysennakot vaikuttas olevan aikalailla kohillaan, tehtaan jäljiltä eli ei oo pakko säätää
- Kierrosluvunrajotinta on nostettava ainakin Ladan perävälityksillä
- Jos joku avaa yamahan ecun, niin se olis paras vaihtoehto, mutten vielä oo löytäny sopivaa pajaa
- Power Commander
- Rapid Bike (3), näitä on ainaki parissa autossa ihan onnistuneesti käytetty

Re: FZ1 moottori

Posted: 16 Aug 2013, 20:55
by Antti Tuomainen
Ecu tuntuu olevan aika kranttu jännitteen riittävyydelle startatessa.

Parissakin koneessa ollu samaa vikaa: eli pyörittää starttia hyvin mutta ei lähde käyntiin. Näytöllä alkaa vilkkumaan moottorin lämpötilan teksti "Hi", tämä näyttäs tarkoittavan että jännite putoaa niin alas että ecu ei tiedä mitä tehdä.

Terolla ongelmaan autto päävirta ja maadoitus piuhojen vaihto paksumpiin. Itellä sama ongelma alkoi kesken kauden ja nyt kun vaihdoin keltaset abikot kunnon akkuliittimiin, niin starttaa ja toimiin niinkuin pitääkin.

Eli kannattaa varmistaa että päävirtakytkimelle menee reilusti yli 6mm2 johdot ja riittävän isot liittimet. 16mm2 kaapeli ja kaapelinpäät tuntuu toimivan hyvin. Tää ois ollu varmaan konkareille päivän selvää, mutta piti kuitenki ite kokeilla pienemmillä piuhoilla.

Re: FZ1 moottori

Posted: 25 Sep 2013, 11:36
by Antti Tuomainen
Ainakin parissa ruisku fazussa on ollut vaikeuksia öljyn ylitäytön pysymisessä koneessa. Desi ylitäyttöä saattaa pysyä koneessa, mutta sitä suurempi tulee heti (1-2kierrosta) huohotinsäiliöön. Hyvinkin kyseenalainen ratkaisu tähän on ollut pienentää alkuperäisen huohotin labyrintin läpäisyä entisestään.

Starttimoottorin alla on kampikammion huohotuksen labyrintti jonka tarkotuksena on kerätä huohotin ilman mukana kulkeutuva öljy takaisin kampikamioon, tämä ei kuitenkaan tunnu locosti käytössä olevan riittävä. Ainakin pariin koneeseen on nyt lisätty sokkelon monimutkaisuutta ja siten saatu öljyn keräystä parannettua. Tosin tämä saattaa myös lisätä kampikammion painetta, minkä mahdollisia haittavaikutuksia ei ole juuri analysoitu. Öljyn ylitäyttö on kuitenkin alkanut pysymään koneessa.

Re: FZ1 moottori

Posted: 05 May 2014, 16:48
by Antti Tuomainen
Sattu silmään tämmönen aika hyvä yhteenveto ruisku yammun sähköistä. Näyttäs täsmää ainakin melko hyvin myös FZ1 kans.

http://www.robcollingridge.com/kitcar/d ... trics.html

Re: FZ1 moottori

Posted: 01 Jul 2014, 08:35
by Antti Tuomainen
Jos päätyy laittaan tuon huohotuksen venttiilikopan kautta, niin varmistakaa että ne 6mm tulpat pysyy varmasti paikallaan! Siellä on näemmä yllätävän paljon vastapainetta tarjolla jossain tilanteissa. Itsellä oli 3 kpl neljästä irronnut ja pyöri vapaana venttiilikopassa => ei hyvä!

Re: FZ1 moottori

Posted: 29 Mar 2015, 22:14
by Antti Tuomainen
Jaaha pari päivää dynossa. Ja loppu tulema on että ruisku fazusta saa ulos 149hv. Sääntöjen mukasilla konsteilla ei tuu mullin mullia enempää.

Orggis imu-tötteröt on just oikeen mittaset
Orggis pakosarja on oikeilla mitoilla (forumilta tuttu richard-miles on ihan yhtä hyvä)
4-2-1 pakosarja vs 4-1, teho "piikki" vähän vaeltaa, muttei nouse yhtään.
Orggis sytytysennakko (4-6 vaihteella) on just oikein

Orggis ecu rajottaa tehoa noin 12hv pienillä vaihteilla 1-3, kuulemma sen takia ettei vanhingossa mopo keuli.
Orggis ecu, locost käytössä (katalysaattori ja ilmanpuhdistimen kuristukset on pois) niin kone käy laihalla, luokkaa AFR >14. Tehon lisäys kun seoksen hiplas kohalleen oli noin 2-4hv koko alueelle. Yks FZ1 on ajanu nyt kaks kautta tuolla vakio bensakartalla, ja kone on kestäny ja vauhtikin on ollu ihan ok, eli mikään pakko tuota ei oo korjata vaikka se hurjalta kuulostaakin.

Molemmista ongelmista pääsee eroon kun lähettää ecun jollekin flashaajalle, esim ftecu.com. Pyytää "unify ignition maps" ja/tai "remove gear restrictions" riippuen kaupasta. Ja koko alueelle ihan reilusi lisää soppaa. Samalla kannattaa pyytää ajonestolaitteen ja exup laitteen disablointi sekä huippunopeus (299kmh) rajoittimen poisto, sikäli mikäli nuo ko. firmassa onnistuu.

Toistaiseksi ilmeisesti vain jenkki ecun flashaus onnisuu tuohon kuntoon (voi olla vanhentunutta tietoa). Hintaa esim. fteculla custom flash 350$ ja jenkki ecu ebaysta 400$.

Oman näkemyksen mukaan tuo on ehdottomasti suoraviivaisin tapa saada FZ1 viivalle. Alkuperäinen johtosarja, vaikka se ruma onkin, ja toi ecun flashauttaminen. Ei tartte sijottaa piggy backiin eikä pohtia karttoja tai tehoja, voi keskittyä auton muuhun säätämiseen ai ihan vaan ajamiseen.

Re: FZ1 moottori

Posted: 30 Mar 2015, 19:19
by KakeK
No sieltähän tulee just ne lukemat mitä pitääki :) Pitäs käydä omaki auto koittaas tuleeko sieltä edes 140. Missä kävit rullilla?

Re: FZ1 moottori

Posted: 30 Mar 2015, 20:38
by Antti Tuomainen
VN-Dyno tuossa Vaasan kupeessa. Helppo mennä kun on niin lähellä. Ja oli kyllä ihan osaavan oloinen (työ)kaveri.

Joo kyllä Japanin insinööri on osannu hommansa.

Re: FZ1 moottori

Posted: 31 Mar 2015, 07:53
by Marko Leino
Pitäis kans käydä. Olishan se kiva tietää paljonko on alle tehtaan ilmoittaman.

Re: FZ1 moottori

Posted: 31 Mar 2015, 14:24
by Antti Tuomainen
Kannuksen Motorsetillä näytti kans olevan hyvät vehkeet ja ihan osaava dynottaja.

Re: FZ1 moottori

Posted: 09 Apr 2015, 21:09
by Antti Tuomainen
En tiiä miten ne muut sinne mopoihinsa enempi tehoja taikoo. Mutta omilla ja lähipiirin taidoilla ei oo mitään asiaa edes katalysaattori korjaattuun tehtaan tehoon!

Oon nyt kolme kesää ihmetellyt kun kaikki puhuu selkeesti tehdastehoja suuremmista tehoistaan ja itte joutuu kituuttaa tuolla nippanappa samoissa lukemissa tehtaan paperin kanssa. Tosin henkilökohatisesti pidän jo sitäkin hyvänä saavutuksena!

Korjatkaa siitä Teron penkitystuloksesta se laahaavan kytkimen vastus pois, niin selviää mistä puhun.

Re: FZ1 moottori

Posted: 20 Sep 2015, 11:10
by Tomi Jutila
ebayssä eioota öljypohjan loiskelevyissä, onks näitä tehty suomituotantoa???

Re: FZ1 moottori

Posted: 20 Sep 2015, 12:03
by mäkkäri
Mulla pitäs olla yks.

Re: FZ1 moottori

Posted: 20 Sep 2015, 13:41
by Antti Tuomainen
Tuosta kans joku kyseli.

Että voiko tyhjäkäynnin kylmäkäynnistys solenoidin/termarin poistaa.

Tuon linkin mukaan teknisesti voi poistaa ilman ongelmia. Eli ok. jos tulkitaan että meidän sääntöjen puitteissa tuo ei ole moottorin muuttamista. Vaikutus suorituskykyyn radalla on ihan selkee nolla, mutta saishan sillä vähän moottoritilaa siistimmäksi.

http://www.r1-forum.com/forums/4-mechan ... moved.html