"Uusi käyttäjä: DeRolean"

Esittele oma Locost

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

tuppu
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 7
Joined: 28 Jan 2007, 21:48
Location: Nurmo

Post by tuppu »

jos alottaisin uuden locosten teon, ostaisin eka -73 berlinan,siitä käy koko voimalinja on lukko ja levyt takana. peräki puoliksi alumiiniä, ja kaippa siitä koneesta joku tietäjä sais tehojaki irti... ei ehkä paalulle, mutta olis siinä sitä jotain...... :D :D :D
DeRolean
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 19
Joined: 17 Jan 2007, 12:06
Location: Nurmij

Post by DeRolean »

Jees, ostin "hätäpäissäni" 75 Alfan, ja sehän ei oikein käynytkään elinluovuttajaksi, mutta ei se mitään, kun se on sen verran hyvä yksilö, ettei sitä olisi kummiskaan millään raaskinut "teurastaa". Takaisin liikenteeseen!
Alfa-locost on kuitenkin suunnitelmissa, joten jos joku sattuu tietämään mistä saisi ostaa Berlinan tekniikan tai mieluiten koko auton, niin ottakee yhteyttä!
Taitaa olla pitkälti sillä lailla, että jos meinaa pärjätä kisoissa, niin on hommattava prätkän kone pellin alle...
rochu@kolumbus.fi
ROCHU DeRolean Racing Team
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

joo kyllähän mopon kone halpuutensa ja helppoutensa takia on varteenotettava vaihtoehto. mutta väitän että auton koneella voi ajaa suomessa voitosta. esim meidän auton koneisella luulen hyvän kuskin (en itseni :cry:) kerkiävän taisteluun mukaan. kun luokkaan tulee nopeita kuskeja niin varmasti joku tulee menemään ylikovaa muille mutta me ainakin harrastetaan. ensi kesän tavoite on sama kuin aikaisemminkin: ettei oltas joka lähdössä viimeisiä :lol:. tavoite on kova mutta siitä ei tingitä :twisted:
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
slugmika
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 262
Joined: 28 Sep 2006, 10:37
Location: m
Contact:

Post by slugmika »

Mulla on tavoitteena olla joka lähdössä, vaikka viimeisenä :D Onhan toikin kova tavoite mutta toivotaan että täyttyy.

Mika

ps. eilen kiinnitettiin kone ja koneen sähköjä pääkeskukseen sekä suunniteltiin ja mitattiin letkujen ja vaijereiden vedot.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

olis liian kova tavoite meille päästä joka lähtöön :oops:. edellisinä kesinä aina on jostain lähdöstä oltu pois kone rikon takia.



jaa eipäs tänäkesänä tiedä kun on kolme moottoria :lol:. ei kai ne kaikki voi hajota samana viikonloppuna :cry: .
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
DeRolean
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 19
Joined: 17 Jan 2007, 12:06
Location: Nurmij

Post by DeRolean »

Minulla on sellainen tavoitteena, että edes pääsisi ajamaan radalla ensi kesänä... Täytyy hommata ne lisenssit ja ajaa inssit sun muut pakolliset, mutta kyllähän se varmaan on sen vaivan väärtti, kun saa sitten painaa kaasun pohjaan, ja yrittää pitää auto radalla, vaikka sitten ihan letkan viimeisenä...
Minulla on sellainen "tutina puntissa", että prätkä-locostit tulevat yleistymään täällä "kotikentälläkin" lähitulevaisuudessa, joten autotekniikkaiset locostit jäävät auttamattomasti vähemmistöksi lähitulevaisuudessa. Pitäisikö eritellä ne omiksi eri luokikseen? Mene ja tiedä. Prätkätekniikalla varustetuilla kilpureilla on kiistattomasti niin paljon etuja puolellaan, verrattuna autotekniikkaan pohjautuvilla kilpureilla, että mieleen tulee ne ajat, kun formula ykkösissä oli sekä turbokilpureita että vapaastihengittäviä kilpureita. Rallissakin on ollut vastaavia tilanteita, kun tekniikka harppaa superaskelilla jonkun kohdalla, ja muut jäävät jalkoihin.
Ei kait auta muu kuin hommata prätkän kone!
Mutta miten hemmetissä saisi locostin Suomessa kilpiin? Se vasta olisi makeeta!
ROCHU DeRolean Racing Team
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

En näe muuta hyötyä prätkän koneelle kuin hinta/teho suhteen (locost). Prätkän koneen saa ostettua 1000-1500€ (yamaha R1) mukaan lukien vaihteiston. Aika hiljaista että tolla rahamäärällä pääsee laskennallisiin tehoihin kestävällä autonmoottorilla. Ja pienellä autonmoottorilla on myös hankala päästä laskennalliseen minipainoon.
Jännää että jotkut näkee moottoripyörän koneet noinkin suurena etuna, mua taas hirvittää että autonmoottoriset menee suorilla molemmilta puolilta ohi.
Mulla ainakin mielessä autonmoottoriin siirtyminen sitten joskus kun budjetti antaa myötä, eli kun siirrytään hicostiin.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Mulla on sellainen tunne, että auton koneella mennään tosi kovaa, jos painon saa pysymään kurissa.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Post by Johan Svahn »

olen samaa mieltä. :wink:
Jos todellakin haluaa kilpailukykyisen auton moottorilla varustetun Locostin niin silloin tarvitsee aika ison nipun rahaa. Moottorin virittäminen maksaa ja saada auton minimipaino säilymään!!

pitäisikö tehdä diili markun kanssa ja kokeilla kumpi on nopeampi, mopo- vs. automoottori :wink: :wink:
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

no kukas sitä toista suostuu ajamaan jos sinä ajat sitä toista :?: taitaa noi osaavat kuskit olla vähissä. tai ainakin voitas näyttää että autonkoneisellakin kerkiää kun häviäisin mopon koneisella sulle kisassa kierroksen :wink: .
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Post by Johan Svahn »

:oops:
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
DeRolean
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 19
Joined: 17 Jan 2007, 12:06
Location: Nurmij

Post by DeRolean »

Prätkämoottorin edut ovat juuri tuo em "edullisuus", ja sitten toisaalta ajettavuus kilpailutilanteessa, tai näin ainakin oletan, vaikka en olekaan ajanut (vielä) kumpaakaan vaihtoehtoa.
Rupesin suunnittelemaan tuota Fordin moottorin virittämistä, ja tulin siihen tulokseen, että n. 2000 eurolla saa rakennettua jokseenkin kilpailukykyisen moottorin, mutta silloin puuttuu vielä vaihteisto, joka minun nähdäkseni on se heikoin lenkki automoottorisessa locostissa, kun ajetaan kilpaa enemmän tai vähemmän mutkaisella radalla. Olen aikoinani ajanut viritetyillä Escorteilla, joissa oli vakiolaatikot, ja en voi oikein kuvitella että semmoisella tekniikalla voisi pärjätä locost-kilpailussa prätkämoottoreita vastaan. Kun auto-locostin kierroslukumittarissa on 6000+, ja pitäisi vaihtaa pykälän, pari, pienemmälle mutkaan tultaessa, niin vaikolaatikko on todella kovilla, jos edes vaihto onnistuu, kun taasen prätkä-locostissa ei tuota ongelmaa varmaankaan ole siinä määrin. Ei tuottane ongelmia heittää pari, kolme, pykälää pienempää sisään vaikkapa 7500+ kierrosta olisi taulussa prätkä koneella, ja toinen juttu on kuinka laaja kierrosalue on käytettävissä prätkäkoneessa verrattuna auton moottoriin.
No, aika näyttänee, kuinka asiat menevät noilta osin, mutta minullekkin on tosiaan (ainakin tällä hetkellä) tärkeintä se osallistuminen, ja fiilis, mutta ruokahaluhan tuppaa kasvamaan syödessä...
ROCHU DeRolean Racing Team
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Post by Johan Svahn »

En näe vaihdelaatikoa mitenkään heikkona lenkkinä! Esim. Sierran Type 9 (5v) laatikkoon löytyy kyllä "herkkuja", vinohampaallinen välitetty synk. renkailla, suorahampaallinen välitetty synk. renkailla ja dogboxi mutta se on kielletty.

Se että auton moottoreissa ei ole tarpeeksi kierroksia niin siinä moottorissa on "pikkasen" enemmän vääntöä. Vääntö on aika tärkeä asia meidän mikki hiiri radoilla..!!! Auton moottoreissa vääntö alue voi olla 4000-7500 rpm mutta onko prätkän koneissa niin laaja alue?! :roll:
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
DeRolean
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 19
Joined: 17 Jan 2007, 12:06
Location: Nurmij

Post by DeRolean »

Niin, no tottakait auton vaihteistoa voidaan parannella monella tavalla, ja saada siitä siten kisakäyttöön kelpoisen, mutta kun meikäläisen budjetti ei anna semmoiselle herkuttelulle millään myöden (hyvä kisalaatikko 1000-2000 euroa?=HICOST!). Hyvä jos saa edes moottorin timmiin nykyisellä budjetilla.
Kuten jo kerroin, niin kokemusta ei minulla ole kummastakaan locost vaihtoehdosta (vielä). Nämä ovat vain "musta tuntuu" pohjalta heitettyjä juttuja. Semmoinen pelko vaan on pe......ä, että kun auton moottorissa on se 6500 rpm/160hv taulussa, ja vauhtia baltiarallaa 170 kmh, ja pitäisi äkkiä saada pienempää silmään vakiolaatikkoon mutkaan tultaessa (ja jarrutellakin kait pitäisi), niin sitä yrittäessä prätkälocostit vinguttavat ohi laittaen jo isompaa silmään, kun meikä vielä antaa välikaasua...
Hyvin onnistuneella auton moottorin virityksellä arvelisin tehoja löytyvän Fordin OHC koneesta n.160 hp 6800 rpm/180 Nm 5200 rpm, käyttökelpoisen kierrosalueen ollen ~ 3800-6800 rpm, eli 3000 rpm käyttöalue, mitkä ovat ihan hyvät luvut sinänsä, mutta ongelmat tulevat vastaan, kun nuo tehot pitäisi saada usein ja ripeästi venkslailtua auton takapyöriin ilman suurempia katkoksia. Tässä kohden näkisin prätkämoottorin/vaihteiston edut suurimmillaan, kun käytettävissä on 6 hyvin toimivaa vaihdetta, rutkasti tehoja, ja laaja 6000-1100 rpm käyttöalue, mutta kuten jo sanoin, niin kokemusta ei vielä ole, pelkää mututietoa vain...
ROCHU DeRolean Racing Team
Toni I
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 10
Joined: 04 Sep 2006, 14:46

Post by Toni I »

Monessako talla hetkella locost luokassa ajavassa autossa on valitetty ja kuinka monessa vakio laatikko?
Veikkaisin nain maalikkona etta vakio laatikolla paasee aika pitkalle. Fordin OHC saa melko laajan vaantoalueen mika vahentaa vaihtamisen tarvetta. Eikos se Peugeot tallikin vahentanut Bosselta autosta 4vaihteeseen :lol: Tosin talli alamaki taisi alkaa siita. Toinen esim. on motocrossin MM sarjasta, Husaberg talli kaytti maaratyilla radoilla ainoastaan 3 vaihteista laatikkoa paino saastamiseksi ja koska koneen vaanto alue oli niin laaja....
Villi veikkaukseni on etta vakio taunuksen peravalityksella ja vakio laatikolla ei suomen radoilla tarvitse kayttaa kuin 3 ja 4 vaihdetta. Liikkeelle lahdonkin voi todennakoisesti tehda 2 vaihteella?
Post Reply