Page 1 of 1

Keulan pellitys

Posted: 21 Apr 2013, 09:39
by Tero Kellosalo
Onko säännöissä mainintaa, että keulan sivupellit saa päättyä FU putkiin ja jäähdyttäjän ilman poiston hoitaa näin syntyvistä aukoista?
Vai onko vaan vakiintunut tapa :?: :!:

Re: Keulan pellitys

Posted: 21 Apr 2013, 09:44
by Tomi Jutila
pellinmuoto tulee sääntöjen "L- muotoinen tai suora pelti sallittu etukylkiin" myötä.
suorat pellit on ainakin paljon helpommat tehdä ja ilmanpoistokin helpottuu, konehuoneesta tulee toki pienempi mutta mopot mahtuu kapeisiin helposti.
säännöissä ei pellin mitasta mainita mitään mutta mielestäni FU putket pitää jäädä peltien alle

Re: Keulan pellitys

Posted: 21 Apr 2013, 09:54
by Tero Kellosalo
Kirjassahan toki on kuvaa mihin asti pelti menee, mutta se on sujuvasti sivutettu.
Ajattelin vaan ottaa puheeksi, onhan jäähdytys varmasti perempi lyhyellä pellillä.
Sinäänsä ihan sama henk.koht. mutta ihan vaan sillä jotta ei tarvi kenenkään tulkita, kun kausi alkaa.

Re: Keulan pellitys

Posted: 21 Apr 2013, 23:47
by kippo
jyväskylässä muistaakseni oli asia pöydällä ja terokin oli paikalla. silloin todettin sallituksi fu putkeen päättyvä pellitys kun se oli etelästäpäin lähtenyt jotenkin laajasti leviään moneen autoon ja nyt jo melkein kaikissa autoissa on sellaiset paikalla koska parantaa paljon jäähdyttäjän toimintaa otettiin käyttöön koska oli paljon kaikenlaista lämpöongelmaa monessa autossa jotta säästyttäisiin turhilta tekniikka murheilta

Re: Keulan pellitys

Posted: 22 Apr 2013, 14:34
by markku
tuo lyhyempi pelti malli tuli norjan/pm sarjasta. siitä keskusteltiin sääntöjen jäädytys kokouksessa. silloin päätettiin että L malli ja suorapelti ovat sallittuja. yhtenä syynä sallimiseen oli että osassa autoista oli ongelmia lämpöjen kanssa ja kun nokkakappaleeseen ei saa tehdä muutoksia jäähdytyksen parantamiseksi niin sallittiin ilman ohjaaminen ulos tukivarsien kohdalta.

mun autossa on suorat pellit autonkoneen kanssa. vähemmän särkyvät kun lasken pihalle :oops: .

Re: Keulan pellitys

Posted: 22 Apr 2013, 15:12
by Tero Kellosalo
Asia selvä. Ei taho kaikkia muistaa, jos ei ole paperilla.

Re: Keulan pellitys

Posted: 22 Apr 2013, 15:50
by Antti Tuomainen
Tarkistetaan nyt vielä kun asia on kerta tapetilla.

Mihin tuolla "L-malli"-pellillä on pyritty? Siis oletan että L-muota tarkoittaa J1 ja J2 putkien päälle pokattua peltiä? Liittyykö asia rungon/pellin jäykistämiseen vai johonkin muuhun.

Toinen aiheeseen lliittyvä kysymys on sitten tuo tulkinta takareunastaan avoimien kylkipeltien osalta? Eli onko ok vedättää konehuoneen kylkipeltiä H-putken kohdalta ulospäin. niin että jää selkeä ilmarako tuulettumisen parantamiseksi? Näitähän on jonkun verran näkynyt (itsellänikin oli).

No tälleen alottelijana äkkiseltään ajattelin että nämä asiat liittyy toisiinsa ja L-muotoinen kylkipelti tarkoittas nimenomaan tuota takareunasta avointa. MUTTA ku mun mielikuvitustekee siitä pellistä sitten C-mallisen??

Eli:
a) yleinen tulkinta on että kylkipellin tulee yltää (edessä) vähintään FU putkiin. Tämä selvä

b) saako kylkipelti jäädä takareunastaan auki ilmanvaihdonparantamiseksi?
c) Jos saa niin saako levittää sekä ylhäältä että alhaalta vai pitääkö pelti vääntä typerästi vinoon, niin että jonkinlainen L-muoto on havaittavissa?

Henkilökohtaisesti en usko että tällä (mun omalla) pilkun viilauksella on mitään vaikutusta autonnopeuteen, mutta kivahan tuota ois vielä selkeyttää, kun ei noista aiemmista keskusteluista ole tietoa.

Re: Keulan pellitys

Posted: 22 Apr 2013, 17:30
by Mika Hirvonen
Nämä asiat on käsitelty aikaisemmissa kokouksissa, mutta säännöissä asioita ei välttämättä ole esitetty kaikista selvimmällä tavalla. Kippon mainitsema kokous kuulostaa oikealta.

L-tyyppinen sivupelti on se perinteinen seiskan sivupelti jossa pellin etuosa alapuoli on taivutettu L-muotoon ja kiinnittyy rungon alapintaan.
Suora sivupelti noudattaa rungon sivuputkien muotoa. Suoraa kylkeä ei oikein järkevästi voi jatkaa FU-putkista eteenpäin.

Molemmista kylkipelleistä löytyy kuva Kirjasta, jos oikein tarkasti etsii.

Kylkipellit saa raottaa takaosasta tuuletuksen parantamiseksi. Muistaakseni mitään mittaa ei raon suuruudelle annettu, olisiko joku 20mm riittävä.

Re: Keulan pellitys

Posted: 22 Apr 2013, 18:00
by pasi.t
käytäössä on ollut suurempiakin aukkoja. ehkä n. 30-35 mm.

Re: Keulan pellitys

Posted: 23 Apr 2013, 16:12
by Antti Tuomainen
Jees tämä selvä. Tähtäillään siis tuonne about tuuman rakoon.