Page 1 of 1

Suorakytkentävaihteistot

Posted: 27 Jun 2013, 20:49
by asassi
Moi!

Säännöissä on sallittu ao. vaihteistot myös auton moottorien yhteydessä. Koskeeko 5000kpl minimivalmistusmäärä näitäkin vaihteistoja? Mielenkiinnosta kysyn, että ajaako joku suorakytkentävaihteistolla? Jos ajaa, niin millä vaihteistolla?

t, Ari

Re: Suorakytkentävaihteistot

Posted: 27 Jun 2013, 22:39
by markku
vaihteiston kuoria pitää olla valmistettu 5000kpl. sisukset on vapaat. useampia välitettyjä/suorakytkentä laatikoita on ollu käytössä. laatikon kuoriin saa laittaa kopan/laatikon väliin max 30mm välipalan.

esim mulla oli aikaisemmin volvon m45 laatikko ssf suorakytkentä osilla.

Re: Suorakytkentävaihteistot

Posted: 28 Jun 2013, 21:02
by asassi
Moi!

Asia selvä. Ovatko kierrosajat parantuneet yhtään noilla suorakytkennöillä?

t, Ari

Re: Suorakytkentävaihteistot

Posted: 28 Jun 2013, 21:21
by kippo
asassi wrote:Moi!

Asia selvä. Ovatko kierrosajat parantuneet yhtään noilla suorakytkennöillä?

t, Ari

kestävyyttä ja huolletavuutta on paremminkin haettu ainakin itellä kun ennen oli käytössä toyota (carina)T50 synkronoitu mutta välitetty laatikko (lampola) niin synkroja ja pikku-autoja ei käytetyistä vanhoista enää löytynyt hyviä niin varmempi vaihtaa suorakytkentään vaikka se on paljon hintavampi mutta kuluvia osia saa kun tilaa lampolalta

ei ainakaan mitään perustavaa näyttöä ole että suorakytkentä olisi nopeampi esim. kemorassa on autonkoneisella ajettu nopein-kierros synkrolatikolla

mutta jurvassa on nopein autonkoneisen kierros ajettu tänäkeväänä suorakytkentä vaihteistolla jota on ajettu kuitenkin kytkintä käyttäen.

Re: Suorakytkentävaihteistot

Posted: 28 Jun 2013, 21:41
by asassi
Moi!

Kyllä esim. maken suorakytkentä aika hintava on, eikä ssf varmaan juurikaan halvempi? Hankintakustannuksien jälkeen suorakytkis on varmaan pidemmän päälle mielekäs. Olisin kuvitellut, että joitakin sekunteja parempia aikoja olisi voinut suorakytkennällä tulla verrattuna saman auton synkkalaatikkoon. Tuossa meidän kilpurissa huomattiin, että suuremmilla kierroksilla ei kannata yrittää vaihtaa. Kuski oli sitä mieltä, että jos aikoja meinaa parantaa ja vaihtomissejä vahentää, niin suorakytkis se olla pitäis. Lisäksi välitykset saa paremmin kilpa-ajoon sopiviksi. Tekeekö make vielä käännetyllä H:lla olevaa kaaviota? Muistaakseni getrag 265:n kuoriin teki ainakin.

t, Ari

Re: Suorakytkentävaihteistot

Posted: 29 Jun 2013, 17:41
by kippo
asassi wrote:Moi!

Kyllä esim. maken suorakytkentä aika hintava on, eikä ssf varmaan juurikaan halvempi? Hankintakustannuksien jälkeen suorakytkis on varmaan pidemmän päälle mielekäs. Olisin kuvitellut, että joitakin sekunteja parempia aikoja olisi voinut suorakytkennällä tulla verrattuna saman auton synkkalaatikkoon. Tuossa meidän kilpurissa huomattiin, että suuremmilla kierroksilla ei kannata yrittää vaihtaa. Kuski oli sitä mieltä, että jos aikoja meinaa parantaa ja vaihtomissejä vahentää, niin suorakytkis se olla pitäis. Lisäksi välitykset saa paremmin kilpa-ajoon sopiviksi. Tekeekö make vielä käännetyllä H:lla olevaa kaaviota? Muistaakseni getrag 265:n kuoriin teki ainakin.

t, Ari
juu lampola tekee ykkösen vitosen paikalle muuten normi kaavio ja vitonen suora

mulla on paikalla rs-auton tekemä 6-vaihteinen jossa on normi kaavio jota ei kannata kuitenkaan investoida jos niitä jostain vielä löytyy koska siinä on tehty pakki jatko-palalla normi kuorten väliin ja sitä ei hallitus hyväksynyt sääntöihin mutta 711,706 autoissa ne on käytössä erikois luvalla. vuoden -15 jälkeen se on kielletty jos ei toisin hovissa päätetä