Page 1 of 2

Norjan uudet tuulet (uusi korisarja)

Posted: 06 Feb 2007, 20:26
by hege
Hei

Norjassa julkistettiin tänään uusi korisarja locost (Seven Racing) luokkaan. Tämä vuosi (2007) on näillä näkymin siirtymävuosi uusiin katteisiin, saa ajaa vanhoilla sekä uusilla. Ensi vuonna norjalaiset meinaavat ajaa vain tämännäköisillä autoilla.

Image

Jos haluaa lukea norjaa niin: http://www.vimenn.no/bil/article44686.ece

Posted: 06 Feb 2007, 23:43
by PMC
En tiedä olenko ihan pihalla, mutta minulle Locost / Lotus 7 tarkoittaa yksinkertaista, kevyttä ja minimalista autoa. Luonnoskuvissa oleva kori on ruma ja hinta on moninkertainen Locostin kuituosiin verrattuna.

Mitä Norjalaiset hakee ulkomuodon muutoksella? Eikö Locost erotu juuri nyt hyvin ulkomuodoltaan muista luokista, miksi muodon pitäisi olla moderni? Veikkaan, että tätä menoa Norjalaiset saa kuopattua luokan kokonaan? Onhan erilliaisia koppia ollut saatavilla pitkään Locost rungon päälle, mutta käyttö on jäänyt esim. Englannissa aika marginaaliseksi perinteiseen koriin verrattuna.

T:Jani

Posted: 07 Feb 2007, 19:17
by pasi.t
:lol: olis aika räyhä, mä ainakin haluun tollasen, ja sit kun vielä sais kadulle....

Posted: 07 Feb 2007, 20:00
by markku
jotenkin on vaikea käsittää mitä norjalaiset ajaa takaa :shock:. luokkahan on perustettu lotus 7 legendaariseen muodolle :lol:. gt autoja näistä ei saa vaikka laittas minkälaisen saippua laatikon päälle. ainakin tuo piirrustuksen auto on hirveän näköinen kötöstys. eikö saippua laatikon haluaville riitä van damen ja radical. miksi pitää pilata taas yhden auton ulkonäkö. ilmeisesti halutaan ilmanohjaimet ja lisää nopeutta. miksei siirrytä suoraan gt autoihin myös tekniikassa :?:

Posted: 07 Feb 2007, 20:55
by slugmika
Kyllä toi mulle kelpais, pitäis vaan saada muotit. Tulee hi-cost jos joutuu aina pienen kosketuksen jälkeen ostaan norjasta korin :D
Nykyisen korimallin etu on kyllä kieltämättä toi yksinkertaisuus, mutta kyllä mä tommosen mukanopeen näköselläkin voisin ajella.

Mika

Posted: 08 Feb 2007, 10:04
by Mika Hirvonen
Minusta Locostin idea on juuri nämä Seven tyyppiset autot.

Posted: 08 Feb 2007, 18:49
by Jare
Aivan samaa mieltä! Kyllä locostin pitää näyttää lotus seveniltä!! Ja kustannukset varmasti nousee sillä alkaa olla jo huomattavasti vaikeempi valmistaa koti konstein autoa noilla muodoilla ? T:JARE

Posted: 09 Feb 2007, 16:04
by hege
Mun mielestä toi uusi kori on käheen näköinen, kori kaipaakin vähän uudistusta. Tukivarretkin näkyy hienosti ilmanottoaukkoista, ja jos tonne sivuponttooneihin vielä pistäisi jäähdyttimet niin... Painopiste vähän nousee, ja aerodynamiikkakin pysyy varmaan suht samanlaisena niin tuskin tolla mitään hyötyä tavalliseen seven koriin verrattuna saa.

locostin idea on mielestäni että on edullinen, nopea ja viehättävä rataluokka, ja uskon että tonnäköisellä korilla sarjan viehätys nousee. Norjalaiset kuitenkin pyrkivät maan johtavaksi ratasarjaksi, niin tuskin he ovat sarjaa kuoppaamassa. Hurjan nopealla tahdilla vaan tälläisiä juttuja ulkopuolisen silmissä päättävät, tammikuussa kuulin näistä suunnitelmista ja nyt jo lyöty koridesign lukkoon.

Norjalaiset väittävät että noi tehdään design toimiston kanssa yhteistyössä, ja valmistus pyritään tekemään omakustannehintaan niin minä ainakin olen kiinnostunut jos korin saa järkevällä hinnalla ostettua. Toivon että otetaan ainakin harkinnan alle että tuonkin näköisillä autoilla saa ajaa.

Posted: 10 Feb 2007, 11:10
by SporttiJanne
Tosi magee rassi! Tottakai näillä pitäisi saada ajaa Suomessakin. Mikä ettei?!

Meille terotettiin nimenomaan (puheenjohtaja suusta), että Suomessa mennään yhteispohjoismaisten sääntöjen mukaan, eikä mitään sooloilua "Suomi-säännöillä" tulla näkemään. Kuulemma nimenomaan sillä perusteella näillä neppikisillä saadaan ajaa Suomessa, kun on samat säännöt kuin Norjassa.

Katin kontit.
Jotkut hiihtää aina perässä - ja jotkut vielä pelkkää ylämäkeä. Onneksi älysin jäädä ajoissa sivuun.

Posted: 10 Feb 2007, 13:13
by slugmika
Tuskin tolla uudella korilla on juurikaan mitään tekemistä vauhdin kanssa :) Paitsi tietenkin sen vaudin, jolla se kulkee paikoillaan :D En usko että tuosta vauhdillisesti on ainakaan mitään etua. Mun puolesta tuolla vois ihan hyvin antaa ajaa jos joku haluaa. Aivan sama kunhan on vaan autoja paljon radalla. Meidän autot nyt ainakin tulee ihan old skool näköisinä. Jos noi tulee sallituksi niin varmasti harkitsemme siirtymistä tuohon.

MIka

Posted: 10 Feb 2007, 13:52
by markku
hölmöjähän norjalaiset olis jos laittas auton ulkonäön pilalle eikä saavuttas sillä mitään. tuosta ei kaunista saa vaikka maalais millä värillä. se hyvä tässä on että kaikkien autot on jatkossa ihan samanlaisia. mitenkähän pakosarja erot ja vastaavat on otettu korissa huomioon?

ainakin van dameneissa vauhti katoaa jos otetaan katteet pois. minulle kyllä lisä vauhti kelpaa maa imun ja muiden parannusten myötä. tosin pitäs oppia vissiin ajamaan ja säätämään alustaa.


kuka olisi halukas hommaamaan korin osat ja valmistamaan niitä muille? meillä ei voimavaroja tällä hetkellä määrien (osien koon)takia. voisin tilata heti yhden sarjan testejä varten. saatas tieto paljonko vauhti nousee. tietysti paljon ei sais maksaa.

odotellaan rauhassa norjan autoja valokuviin. eiköhän se siitä sit selviä vuodelle 2009 :lol:.

Posted: 10 Feb 2007, 15:25
by hege
Juuh, eihän tää oo ajankohtaista kuin vasta parin vuoden kuluttua.

Maaefektiä tolla korilla ei saada koska "tavaratilan" pohja ja moottoritila jää yhä avoimeksi kuten vanhoillakin säännöillä. Kylkien ja etupyörien ilmanvastuksen laskua tasapainottaa ylikokoiset ilmanottoaukot edessä, eli aika plus miinus nolla tilanne, tuskin parempaan suuntaan ainakaan ilmanvastuksen kannalta ollaan menossa. Korjatkaa jos olen väärässä.

Kojelauta ja konepelti nousevat samalle tasolle kuin "tavaratila", eli sinne tarvitaan jotain palkkeja sun muita jotka nostavat painopistettä. Myös kuskin pitää istua korkeammalla nähdäkseen eteen, eli painopiste nousee entisestään. Painopisteen nouseminen on mielestäni kriittisempi asia kuin ilmanvastus, ainakin meidän luokassa, kun aerodynamiikasta saatu hyöty on niin pieni.

Vauhti laskee varmasti samalla tavalla tavallisessakin locostissa jos otetaan katteet pois, mutta enemmän van diemenissä joka on muodoltaan todella sulavalinjainen, mitä toi uusi korisarja ei mielestäni ilmanvastuksen kannalta ole.

Posted: 11 Feb 2007, 16:18
by Toni I
Taytyy kylla sanoa ettei norjassa ainakaan parempaan suuntaan menna. :(
Miksei locost voi olla lotus sevenin nakoinen, kuten alun perin on suunniteltu. :?:
Miksei sitten samantien vapaiteta koko korisaanto. Nykyisillakin locost valmistajilla on paremman nakoisia korimalleja mitka olisi sovellettavissa.
Yleisesti ottaen luokat missa kaikki vehkeet on samannakoisia on melko tylsia. Esim.fiat unot, honda typerat, van diemet, jne...
Jossain maarin myos locost luokkakin kuuluu samaan sarjaan, tosin niissa suolan tuo erinlaiset tekniikat ja rakentajien tekemat yksityiskohdat.
Joskus kun saataisiin suomeen Kitcars luokka missa korimallit , akselisto tyypit ja konekoot jne.. olisivat vapaammat. Tasoitettaisiin autoja esim. painoilla ja rengasleveyksilla.
Nama oli minun mielipiteita eika niista kannata kenenkaan ottaa herneita nenaan. Enhan omista edes locostista kuin n.10v vanhan ron championin kirjan :cry:

Posted: 12 Feb 2007, 12:46
by markku
kyllä joka miehellä pitäs tallissa ainakin yksi locost olla :lol:. vois tuuletella itteensä radalla aina välillä.

Posted: 04 Dec 2007, 15:22
by hege
Ovat saaneet ensimmäisen ulkokuoren valmiiksi...

Image

http://www.n7cc.no/nyheter.php?subactio ... om=&ucat=1&