Page 2 of 3

Re: Uusi Botniaring

Posted: 21 Sep 2013, 17:17
by markku
alkaa varmaan kuivasumppu olemaan moottorin säästäjä aika moneen vehkeeseen.

Re: Uusi Botniaring

Posted: 21 Sep 2013, 17:34
by Tomi Jutila
markku wrote:alkaa varmaan kuivasumppu olemaan moottorin säästäjä aika moneen vehkeeseen.
ei liene vaikea arvata sumppujen ostohalukkuutta yhtä porceille tehtyä radanosaa varten.

Re: Uusi Botniaring

Posted: 21 Sep 2013, 20:26
by kippo
en tiiä oisko toi botnia sen kummempi koneille kun affekaan mennäänhän sielläki puolelta toiselle ja pitkää oikeeta ja affella myös äkki pudotuksi jos hakee öljyn pakoilua imuputkelta

Re: Uusi Botniaring

Posted: 24 Sep 2013, 12:55
by tumpelo
Kauheeta itkua uudesta radasta, ei ihan usein ole moista herkkua tarjolla Suomenmaassa. Nyt vähän tsemppiä jäbät. En ollu ilmottautunu vaikka salaa tuloa suunnittelinkin, pääsyynä päästä lopultakin kattoon miten biimssi kestää pidempää huutoa. Poksahti vaan laatikosta siirtäjä affella salaa treenatessa edeltävänä keskiviikkona enkä kerinny edes yrittää korjausta.

Mutta siis muunmuassa Ausseista löytyy jopa conrod straight, pitkä suora alamäkeen. Mistä lie nimensä saanut? On se hyvä jos edes yhdeltä radalta suomestakin löytyy pätkä, jolla pinnistys punnitaan. Ja missä ehkä pystyy vähän käyttään voimaakin, jos sellaista vehkeissä on. Vaikka kaseissa tai possuissa...


Tumpelo

Re: Uusi Botniaring

Posted: 24 Sep 2013, 16:17
by markku
jtse kun en ajamassa ollut niin täytyy luottaa ajaneiden kommentteihin. vasemmalle kääntävä mutka joka kestää pitkään ja tullaan kovaa.
minusta vastaavaa öljyn siirtäjää ei löydy muilta radoilta. lyhyt aikaisia vasempia kyllä löytyy tai sellaisia johon joutuu nostamaan hetkeksi. tossa tullaan kokoajan kaasupohjassa. tosin eihän kaikissa koneissa ole öljyn imu samalta puolelta. toisille pitkä oikee olis pahempi ja niitä on aina löytynyt suomen radoilta.

Re: Uusi Botniaring

Posted: 24 Sep 2013, 17:16
by Tomi Jutila
mitä helvetin kilvanajoa on vinguttaa suoraa.
mun puolesta tuon uuden suoran voi nimetä runkkusuoraksi.

Re: Uusi Botniaring

Posted: 24 Sep 2013, 20:33
by Antti Tuomainen
No joo, maku asioita. Toiset tykkää ja toiset ei, yllättävän pitkään ollu aktiivisena tämä keskustelu?

Sen verran kaivelin omia muistiinpanoja että Racechrono laskee että Botniaringin pitkässä kaarteessa on yli 8 sekuntia yli 0,5G sivuttais kiihtyvyys. Vastaava luku omalla ajollani oli esimerkiksi Ahveniston tornin mutkassa 3,3s. Eli onhan tuossa öljypumpun näkökulmasta aika iso ero. Mutta eiköhän tuohon konstit löydy, se on sitten eri asia että paljonko extra kuluja kertyy. Ite aion kyllä edelleen ajaa fazua pelkällä loiskelevyllä ja siirtyä kuivasumppuun vasta sitten myöhemmin jos on pakko.

Re: Uusi Botniaring

Posted: 24 Sep 2013, 21:13
by Tero Frondelius
Tässä lukemista asiasta kiinnostuneille (itse katselin lähinnä kuvia):
http://www.scribd.com/doc/103993557/Dry ... -Cc-Yzf-r6

Re: Uusi Botniaring

Posted: 24 Sep 2013, 23:06
by kippo
Antti Tuomainen wrote:No joo, maku asioita. Toiset tykkää ja toiset ei, yllättävän pitkään ollu aktiivisena tämä keskustelu?

Sen verran kaivelin omia muistiinpanoja että Racechrono laskee että Botniaringin pitkässä kaarteessa on yli 8 sekuntia yli 0,5G sivuttais kiihtyvyys. Vastaava luku omalla ajollani oli esimerkiksi Ahveniston tornin mutkassa 3,3s. Eli onhan tuossa öljypumpun näkökulmasta aika iso ero. Mutta eiköhän tuohon konstit löydy, se on sitten eri asia että paljonko extra kuluja kertyy. Ite aion kyllä edelleen ajaa fazua pelkällä loiskelevyllä ja siirtyä kuivasumppuun vasta sitten myöhemmin jos on pakko.
koska on noin hyvää faktatietoa käsillä niin paljonkos on G ja kauonkos affella pääsuoran jälkeisessä oikeassa ko ei tuo oma racechrono tallentanut ollenkaan kun ajelin affella viimeksi :)

Re: Uusi Botniaring

Posted: 25 Sep 2013, 07:35
by pasi.t
Tero Frondelius wrote:Tässä lukemista asiasta kiinnostuneille (itse katselin lähinnä kuvia):
http://www.scribd.com/doc/103993557/Dry ... -Cc-Yzf-r6
ja mitähän toi oikein tarkoittaa, silleen niinku suomeks. näin huonolla englannilla ottaa toi kuvienkin katselu vähän lujille :roll:

Re: Uusi Botniaring

Posted: 25 Sep 2013, 07:48
by Johan Svahn
Suomessa on yksi rata jossa on pitkä suora, Motopark. Keskellä leveä ässä. Ainoa rata Suomessa josta imusta on ISO hyöty!! Pitkän suoran jälkeen mennään kovaa ala mäkeä ässä hässäkän läpi.

F4:lla oli noin 1G vasurissa.. puheiden mukaan. Mika voi varmasti korjata jos olen kuullut väärin :wink:

Re: Uusi Botniaring

Posted: 25 Sep 2013, 08:09
by KakeK
Pasi teksti antoi ymmärtää että kuivasumppu ainut oikea vaihtoehto. tolla accusumpulla pärjää tiettyyn rajaan asti loiskelevyn kans. mulla sutkiajoilta tollanen pötti kotona. vois viritellä kiinni talven aikana :)
ainut miinus tos accusumpus että jos tulee tilanne että se menee täysin tyhjäksi niin se verottaa vastaavasti paineen nousua hetken laakerilinjalla mikä tosin locostin g voimilla tuskin on ongelma.

Re: Uusi Botniaring

Posted: 25 Sep 2013, 08:19
by Tero Frondelius
pasi.t wrote:
Tero Frondelius wrote:Tässä lukemista asiasta kiinnostuneille (itse katselin lähinnä kuvia):
http://www.scribd.com/doc/103993557/Dry ... -Cc-Yzf-r6
ja mitähän toi oikein tarkoittaa, silleen niinku suomeks. näin huonolla englannilla ottaa toi kuvienkin katselu vähän lujille :roll:
Kyseiset opiskelijat testasivat loiskelevyä ja paineakkua ja viimein päätyivät tekemään oman version kuivasumpusta. Artikkelista löytyy moottorin öljynpaineen mittaukset eri tapauksille ja yksityiskohtaiset ohjeet heidän kuivusumppu designista.

Re: Uusi Botniaring

Posted: 25 Sep 2013, 09:00
by Mika Lindqvist
kippo wrote:
Antti Tuomainen wrote:No joo, maku asioita. Toiset tykkää ja toiset ei, yllättävän pitkään ollu aktiivisena tämä keskustelu?

Sen verran kaivelin omia muistiinpanoja että Racechrono laskee että Botniaringin pitkässä kaarteessa on yli 8 sekuntia yli 0,5G sivuttais kiihtyvyys. Vastaava luku omalla ajollani oli esimerkiksi Ahveniston tornin mutkassa 3,3s. Eli onhan tuossa öljypumpun näkökulmasta aika iso ero. Mutta eiköhän tuohon konstit löydy, se on sitten eri asia että paljonko extra kuluja kertyy. Ite aion kyllä edelleen ajaa fazua pelkällä loiskelevyllä ja siirtyä kuivasumppuun vasta sitten myöhemmin jos on pakko.
koska on noin hyvää faktatietoa käsillä niin paljonkos on G ja kauonkos affella pääsuoran jälkeisessä oikeassa ko ei tuo oma racechrono tallentanut ollenkaan kun ajelin affella viimeksi :)
Kyllä ne geet aika pitkään korkealla pysyy tossa affen kengäski. yli puol g mulla näyttää 10sek ja n yhtä sen 8

Re: Uusi Botniaring

Posted: 25 Sep 2013, 14:53
by markku
mutta siinä mennään oikelle. mitäs affen varikko kurvissa voimat?