Page 1 of 2

Taka-akselin muuttaminen?

Posted: 05 Feb 2014, 12:23
by Antti Tuomainen
On forumilla niin hiljasta, että piti keksiä jotain tivattavaa.

Säänöthän määrää että taka-akselin (banjo) pitää olla sarjavalmisteisesta autosta (5000 kpl) ja suora ja jäykkä.

Mitä muutoksia saan akseliin tehdä? Luonnollisesti vanhat kiinnikkeet saa rälläköidä pois ja uudet kiinnikkeet hitsailla kiinni jne.

Mutta, saanko muokata akselia? lyhentää, pidentää? lisä jäykistää? jne?

Esimerkikis voinko ostaa Anglian akselin ja hitsata siihen 50mm puolelleen lisäjatkot putkiin ja tökätä sisään Caprin vetarit? Tai toisin päin.

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Posted: 05 Feb 2014, 13:17
by Mika Hirvonen
Kysyin samaa joskus kauan sitten ja silloin vastaus oli, että akseliston kuoret pitäisi säilyä alkuperäisenä pois lukien tarvittavat kiinnikkeet.

Mielestäni on OK tehdä banjon päihin irrotettavat adapterit pidempiä vetoakseleita varten. Vetoakselithan on vapaat ja levityspaloja on melkein jokaisessa autossa.

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Posted: 05 Feb 2014, 14:32
by Antti Tuomainen
Tällä kertaa mielessä oli nimenomaan lyhentäminen.

Esim. Kia Sorento valmiin lukollisen akselin 3.33 (3.68) välityksellä sais aika halpaan hintaan, mutta se on armotta liian pitkä meidän sääntöihin.

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Posted: 05 Feb 2014, 16:17
by Mika Hirvonen
Mielestäni banjon lyhentäminen ei ole sallittua.
Kuinka leveä toi Kia on vetarin laipasta laippaan?

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Posted: 05 Feb 2014, 18:39
by Antti Tuomainen
Jos oikein laskin niin laipasta laippaan 1704mm, eli aika pitkät pätkät pitäs poistaa.

Mutta 700€ per akseli välityksineen ja lukkoineen ois jotenki aika LOW cost :P

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Posted: 05 Feb 2014, 19:36
by mäkkäri
Mikset laita vaikka volvoo? Varmaan löytyy halvemmalla eikä tartte kaventaa. Välityksiäki on vaikka mitä väliltä 3-6.

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Posted: 05 Feb 2014, 19:56
by tumpelo
Volvo on tylsä, niitä on jo joka toisella.

Jos kuoret pitää kiinnikkeitä lukuunottamatta olla original, saakos jarruhilppeet leikata pois ja hissata uudet rekkuleet tilalle?
Saako esim. Vollen bankun kannen omavalmistaa vai onko oltava orig? Saako originaalikanteen turata jäähdytysrivat tai tehdä originaalikannen näköisen korvikkeen a) amuliinistä b) hiilikuidusta?
Entäpä saako vaikkapa vollen muuttaa full floateriksi?

Jos nyt siis oli ideoista ja verbaaliväännöstä puutetta.

The Tig

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Posted: 06 Feb 2014, 10:46
by Antti Tuomainen
No niin, tulihan sitä väriä foorumilleki :P

Henkilökohtasen projektin puitteissa ei kovinkaan oleellista kyselyä, kun on tässä "vähän" muutakin puuhaa. Mutta kuten sanottu kirjotellaan nyt ihan vaan kevään kunniaksi :D Sitä pitäs olla 3kk sisällä jo kamppeet taas kasassa jos meinaa treenata! Phuuh!!! :(

Toi on kai aika selkee rajan veto että kuoria ei saa muuttaa. Mutta tämä siis oletettavasti koskee pelkkää banjoa ei irto perämurikkaa? Koska aivoimesti on kuitenkin puhuttu murikan murjomisesta eri mallin välitykselle tai jopa eri merkkisen (irto)perämurikan käyttöä. Samalla tulkinnalla vissiin sais laittaa alumiini (irto) murikankin jos semmosen jostain löytää?

Mikan kommenttiin viitaten tulkitsen että jarruhilppeet on kiinnikkeitä? Mutta noi jäähdytysrivat on mielenkiintoinen keskustelu, niistä kuiten ois kai ihan oikeaa hyötyä, laitteen kestävyyden kannalta. a) kanteen?, b) irto murikkaan? c) kiinteeseen murikkaan? d) koko akseliin?

Ja full floateri meni mun ymmärryksen/kokemuksen yli, viisaammat kommenoikoon.


PS. mulla ois Tumpelolle postia, pistäks osotteen? Antti, o4o58221o2 (ei oo lasku ;) )

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Posted: 06 Feb 2014, 10:51
by Antti Tuomainen
Onko noista Volvoista jotain selkeetä listaa että missä malleissa (perissä) on lukko? Romuttamot ainakaan ei näemmä lukkoa erityisemmin mainosta, mitä nyt jossain ilmoituksissa lukee erikseen että "ei lukkoa", mutta en kyllä usko että kaikissa muissa ois lukko sisällä? Eli kuinka tunnistaa/tietää?

Ja haluaisko joku kertoa vinkin että miten tommonen kiinteämurikkainen akseli ujutetaan paikalleen? Auto pitää ilmeisesti nostaa niin korkealle että akseli mahtuu alapuolelta kulmittain sisään? Runko putkien välistä sivulta vissiin turha yrittää?

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Posted: 06 Feb 2014, 11:43
by Mika Hirvonen
Olen aina laittanut akselit kokonaisena auton sivusta sisään.
Perämurikka pitäisi mielestäni kanssa olla vakio eli alumiininen racing murikka ei käy. Joissain merkeissä alumiinisia murikoita on vakiona ja ne tietenkin on OK.
Eri merkkisten murikoiden/akseleiden yhdistelmistä ei taida pahemmin olla ennakkotapauksia. 721ssä on Fiatin kuoret, ladan murikka ja escortin vetarit. Vetarit on tietenkin vapaat ja tässä tapauksessa murikka on suoraan bolt-on noihin kuoriin.

Jarrusatuloille kiinnikkeiden tekeminen on varmaankin sallittua ja jopa toivottavaa. jäähdytyskilkkeistä ei mitään hajua. Voishan tohon väsätä erillisen öljynlauhduttimen pumpulla, jos lämmöt on ongelma?

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Posted: 06 Feb 2014, 18:31
by KakeK
Hommaa antti ruottista alumiinibanjollinen volvon perä. suomesta ei taida löytyä oikee helpolla. tos yks volvo purkaja kehui yhden tavanneen uransa aikana jostain 262 mallistakahan mahtoi olla :) tai enkkuperää on alumiinimurikalla kans ku eteen sattuu. englannista vois löytyä bda perse :)

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Posted: 06 Feb 2014, 19:54
by Mika Hirvonen
Millaisiakohan määriä noita kevytmetallisia enkkumurikoita on aikoinaan tehty? Näköjään ne oli luokiteltu ainakin Lotus Cortiinoihin.

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Posted: 06 Feb 2014, 23:27
by kippo
Antti Tuomainen wrote:
Ja haluaisko joku kertoa vinkin että miten tommonen kiinteämurikkainen akseli ujutetaan paikalleen? Auto pitää ilmeisesti nostaa niin korkealle että akseli mahtuu alapuolelta kulmittain sisään? Runko putkien välistä sivulta vissiin turha yrittää?
kyllähän perän voi kasatan pöydällä läjään ja työntää sivusta kokonaisena paikalleen (lada,ford muista ei kokemuksia) aina se on sinne mahtunut ja kausi huollot on tehty paikallaan nelilinkit irti perästä ja jättää iskarin korvista roikkumaan niin murikka on nätti purkaa alaspäin. muistaa vain ensiksi irroittaa kardaanin ja vetarit :)

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Posted: 07 Feb 2014, 08:58
by Johan Svahn
Taka-askelin jäähdyttäminen voi tehdä näin kuten minun Tr4:ssa. Koppa on alumiininen.. Putki hitsataan koppaan kiinni ja otetaan jostain ilmaa joka kulkee putken läpi ja jäähdyttää.

Image

Image

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Posted: 07 Feb 2014, 20:24
by kippo
tommoinen ei toimi aivan joka perään harvassa on alumiini kuori. aika hyvät pidot varmaan löytyy noilla piikeillä missäspäin ajeletta jäällä. aika rankka lisärunko auton alla mutta varmaan hyvin jäykistää perusrunkoa onkos toi se auto jolla olet ajellu radallakin.