Page 1 of 4

Uretaanipenkin tekeminen?

Posted: 18 Feb 2007, 08:44
by Tomi Jutila
miten uretaani penkki tehdään??
2-k uretaani ei ole varmaankaan ongelma,lähistöllä on uretaanieristys firma mistä kyllä löytyy sopiva urtsu.

Posted: 18 Feb 2007, 10:46
by markku
mieti ensin ajoasento mieleiseksi. aineiden sekoituksen jälkeen ei paljon mietiskellä sit pitää tapahtua. kunnon vispilä ja porakone tarpeen vaatii kunnon sekoituksen.

hommaat isoja jätesäkkejä. kannattaa laittaa kaksi päällekkäin. uretania kannattaa sekoittaa todella hyvin ohjeiden mukaan. tekee pieninä annoksia kerrallaan. meil oli pieniä ämpäreitä (n3l) missä sekoitettiin aine. turpoaa älyttömästi sekoituksen jälkeen säkissä. aine säkkiin ja istumaan päälle. tuntee kyllä kun rupee turpoomaan ja sit on hetki aikaa asetella aine mieleisesti(kannattaa tosin mallailla valmiiksi) ennen kuin jähmettyy. eka penkki epäonnistu meillä kun uretaani nosteli 100kg väärään paikkaan.

Posted: 18 Feb 2007, 11:48
by Tomi Jutila
hmm..tyhmä kysymys...istutaanko säkin päälle autossa vai tallin lattialla....

tehdäänkö urtsusatseja useampia ja lisätään aina pussiin vai tuleeko 3 litran mällistä koko helahoito?

Posted: 18 Feb 2007, 12:30
by markku
riippuu tietysti teetkö penkkiä autoa varten vai talli käyttöön :lol: . unohdin semmoisen asian tuossa että laita joku pelti ulkoreunan puolelle ettei uretaani muotoudu putkien ympärille. hankala saada irti. elikkä katso kaikki mihin voi jäädä kiinni pois autosta(turvavöiden lenkit yms). penkki pitää olla tiivis kaukaloon turvallisuuden takia. ainetta menee joku n2.5-4l penkkiin. elä edes yritä tehdä penkkiä kerralla. sekoittaminen on älyttömän tärkeetä tehdä oikein. turusta saa ainakin oikeeta ainetta pitäs tilata itsellekkin.

Posted: 18 Feb 2007, 20:06
by pasi.t
:oops: meillä kannuksessa käytettiin formula fordin pulkkaa, oikeastaan uretaanin muottina. pulkka paikalle ja urtsit ympärille. :idea:

Posted: 18 Feb 2007, 20:22
by Tomi Jutila
itsellänikin on kyllä penkki,selkänojallinen lasikuituinen joka on liian pieni.voiskohan sitä käyttää muottina ja sitten uretaanista veistämällä saada uudesta penkistä sopiva?
mitä penkille tehdään kun uretaani on saatu oikeaan muotoonsa,millä se "pinnoitetaan"

Posted: 18 Feb 2007, 21:57
by markku
niin lasikuitu penkki on sen muotoinen kuin on toisille sopii toisille ei ja uretaani penkki on kuskille sopiva voi tehdä isot tuet tai jättää tekemättä. jotkut on pinnottanut nahalla(liimannu pussin päälle) meillä päädyttiin samaan halpaan kuin aika moni muukin :oops: ilmastointi teippiin.

käytössä on ollut uretaani penkkejä lasikuidulla ja ilman. saa laittaa oikean fia kuppipenkinkin(terolla onkin). eniten on huolestuttanut sturen lasikuitupenkki(vaikka locostiin tarkoitettu onkin) siinä ei ole tukea kokomatkalla vain pari rautaa kiinnityksenä lapaluiden kohdalla.

Posted: 19 Feb 2007, 22:04
by pasi.t
:roll: uretaania ei voi muotoilla jälkeenpäin, siis sitä mikä on ollut muottia vasten, vaan se murenee. tämä on minun näkemykseni. me olemme jättäneet lasikuiturungot paikalleen eli meillä on oikeastaannlasikuitu penkit.

Posted: 20 Feb 2007, 12:38
by hege
Saattaa olla että uretaaneissa on eroja valmistajien kesken.

Me teimme mallin penkistä 2k uretaanilla (ei locost), ja sitä voi hyvin hioa ja veistää puukolla oikeisiin mittoihin. Huomattavasti helpompi veistää itse uretaani kuin kitata ja hioa valmista mallia. Pinnasta jää tietenkin hieman epäsiisti, ja se pitää jotenkin viimeistellä.

3l uretaania riittää vallan mainiosti, meillä meni n. 2l. Ensin 1l ja annettiin sen jähmettyä ehkä 10min, jonka jälkeen loput edellisen päälle. Kannattaa käyttää joustavaa astiaa, esim. kokispullon puolikas, niin uretaanijämät saa puhdistettua astiasta puristelemalla ennenkuin ne jähmettyy... Vaikka sitä jääkin astiaan ihan vain jämät, niin sekin laajenee noin litraan. Suojaaminen on ihan jees, jos tota jää vaikka käsiin niin kestää viikon ennenkuin se lähtee pois, pellistä tai jostain muualta huomattavasti ikävämpi poistaa. Onko kukaan kokeillut jotain uretaania varten tehtyä puhdistusainetta? muistaakseni itse yritin puhdistaa tärpätillä ja asetonilla tuloksetta. Jarrukliineri? 8)

Posted: 13 Mar 2007, 19:49
by Tomi Jutila
huomenna tulee uretaanimies ja kokeillaan tehdä pari penkkiä.
kaverilta saa hommattua uretaania purkeissa,kyselen huomenna hintaa.
oma penkki tehdään ehkä suoraan autosta/ruiskusta tulevalla massalla mutta samaan lopputulokseen pääsee manuaalisesti.
mies pyörii kuulemma pitkin suomea autoineen joten jos on tarvetta niin soittamalla (0400382741 seppo korhonen) saa selville missä on menossa.

Posted: 14 Mar 2007, 20:52
by Tomi Jutila
nyt on penkki tehty,hyvin onnistui ihan porakoneella sekottamalla.
homma onnistuis periaatteessa yhdelläkin satsin sekoituksella mutta oikean määrän tekeminen on vaikeaa.itselläni satsia tehtiin vähän reilut 3 kg (1.5+1.5) josta tulee noin 90 litraa.200 litran jätesäkki on oikean kokoinen,pussin suuaukko vähän yli auton takaosan vaaka koripellin näin tuli sopivasti tukea reisillekkin.kun massa on kaadettu autossa olevaan pussiin on massasta riippuen noin vajaa minuutti aikaa oikoa pussia ja tunnustella koska massa alkaa lämpiämään ja turpoamaan.istuessani pussin päälle kannattelin itseäni turvakaaresta jotta massaa tulisi persuksien allekkin,massan turpoamisen ja kyvyn kannattaa kuskin painon kyllä tuntee nopeasti kun massa turpoaa ja kulkeutuu pitkin selkämyksiä kohti pussin suuta.
uretaanin hinnasta en osaa sanoa kun oma penkki tehtiin "projektihinnalla" mutta soitelkaa suoraan korhoselle niin asia kyllä selviää.

Posted: 15 Mar 2007, 09:04
by pasi.t
:) oliko lämmin istuskella :?:

Posted: 15 Mar 2007, 16:52
by Tomi Jutila
juup kyllä oli...tuommosta vois tarjota joillekkin japanilaisille elämysmatkalaisille on senverran hmm.. mielenkiintoinen kokemus noin fyysisesti.

Posted: 15 Mar 2007, 18:37
by Tomi Jutila
nyt on aikomuksena yrittää pinnottaa penkki lasikuidulla.harjoituskappaleeseen kokeilla ensin kestääkö urtsu hartsia vai tarviiko liimata ensin paperi alle.hieman arveluttaa kun lasikuitu tikuthan tulevat nyt pintapuolelle että saako niitä hiottua pois,pintaan aion lopuksi laittaa maalin.

Posted: 15 Mar 2007, 19:10
by Tomi Jutila
tarvii tehdä turvavöille jouhevat läpiviennit ensiksi,kunhan saan turvavyön silmukat siirrettyä n.20 senttiä edemmäs.

turvavöiden silmukoiden kiinnityksistä... ymmärtääkseni kiinnityspisteen koko on määrätty min.40 neliösenttiin ja ainevahvuuskin on määritelty mutta miten palat kiinnitetään runkoon kardaanitunnelin ja sivurungon pystyosaan.
saako runkoon laittaa ylimääräistä vahvike palaa 25x25 neliöputkesta,putken päät jiirattaisiin 45 kulmaan.pätkän mitta määräytyisi sen mukaan että runkoputkien 90 asteiseen kulmaan mahtuisi tuo 40 neliösentin kolmion muotoinen pala.