Page 4 of 4

Re: Uretaanipenkin tekeminen?

Posted: 01 Aug 2010, 18:02
by OskariK
hege wrote:FIA penkkiä tarvitaan vaan jos autoon laitetaan erillinen penkki. Locosteissa penkki on samaa rakennetta kuin runko. Tämä on yleinen ja sallittu käytäntö kaikissa formula ja prototyyppiautoissa. Muut turvavarusteet on pakollisia.
Täähän on loistava juttu sitten. Niinhän se on Ykkösissäkin käsittääkseni tosiaan.

Re: Uretaanipenkin tekeminen?

Posted: 08 Mar 2011, 12:13
by hege
Yritin viime viikolla ostaa 2-k uretaania veneliikkeestä helsingissä. Eivät myyneet kun kerroin hölmönä mihin käyttöön se menee. Oli soittanut paikalliseen moottoriurheilukamaa myyvään kauppaan ja kysellyt tarkempia tietoja. 2k-uretaanista ei saa missään nimessä tehdä penkkiä... Yritin turhaan selittää tilanteen että penkistä ei tule rakenteellinen, vaan se on pelkkä muoto, ja että tää on ihan yleinen tapa kilpa-autoissa.

Kevralle seuraavaksi. 80€ / 6kg näyttäisi olevan hinta kotisivun mukaan.
petteriu wrote:Ei kannata paljon poltella - muodostavat palaessaan syanidikaasua ! Tästä syystä myös kuumalankaleikkuria ei kannata käyttää vaikka olisi muuten siistimipi työkalu tuohon hommaan.
Totta joo, ei kannata kuumalangalla leikata. Tulee ihan hemmetinmoinen päänsärky ja paha ripuli... Menee kroppa sekasin eikä jaksa tehdä mitään vähään aikaan. :mrgreen:

Re: Uretaanipenkin tekeminen?

Posted: 08 Mar 2011, 16:19
by KakeK
Pitäis selvitellä jos sais foam tyyppista uretaania sopivasti. Olis mukavempaa hieman pehmeämpänä ns. formulalaatuista.

Re: Uretaanipenkin tekeminen?

Posted: 08 Mar 2011, 20:53
by Johan Svahn
vaahtomuovi tyyppistä olisi mahdollista saada. Samaa mitä käytetään formuloissa pään sivutörmäys tuessa.

http://www.makelaracing.fi/
Pistäkää sähköpostia Markulle tai soittakaa niin hän kertoo lisää :wink:

Re: Uretaanipenkin tekeminen?

Posted: 09 Mar 2011, 11:17
by Marko Leino
Säännöissä sanotaan mikäli kuljettajan tuoli ei ole FIA hyväksytty vaaditaan ylimääräinen tuki selälle ja 2/3 kypärästä kattava niskatuki.

Niskatuki lienee selviö joka on turvakaaren putkessa mutta mikä on ylimääräinen tuki selälle?

Re: Uretaanipenkin tekeminen?

Posted: 09 Mar 2011, 14:48
by hege
Uretaanista valettu penkki tukee selkää, eli se riittää kun ohjaamon muoto on kuppimainen ja kuormitukset menee suoraan runkoon. Sama juttu eri formulasarjoissa.

Re: Uretaanipenkin tekeminen?

Posted: 09 Mar 2011, 15:51
by Marko Leino
Jees poks. Niin arvelinkin et urtsipenkkiä tolla tarkoitetaan. Varmistin vaan et urtsipenkkiin ei tarvii tehdä selälle erillistä tukea.

Re: Uretaanipenkin tekeminen?

Posted: 10 Mar 2011, 14:14
by Jari Kauttonen
RSVmake wrote:Niskatuki lienee selviö joka on turvakaaren putkessa mutta mikä on ylimääräinen tuki selälle?
Ja mikä estää että niskatuki olisi osa penkin rakennetta? Eihän tuota määritellä että pitää olla tuki turvakaaresta?

Re: Uretaanipenkin tekeminen?

Posted: 10 Mar 2011, 14:31
by markku
laillinen uretaanipenkki rajoittuu alueelle jossa on takana pelti. kaukalomaiselle alueelle tehdään uretaani penkki. aika harvalla on niskatuki niin alhaalla :lol: . siksi vaaditaan erillinen niskatuki kypärän kohdalle. uretaani ei kestä jos sen takana ei ole tukea. jos käytetään lasikuitu penkkiä kyseessä pitää olla fia hyväksytty. uretaani penkin saa päällystää mieleisellään materiaalilla mutta se ei saa päällystäessä muuttua korvalliseksi lasikuitu penkiksi. :roll:

Re: Uretaanipenkin tekeminen?

Posted: 10 Mar 2011, 14:59
by KakeK
Erillinen niskatuki taas saa sisältää ilmeisesti korvaläpät. Sitähän sääntö ei kiellä :roll:

Re: Uretaanipenkin tekeminen?

Posted: 11 Mar 2011, 11:00
by Johan Svahn
KakeK wrote:Erillinen niskatuki taas saa sisältää ilmeisesti korvaläpät. Sitähän sääntö ei kiellä :roll:
minä ainakin suosittelisin niitä!