Page 1 of 2

BMW K1200RS

Posted: 31 Oct 2014, 00:22
by Hannu Koivisto
Runko 708 (ex Tervola, ex Kellosalo) löysi uuden tallin, ja nyt kuumeisesti mietitään mikä tekniikka siihen laitetaan. Tällä hetkellä vaihtoehtoina on R1 ruiskulla tai bemarin K1200RS:n kone. Bemarihan on kardaanivedolla joten konetta ei tarvisi kääntää alkuperäisestä.

Volvon 1030 perään saisi 3.07 välityksen jolla bemarin 9000rpm rajoittimesta huolimatta maksiminopeus välitysten puolesta olisi ~200km/h.

Eniten arveluttaa tuo bemarin 130hp teho, vaikka auton minimipainosta tulisi ~80kg pienempi kuin R1 koneella niin mitä tuo käytännössä vaikuttaa radalla?

Re: BMW K1200RS

Posted: 31 Oct 2014, 07:13
by Tomi Jutila
ensimmäisiä R1 ruiskukoneita ei kannata laittaa, vanhentuva moottorimalli. uudemmissa 2005 taas liian kova ilmoitettu teholukema joten autosta tulee painava.
biimeristä en mitään tiedä mutta ainakaan halvalla ja varsinkaan volvon perällä ei 130hp tehon mukaan painotettua autoa saa minimipainoon, 450kg alkaa olemaan jokseenkin minimi kuinka kevyen locostista pystyy tekemään.

Re: BMW K1200RS

Posted: 31 Oct 2014, 13:10
by Mika Hirvonen
Mihin suuntaan bemarin kardaani pyörii? Yamahan kardaanivetoisessa pyörii kardaani väärään suuntaan.

Re: BMW K1200RS

Posted: 31 Oct 2014, 16:29
by Mika Lindqvist
Eiks banjon voi laittaa katollee? :oops:

Re: BMW K1200RS

Posted: 31 Oct 2014, 16:36
by KakeK
Benarin veto on oikialla puolella nii kai se pyörii sitte oikein päin vs yamaha vasen

Re: BMW K1200RS

Posted: 31 Oct 2014, 19:24
by Hannu Koivisto
Kyllä se bemari oikeinpäin pitäisi pyöriä.

Mites tuo 450kg, paljonko kone+laatikko saa painaa että siihen vois päästä? Kuinka suuria eroja taka-akseleiden painoissa on jos Volvon 1030 on painava?

Noin 20kg:n ylipainon kanssa suhteessa minimipainoon ilman kuskia ehkä pystyisi elämään, kuski on ruipelo:)

Re: BMW K1200RS

Posted: 31 Oct 2014, 19:36
by Tomi Jutila
tässätapauksessa ruipeloudesta on hyötyä.
yamaha r1 tai fzs on apulaitteineen 80kg ja vollen panjosta on puhuttu 30kg painavammaks ku voorti tai lada
moponkoneista ei taida vollen panjolla minimiin saaha biimerii ainakaan.

Re: BMW K1200RS

Posted: 31 Oct 2014, 21:25
by KakeK
moottoripaketti varmaan bemus tekniikoineen noin 15-20 kg painavee. Eikös täs oo sylinterit makuulla aika alhaalla. Saattaa olla öljy sylintereis oikialle kääntyes :o

Re: BMW K1200RS

Posted: 31 Oct 2014, 22:27
by Hannu Koivisto
Kiitoksia tiedoista, ei taida painon puolesta bemari sitten onnistua. Jos vähintään 470kg tulis painoa niin siinä mentäis 40kg minimin yli. Aivan niin ruipelo kuski ei kuitenkaan ole:)

Muuten se olis voinut olla hyvä vaihtoehto, perusmuutoksilla olis tainnut saada 150hp irti. Samaa konetta on käytetty Formula BMW sarjassa, kai se jotenkin autokäyttöönkin soveltuis...

Re: BMW K1200RS

Posted: 01 Nov 2014, 10:06
by KakeK
Olisko formula sarjas kuivasumppu käytös? Ainut ongelma varmaan tohon minimiin pääsys on toi perä mikä painaa. Ootko miettiny jos laittaas toyotan akselin esim. gt missä 6,7" murikka. saa välityksiä edullisesti ainaki 2,93 asti (legends). joskus kans miettiny BMW moottoria mikä on vakiona kuivasumpulla onko nyt sitten 1200s mallin moottori.

Re: BMW K1200RS

Posted: 01 Nov 2014, 17:06
by Tero Frondelius
Ainakin painopiste on alhaalla.
Image

Re: BMW K1200RS

Posted: 01 Nov 2014, 17:11
by KakeK
Joo ihan mielenkiintoinen paketti. BMW formulas formulan oma lootikko ilmeisesti käytös.

Re: BMW K1200RS

Posted: 01 Nov 2014, 22:46
by Hannu Koivisto
Täytyi kaivaa netin syövereistä taka-akseleiden painoja, eipä näiden luotettavuudestaan osaa mitään sanoa.

Volvo 1030, 55,3kg ilman jarruja
Volvo 1031, 61kg ilman jarruja
GT Corolla, 46kg ilman jarruja
Ford mk2, 45kg isojen? rumpujen kanssa

Ainoa perä mihin löysin myynnissä olevan harvan välityksen on tuo Volvo 1030, Ruotsista saa 3.07 välitystä.

Fordiin 3.15 välitys taitaa olla tosi harvinainen, eikä Ladaankaan oikein tainnut löytyä?

Entäs Corolla, löytyykö siihen vielä välityksiä jostain?

Re: BMW K1200RS

Posted: 02 Nov 2014, 10:07
by KakeK
Juu tohon gt:n perään pitäs mennä nakkaamalla legendsin välitys. Niitä yleisesti käytös 3,33 ja 2.93. Muitakin vaihtoehtoja pitäs löytyä helposti. Gt:n peräs olis se hyvä puoli että vetarit kestää mitä vaan ja laakeri on ns leveä 2 rivinen=jarrut toimii hyvin joka tilantees. Jos itte rakentelisin autoa missä tarve pitkälle välitykselle nii gt corolla olis se ainut oikea vaihtoehto. Tossa sivu mistä välityksiä mikä löyty ekana http://www.lceperformance.com/Gear-Sets ... /13701.htm
Halkosaares auto lähellä mistä voit kattella vinkkejä rakenteluun jos haluat tehdä kevyen auton :wink:

Re: BMW K1200RS

Posted: 02 Nov 2014, 23:00
by Hannu Koivisto
Kiitti, sieltähän niitä välityksiä löytyi useampaakin. Ja hinnatkin aivan eri luokkaa kuin oem Toyota osilla :)

Ne sehän onkin tuossa vieressä, pitääpä joskus poiketa katsomaan...