Page 1 of 5

TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 30 Nov 2014, 20:43
by Tero Frondelius
Runko: Kippo co.
Moottori: Luultavasti FZ1
Perä: Enkkuperä torseenilukolla
Kardaani: Tuttu ja turvallinen Volvo
Polkimet tulee roikkuvana mallina
Etunapa luultavasti Taunuksesta

Auto on Wappuna radalla, mutta vuosi on vielä epäselvä.

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 30 Nov 2014, 20:46
by Tero Frondelius
En päässyt rakentamisvimmasta muuten yli, niin laitoin rungon tilaukseen. Eli ensi kausi on tarkoitus ajaa 738:lla, mutta nyt talvi-iltojen iloksi aloitan rakentelun. Tällä kertaa on tarkoitus tehdä enemmän itse kuin aiemmin, mikä myös tarkoittaa, ettei voi tehdä mitään tiukkaa aikataulua.

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 30 Nov 2014, 22:30
by mäkkäri
Toi loppu ei ihan avaudu.. Mut mä en ookkaan inssi..

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 30 Nov 2014, 23:02
by Tero Frondelius
mäkkäri wrote:Toi loppu ei ihan avaudu.. Mut mä en ookkaan inssi..
Kiitos. Korjasin viestin. Ihme ettei ollut pankkitunnukset matkassa. Tuo ylimääräinen, nyt jo poistettu, teksti tuli Nordean nettipankista.

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 01 Dec 2014, 18:34
by Tero Frondelius
Ja sitten alkaa kyselyikä. Eli säännöissä sanotaan:
5.4 Voimansiirto "Elektrooninen kierrosluvun ohjaus joka sallii vaihta-misen ilman kytkintä kielletty."
6.1.7 Mp- moottorit "Vaihtamisen pitää tapahtua mekaanisesti."

Moottoripyörän koneista nyt jo vaihdetaan ilman kytkintä, eli se ei liene edelleekään kielettyä. Minun mielestäni tuo mekaaninen vaihtaminen pitää sisällään myös hydraulisen toteutuksen (ikään kuin kytkin tai jarrut). Oletteko samaa mieltä, että hydraulisen vaihtamisvivuston tekeminen on luvallista nykyisillä säännöillä?

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 01 Dec 2014, 21:04
by Tomi Jutila
en ole

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 01 Dec 2014, 21:24
by mäkkäri
emmäkää

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 01 Dec 2014, 21:42
by Mika Lindqvist
ois kyl makee ku napista menis pykälät..
kuullostaa kyl kalliilta.

mut meinasit varmaan et ihan käsivoimin kehitettyy hydraulipainetta, miks ei.
luulis et sama mikä sitä välittää, vaijeri, tanko tai neste jos ei "tehostimia" matkalla

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 02 Dec 2014, 09:58
by Tomi Jutila
Jos nyt ennen mitään nestevatkaimia tekisitte vaihteensiirron ihan niinku muillakin laakeroituna uniball nivelillä välyksettömänä eikä mitään pellinpala/tuhannenväljä pusla tyylillä.

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 02 Dec 2014, 13:04
by Mika Hirvonen
5.4 tarkoittaa, että shifterit on kielletty eli ei sytytyksen tai polttoaineen syötön katkaisua tai automaattista välikaasua.
6.1.7 = vaihdevipukka saa ohjata vaihdelaatikkoa ainoastaan mekaanisesti. Onko hydrauliikka mekaniikkaa? Varmaan ihan perus pääsylinteri/työsylinteri olisi OK.
Paineistettujen laitteiden lisääminen tuohon ketjuun ei mun mielestä ole OK.

Tomin kanssa olen samoilla linjoilla siinä, että riittävän tukeva ja hyvin laakeroitu mekaaninen ratkaisu on paras.

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 02 Dec 2014, 13:21
by Tero Frondelius
Tomi Jutila wrote:Jos nyt ennen mitään nestevatkaimia tekisitte vaihteensiirron ihan niinku muillakin laakeroituna uniball nivelillä välyksettömänä eikä mitään pellinpala/tuhannenväljä pusla tyylillä.
Minä haluan rattivaihteet ja tällä hetkellä hydraulisesti toteutettu näyttää parhaalle. Toki aina on vaihtoehtoja.

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 02 Dec 2014, 16:19
by Jari Kauttonen
Mulla oli alkujaan 716:ssa rattivaihteet tavallisen lisäksi, oli tehty ihan mekaanisesti samaan vivustoon missä keppi oli eli kumpaa tahansa käytti liikkui myös toinen vaihteenvalitsin.
Jo mulle joku sanoi aikanaan että rattivaihteisiin ei oikein totu ellei niitä saa tehdä oikeasti toimiviksi --> lue sähköisenä ja sifterillä ja tuo oli totta. Melko nopeaan raksin nuo läpyt pois ratin takaa. Vivusto on edelleen sama, eli paikalle saa koska haluaa.

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 03 Dec 2014, 00:59
by Tero Frondelius
Ja lisää epäselviä asioita. Eli vanteista riippuen taakse tarvittaisiin spacerit. Minä en niistä tykkää vaan ajattelin leventää taka-akselin siten ettei erillisiä spacereitä tarvita. Tämähän on ok. nykyisen säännön puitteissa:
5.1 Pyöränripustukset
Taka-akseli ja etuolka-akselit autosta jota on valmistettu vähintään 5000 kpl. Vain jäykkä taka-akseli hyväksytään. Iskunvaimentimet infolistan mukaan. Jouset vapaat. Suositellaan käytettävän yhtenäistä pitkää kiinnityskorvaketta kahden erillisen sijaan. Taka-akseli tuetaan neljällä (4) pitkittäisellä tuella ja yhdellä poikittaisella. Nämä tuet saa tehdä säädet-täviksi. Panhard tuen rungon puoleista kiinnikettä saa korkeussuunnassa siirtää saadakseen panhard tuen vaaka-asentoon. Jousituksen kiinnikkeiden reiät saa olla halkaisijaltaan 8-14,5mm. Taka-akselia ei saa taivuttaa negatiivisen camberia tai aurauksen saavuttamiseksi. Tarvittaessa mittaus tehdään rasittamattomalle akselille.
vai onko joku eri mieltä?

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 03 Dec 2014, 07:05
by Tomi Jutila
Tero Frondelius wrote:Ja lisää epäselviä asioita. Eli vanteista riippuen taakse tarvittaisiin spacerit. Minä en niistä tykkää vaan ajattelin leventää taka-akselin siten ettei erillisiä spacereitä tarvita. Tämähän on ok. nykyisen säännön puitteissa:
5.1 Pyöränripustukset
Taka-akseli ja etuolka-akselit autosta jota on valmistettu vähintään 5000 kpl. Vain jäykkä taka-akseli hyväksytään. Iskunvaimentimet infolistan mukaan. Jouset vapaat. Suositellaan käytettävän yhtenäistä pitkää kiinnityskorvaketta kahden erillisen sijaan. Taka-akseli tuetaan neljällä (4) pitkittäisellä tuella ja yhdellä poikittaisella. Nämä tuet saa tehdä säädet-täviksi. Panhard tuen rungon puoleista kiinnikettä saa korkeussuunnassa siirtää saadakseen panhard tuen vaaka-asentoon. Jousituksen kiinnikkeiden reiät saa olla halkaisijaltaan 8-14,5mm. Taka-akselia ei saa taivuttaa negatiivisen camberia tai aurauksen saavuttamiseksi. Tarvittaessa mittaus tehdään rasittamattomalle akselille.
vai onko joku eri mieltä?
se mitä ei ole erikseen sallittu on kielletty. kukaan ei ole akseliaan levittänyt vaan on käytetty spacereita/sopivia vanteita. Joku on jopa laittanut sellaisen akselin ja siihen sopivat kalliit (67e/kpl) uudet vanteet millä päästy maksimi leveyteen ilman spacereita.

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 04 Dec 2014, 13:00
by Mika Hirvonen
Taka-akseliin saa lisätä kiinnikkeet pitkittäis- ja sivuttaislinkeille, iskareille sekä jarrulle. Muita muutoksia ei säännöissä ole sallittu.
Vetoakselit ovat vapaat ja levityspaloja saa käyttää.