Page 2 of 5

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 05 Dec 2014, 21:27
by Tero Frondelius
Onko hydrauliikka mekaniikkaa? Varmaan ihan perus pääsylinteri/työsylinteri olisi OK.
Paineistettujen laitteiden lisääminen tuohon ketjuun ei mun mielestä ole OK.

Tomin kanssa olen samoilla linjoilla siinä, että riittävän tukeva ja hyvin laakeroitu mekaaninen ratkaisu on paras.
Ovatko muut samaa mieltä, että tehostamaton hydraulinen olisi ok?

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 05 Dec 2014, 22:49
by kippo
Kyllä työsylinteri/pääsylinteri periaatteella toimiva systeemi ilman ulkopuolista lisäpaineapua/sähköhärpäkkeitä pitäs olla ok muutenhan hydraulitoimiset kytkimetkin pitäs muuttaa vaijerille/vivulletoimiviksi

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 08 Dec 2014, 14:27
by Tero Frondelius
Eli yhteenvetona:
1. Perää ei saa leventää tai muuttaa.
2. Tehostamaton hydraulinen järjestelmä katsotaan mekaaniseksi, niin kytkimessä, jarruissa kuin vaihdevivustossakin.
Mika Hirvonen wrote:Taka-akseliin saa lisätä kiinnikkeet pitkittäis- ja sivuttaislinkeille, iskareille sekä jarrulle. Muita muutoksia ei säännöissä ole sallittu.
Vetoakselit ovat vapaat ja levityspaloja saa käyttää.
Jatko kysymys, entäs jos valitsen sopivasti liian pitkät vetarit, kun ne ovat kerta vapaat, ja teen sitten "pakollisen" laakeripukin sopivasti perän levikepalaksi. Voisin tarvittaessa laittaa vaikka tuplalaakerit siten että banjon alkuperäiset jäisivät ja tulisivat vetariin sisemmiksi laakereiksi. Eikös rakenne silloin ole ok? Banjo on "alkuperäinen", mutta pakollisella lisäkiinnikkeellä ja vetarit ovat vapaat. Toivottavasti tämä minun epäselvä selitykseni on jotenkin ymmärrettävä.

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 08 Dec 2014, 17:06
by KakeK
Joo eikähä toi oo ok. Tavallaan sama asia jos laitettaisiin puolikelluvat vetarit. Akselia ei tarvi muokata. Eskon perä caprin vetareilla ja tuplalaakerilla joillekka tehty sopiva pesä.

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 08 Dec 2014, 17:46
by Mika Hirvonen
Jep mun mielestä kanssa sama mihin ne levikepalat laittaa.

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 08 Dec 2014, 18:50
by Tero Frondelius
KakeK wrote:Joo eikähä toi oo ok. Tavallaan sama asia jos laitettaisiin puolikelluvat vetarit. Akselia ei tarvi muokata. Eskon perä caprin vetareilla ja tuplalaakerilla joillekka tehty sopiva pesä.
Ymmärsin että
1. puolikelluvat vetarit eivät ole ok.
2. eskon perä tuplalaakereilla olisi ok.

Juurihan Mika tuossa yllä listasi mitä saa tehdä, eikä listalla ollut pyöränlaakerin pesän koneistuksia. Ymmärsinkö jotenkin väärin?

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 08 Dec 2014, 18:58
by Tero Frondelius
Mika Hirvonen wrote:Jep mun mielestä kanssa sama mihin ne levikepalat laittaa.
Saako levikepalan hitsata perään? Mites ahdistussovite? Entäs liimaaminen? Mielestäni asia on tärkeä koska tällä juurikin yritetään hakea kilpailullista etua.

Vielä toisin sanoen, vaikka tavalliselle ihmiselle on ihan selvä mikä on peräputken jatkamista ja mikä taas levikepalaa, ei se enää olekaan selvää, jos levikepalan saa laittaa vetoakselin laipan toiselle puolelle, mistä siitä tulee peräputken jatke.

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 09 Dec 2014, 06:54
by Tomi Jutila
levikepalat pultataan ja jos ne hitsataan se on akselin jatkamista, akseliin ei ole sallittua hitsata muutakuin linkki/panhardkorvat ja jarrujen kiinnitys.

ei ole merkitystä jatkaako akselia hitsaamalla banjon ulommaistenlaippojen sisä tai ulkopuolelta kun sitä ei saa hitsaamalla levittää.

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 09 Dec 2014, 08:53
by Johan Svahn
vaseliini voi olla hyvä tuohon peräputkeen.. :mrgreen:

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 09 Dec 2014, 12:59
by Sami Jussila
Caprin vetari + pari senttiä leveämpi laakeri jostain etuvetosen navasta ja peltikupin tilalle koneistettu kuppi pitämään laakeri paikoillaan. Tarvittaessa shimmiä laakerin ja vetarin väliin jos ei muuten saa rengasta sopivalle etäisyydelle.

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 09 Dec 2014, 19:34
by Tero Frondelius
Sami Jussila wrote:Caprin vetari + pari senttiä leveämpi laakeri jostain etuvetosen navasta ja peltikupin tilalle koneistettu kuppi pitämään laakeri paikoillaan. Tarvittaessa shimmiä laakerin ja vetarin väliin jos ei muuten saa rengasta sopivalle etäisyydelle.
Tai lukitsee laakerin kemppiliimalla, kuten jo tehdään.

Minusta tämä ratkaisu on ok. Saanko näin tehdä?

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 09 Dec 2014, 20:23
by Tomi Jutila
Mä en ny tajua et miksei laittais sitä caprin banjoa ilman mitää pellepeloton virityksiä

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 09 Dec 2014, 20:27
by Mika Hirvonen
Caprin banjo Caprin vertereilla on aivan liian yksinkertainen ja järkevä ratkaisu :D

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 10 Dec 2014, 01:05
by Tero Frondelius
Tomi Jutila wrote:Mä en ny tajua et miksei laittais sitä caprin banjoa ilman mitää pellepeloton virityksiä
Ei kaikkea pidä ymmärtää, silti kysymys kuuluu: onko tuplalaakeriperä ok? Tai laakerilla levennetty perä?

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Posted: 10 Dec 2014, 14:03
by Mika Lindqvist
tomi kirjotti että pulttiliitoksella saa tehdä