Locostin kustannuksista ja kokemuksista?

Esittele oma Locost

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

mjuurela
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 10
Joined: 01 Jul 2006, 11:06
Location: Luum

Locostin kustannuksista ja kokemuksista?

Post by mjuurela »

Täällä Kaakkois-Suomessa olisi jokunen lajista kiinnostunut henkilö, ja valmiuksia olisi todennäköisesti parin autokunnan perustamisen verran. Monet kotimaisten pioneerien sivut on tullut kahlattua läpi, ja etenkin Vehviläisen kommentti "ei tule koppiautoja ikävä" rohkaisee kummasti. :) Tämä kesä menee varmaankin vielä projektia suunnitellessa ja aloitellessa, ja ajattelimmekin tiedustella tässä vaiheessa viisaampien kokemuksia lajin risuista ja ruusuista.


1) RAHA

Mikä verran suunnilleen täytyy varata rahaa rullaavan korin rakentamiseen? Raudan kilohinta ei hirvesti muutu, mutta minkä verran jousitukseen, katteisiin, varusteisiin ym. uppoaa rahaa? Toki tapoja on monia, mutta suurimman osan rungon osista pystyy tekemään joko itse ja loput teettämään edullisesti tutuilla koneistajilla, ja suhteet rauta- ja varaosakauppiaisiin ovat myös melko hyvät.

Ajan ja tekstin säästämiseksi jätetään moottori ja voimansiirto vielä hintatarkastelun ulkopuolelle.

2) MOOTTORI

Näemmä moottorisääntöihin on tullut muutoksia tälle kaudelle etenkin prätkän koneen käyttämisessä: "vaihteistoetu" on otettu huomioon lisämassojen muodossa sekä on rajattu hyväksyttävät moottorit. Nopeasti katsottuna norjalaisista ja tanskalaisista autoista puolet käyttää kuitenkin MP-moottoreita - onko tämä seurausta vain siitä että ajetaan "vanhalla" tekniikalla vai onko kevyillä koneilla ja sekventiaalivaihteistoilla vieläkin pieni etulyöntiasema?

Toisaalta pohjoismaisista ystävistämme "ne loput", eli noin puolet, käyttävät auton moottoria ollen ilmeisesti tyytyväisiä ajoneuvoonsa, joten erot eivät liene kovinkaan suuria kumpaankaan suuntaan.

Selkeä miinus moottoreiden tekniikalle on vaatimus käyttää joko ruiskumoottorin vakioimusarjaa tai vaihtaa ne iänikuisiin kaasuttimiin. Toki kaasuttimilla saadaa sama huipputeho, mutta kun ruiskuohjain on halvempi ja suorituskykyisempi, sekä lisäksi paljon tarkempi ja nopeampi säätää kuin kaasuttimet, niin tällaiselle mukavuudenhaluiselle henkilölle siirtyminen kaasutintekniikkaan on vähän sama kuin vaihtaisi tuvan sähkölamput päreisiin...


3) TEHO/PAINO

Varmaankin mielipiteitä on yhtä paljon kuin vastaajia, mutta kun moottorinvalinnassa täytyy tehdä jonkinlainen kompromissi suuren tehon ja pienen painon väliltä, niin kumpi edellämainituista on käytännössä hyödyllisempi ominaisuus?

Nopeasti ajateltuna kevyt moottori ja/tai pieni moottoriteho mahdollistavat paremmin painopisteen passaamisen mahdollisten lisämassojen kanssa. Suuritehoisessa ja pienitehoisessa autossa on käytännössä ilmanvastukset sekä periaatteessa myös teho/painosuhteet keskenään samat, joten kiihtyvyydet pitäisi olla hyvin lähellä toisiaan. Huippunopeudessa tehokas auto on parempi, mutta mutkassa taas "alitehoinen" auto on nopeampi.


Pieni miinus uudelle harrastukselle on se, että moottoriradat ovat melkoisen syrjässä täältä päin Suomea katseltuna, lähimmät harjoittelupaikat kun ovat parinsadan kilometrin päässä. Viikon päästä tullaan kuitenkin porukalla Jurvaan ihmettelemään kisoja sekä autoja, ja hakemaan vähän fiiliksiä projektien aloittamisille!
Dohc4x4
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 251
Joined: 19 Jun 2006, 21:46
Location: Sein

Raha

Post by Dohc4x4 »

Rullaavan korin hinta riippuu paljon siitä onko tallissa jo valmiiksi käyttökelpoista tavaraa vai joutuuko ne ostamaan uutena.

Uusien osien hintoja löytyy esim:
http://www.lautamakimotorsport.fi/

Soita 040-5883436 niin kerron mielelläni omasta projektista ja osien hankinnasta.
Projekti lyhyesti.
Moottori opel c20xe, laatikko sierran 5v.enkkuperä.
Jarrut edessä taunuksen levitetyt satulat jäähdytetyllä levyllä, takana vectran takasatulat etuveto escortin levyillä.
iskarit gaz.
Pete
0405883436
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

hinta riippuu aikapitkälti mitä siihen runkoon kiinnittää :lol: ja osaako tehdä rungon itse vai joutuuko sen ostamaan valmiina. esim meillä on volvon 200 taka satulat joka nurkassa. halpoja ja löytyy joka paikasta halvalla mutta kunnon kisajarrut maksaakin :twisted:. edessä taunuksen etulevyt takana ladan etulevyt. iskari/jousi paketti oli jotain 150e kulma ei taida vaikuttaa hirveesti hintaan kummat laittaa. ohjaus mitä sattuu hyllystä löytyyn(eskort/saab tai vastaava) uusi eskortin tanko makso jossain vaiheessa 100e. ladan perään taitaa olla osat halvimmat tällähetkellä. tukivarret puslilla on halvemmat hinta nousee jos laittaa häränsilmät. lasikuitu osat maksaa 320e sarja. kaaret oli joskus muinoin kellosalolla 170e (kannattaa kysyä). penkki uretaanista. ratista kannattaa tehdä irrotettava.

jos tekee auton koneelle alle 550kg on vaikea päästä jotenka kannattaa valita kone jossa teho/paino on 550kg. esim mun koneella auton ei tarttis painaa kuin 480kg ja painoa on 555. pyörän koneella painon saa pienemmäksi. tanskalaisten autonmoottorilla olevissa autoissa on ilmeisimmin vakio koneet(tehoilmoitukset gt koneeseen 135hv). meillä suomessa gt kone 170-203hv. moottoripyörän koneella autosta tulee kalliimpi (koneen hankinta hinta ja pakki laatikko)mutta kevyempi ja vaihteita enemmän.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
PMC
Jäsen
Jäsen
Posts: 84
Joined: 12 Jun 2006, 13:46
Location: Hollola
Contact:

Post by PMC »

Moi,
Tervetuloa Locostien pariin! Itselläni ei ollut projektiin mukaan lähtiessä aikaa eikä rahaa. Lähdin projektiin mukaan "peukalo keskellä kämmentä", en ollut käytännössä edes aiemmin hitsannut. Lähes kaikki osat on kuitenkin hankittu ja projektin puoliväli on jo selvästi ylitetty. Työmäärä on valtaisa, mutta palkitseva.

1) RAHA

Rungon materiaalien hinnat olivat seuraavat omaan autoon:
- 25x25mm ja 20x20mm RHS putket noin 120€ (mukana paljon ylimääräistä)
- 19mm ja 25mm pyöröputket 40€
- Rungon pellit pohjaan ja paloseinään (1,0mm) ja kaikki 1,5mm alumiinipellit 160€
- Tukivarsien ja banjon korvakkeet 50x50x3mm RHS noin 15€ (kanssa paljon ylimääräistä mukana)
- Turvakaaret 160€
- Alapallot ym. nivelet reilu 100€
- Tukivarsien puslat 40€
- Hammastanko noin 160€
- Taka-akseli 50€
- Olka-akselit 20€
- Sekä paljon muita nippeleitä noin 200€
- Laskelmassa ei mukana jarruosia, lukkoa, iskareita, eikä etunapoja

Eli Rullaava kori voisi olla materiaalien osalta alkaen 1000€. Toisena ääripäänä pelkkiin jarruihin saa menemään sen 1000€
:shock: Tuleehan kuluja tietenkin hitsauskaasusta ym. tarvittavasta

Oman auton kokonaiskulut tulevat olemaan noin 7000-7500€. Osat on hankittu mielestäni edullisista paikoista, mutta lähes kaikki mahdollinen on uutta osaa. En ala erittelemään tarkemmin, olet varmaan käynyt vierailemassa sivuillani. Olen rakentanut omaa autoa sillä periaatteella, että heti ei tarvitsisi alkaa osia päivittelemään.

Kilpailukykyisen auton pystyy tekemään varmaan jo 4500€ budjetilla, jos käyttää mielikuvitusta rakentaessa.

2) MOOTTORI

Kuten olet tutkaillut, niin eri moottoreilla auton kilpailukyky on hämmästyttävän samanlainen. Samoihin kierrosaikoihin päästään:
- 1000cc MP:n moottorilla jossa teho noin 150-165 hv
- 2.0 8V valurautamoottori teholla 200+ hv
- 1.6 16V moottori noin 180-190 hv

Rata vaikuttaa tietenkin jokin verran moottorien voimasuhteisiin. Huippunopeudet jäävät 1000cc MP:n moottoreilla noin 10-15 km/h alhaisemmiksi kuin parhailla autonmoottoreilla. Tästä ei taida olla Suomessa kovin paljon haittaa, koska meidän radat ovat melko hitaita.

Olen itse pähkäillyt paperilla eri moottorivaihtoehtoja suhteessa tehoon/painoon reilun vuoden päivät. Loppujen lopuksi hyviä vaihtoehto on useita, se on sitten eri asia millaisilla rahasummilla minkäkin moottorin kanssa tavoitteisiin päästään.

1000cc MP:n moottoreiita saa täydellisenä 1000€:n molemmin puolin. Koska moottoria ei saa virittää, niin et saa menemään siihen paljon lisää rahaa. Lähes 200hv auton moottori on varmaan nopeampi, mutta harvoista moottoreista saa niitä tehoja halvalla. Auton moottorilla tulisi lisäksi panostaa vielä MP:n moottorista enemmänkin painon pysymiseen kurissa. Tähänkin kuluu helposti euroja aimo kasa.

Säännöissä on mainittu infolistassa olevat MP:n moottorit, mutta ei ne ole ainoat sallitut. Säännöthän rajaavat vain uusimmat moottorit sekä yli 200hv mallit pois.

3) TEHO/PAINO

Lisäisin listaan myös painopisteen ja painojakautuman. Alla muutama esimerkki:
- 2003 Yamaha R1 ilmoitettu teho 152hv = minimipaino 478kg. Moottorista saadaan ulos säädöillä, ilmanputsari kotelolla ja pakoputkella noin 165hv. Minimipainoon on helppo päästä normaalirakentamisella. Eli teho/painosuhde 478kg+80kg(kuski)/165hv = 3,39 kg/hv

- Toyota 4 AGE 16V. Tehoa saadaan ulos noin 200hv, ehkä hieman enemmänkin. Auto jää painamaan noin 550kg. Minipaino jää muutoksista riippuen alhaisemmaksi, mutta 530kg painoinen auto vaatii jo työtä ja rahaa. Eli teho/painosuhde 550kg+80kg(kuski)/200hv = 3,15 kg/hv Suhde on parempi kuin MP:n moottorilla mutta paino, että painopiste hidastaa mutkissa.

Noita kahta esimerkkiä on erittäin vaikea lyödä teho/painosuhteessa, että hinnassa. Kummastakin saadaan erittäin hyvä paketti 1000-2000€ hinnalla.

Eli MP:n moottorissa on tärkeää todellinen teho suhteessa ilmoitettuun tehoon. Muista, että monet MP:n moottorit tarvitsevat kuivasumppuvoitelun, jotta voitelu toimisi. Tämä tuplaa heti koneen hinnan. Pelkällä loiskelevyllä menee ainakin Yamaha R1/FZS koneet, Honda Fireblade koneet sekä Suxuki GSX-R 1000 varauksin.

Auton konetta miettiessä pitää muistaa, että koneesta tulee saada irti noin 200hv. Eri koneista päästään hyvin erillaisilla eurosummilla tohon tavoitteeseen.

Tälläisessa harrasteluokasta on sitten aivan toinen asia, että pitääkö auton olla kilpailukykyinen. Veikkaisin, että myös jatkossa suurimmat erot syntyvät ratin ja penkin välistä. Myös auton säädöistä tulee useiden sekunttien eroja kierroksella.


4) Muut

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin muutamalla radalla pääsee testaamaan kisaviikkoina perjantaina. Oma aikataulu ei anna mahdollisuutta testaamiselle, joten olen suunnitellut viettäväni pitkiä kisaviikonloppuja (Pe-Su tai La-Ma). Tällöin ei pitkä matka radalle haittaa niin paljon.

Ei muuta kuin putkea hankkimaan ja projekti käyntiin! Meidän projektia voi tulla myös tutkailemaan Heinolaan jos siltä tuntuu!

Terveisin,
Jani Kaukiainen
mjuurela
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 10
Joined: 01 Jul 2006, 11:06
Location: Luum

Post by mjuurela »

Monet kiitokset tähänastisista vastauksista, ja erityiskiitokset Janille aikamoisen tyhjentävästä vastauksesta! Tämänlaatuisesta selonteosta on varmasti apua myös muille lajin aloittamisesta kiinnostuneille.

Aika samanlaisista lähtökohdista aloitetaan, suurin erotus on ehkä se että hitsauskokemusta on vuosien varrella kertynyt jonkun verran, mutta toisaalta kilpailukokemusta ei ole lainkaan. Ratatutkintoon ja lisensseihin saa siis menemään muutaman satasen ylimääräistä. Rahan puoleen on - ainakin vielä ;) - mentaliteettina että yrittää ostaa osia suunnilleen tasaista vauhtia projektiin muun etenemisen kanssa, ja etsiä kustannustehokkaita ratkaisuja. Aivan veren maku suussa ei lähdetä menestystä hakemaan (tai no kunhan pääsee ensin auton rattiin :twisted:) mutta toki sitä mieluummin rakentaa auton jolla voisi edes teoriassa pärjätä.


Osaatteko vielä arvioida millaiseksi painojakauma muodostuu omissa kilpureissanne? Auton moottorilla varustetuissa on käsittääkseni ongelmana lievä etupainoisuus?

Pelkässä rullaavassa korissa (oikeastaan kaikki muu paitsi moottori + vaihdelaatikko) painojakauma lienee likimain 50/50? Tieto kiinnostaa lähinnä painojakauman karkeita arviointeja varten.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

muista autonmoottorisista locosteista poiketen minun autossa on kytkinkoppa kokonaan konehuoneessa(moottori edempänä). mutta silti auton akseli painot on etu 279 taka 275.5 ja kuskin kanssa e 298 t358. konetta vois viedä ehkä 7cm taaksepäin. sillä sais vielä enemmän takapainoiseksi. locost 704 kokonais hinta on jossain 4000-5000e haarukassa. auto oli viimekaudella kaupan 3500e hintaan mutta ei näin hidas auto kelvannut kenellekkään :( . nyt on tarkoitus siirtää 704 siviili liikenteeseen heti kun mahdollista 8) .
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
mjuurela
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 10
Joined: 01 Jul 2006, 11:06
Location: Luum

Post by mjuurela »

Kappas vaan, aika hyvinhän painopistettä pystyy sitten passailemaan auton moottorillakin, jotenkin oletin että tilanne olisi pahempi. 4AGE ei tosin ole sieltä painavimmasta päästä, mutta jos kerran on vielä varaa siirtää vaikka taaemmas niin mikäs siinä sitten.

Poikkeuslupaa odotellessa suosittelen Markulle muuttoa vaikkapa englantiin ettei tule aika pitkäksi 704:n kanssa... ;)
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

2007-2008 :lol:
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
PMC
Jäsen
Jäsen
Posts: 84
Joined: 12 Jun 2006, 13:46
Location: Hollola
Contact:

Post by PMC »

Olen rakentanut omaa autoa Norjalaisen Audun Njos:n mekaanikon ohjeiden mukaan. Heillä on usean vuoden kokemus Locostista ja tulostakin on tullut. Heidän Yamaha R1 moottorisen auton painot ovat etuakselilla 48,9 % ja 51,1 % taka-akselilla. Painosta 50,8 % on vasemmalla puolella ja 49,2 % oikealla (Kuski kyydissä). Auton paino on ilman bensaa 460kg. Balanssin takia nopeimmissa MP moottorisissa Locosteissa on yleensä oikean puolinen ohjaus.

Terveisin, Jani
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Post by Johan Svahn »

Toinen asia mihin menee noin 1500- 2000 euroa on kypärään, kenkiin, alusvaatteisiin sekä ajopukuun. Varsinkin jos ei ole ajanut kilpaa ennen niin näitä on hankittava.. :wink:
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
mjuurela
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 10
Joined: 01 Jul 2006, 11:06
Location: Luum

Post by mjuurela »

Ei löydy ajovarusteita, joten nekin ovat hankintalistalla. Hieman olin elätellyt toivoa että niiden hinnat olisivat huokeampia, mutta toisaalta kaikki harrastukset maksaa. Ja voihan niitä toivoa myös joulupukilta, jos omat veronpalautukset ei riitä. :P
rookie
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 7
Joined: 10 Sep 2006, 10:00

Post by rookie »

Onko tietoa minkä verran moottoripyörän motit on maksanut kun porukat niitä hankii?
Moottoripyörän moottorin edut/haitat?
T:evp. V8 nro411
PMC
Jäsen
Jäsen
Posts: 84
Joined: 12 Jun 2006, 13:46
Location: Hollola
Contact:

Post by PMC »

Moottoripyörän uudehkot moottorit maksavat Euroopassa täydellisinä noin 500-1500€. Suomessa hinnat ovat selvästi korkeammat. Oman moottorin ostin Saksan Ebay:stä (Yamhaha FZS 1000 vm. 2003, 6000km) ja DHL kuljetti sen suoraan kotiovelle. Hintaa tuli kuljetuksineen hieman reilut 500€. Saksan Ebay:ssä on joka viikko useita Locostiin sopivia moottoreita myynnissä. Moottoria valitessa tulee olla tarkkana, koska osa moottoripyörän moottoreista sopii huonosti Locostiin. Koska moottori on käännetty 90 astetta autoasennuksessa, niin monen moottorin ongelmana on öljynkiertohäiriöt. Osa moottoreista toimii öljypohjan loiskelevyllä osa vaatii kuivasumpun.

Edut:
- Moottorin teho suhteessa painoon (Moottorin paino 60-70kg 1000cc kyykkypyörissä, auton moottori + vaihteisto +150kg)
- Matala painopiste
- Sekventaalivaihteisto
- Pieni koko mahdollistaa enemmän ratkaisuja asennuksessa
- Vakiomoottorin pitäisi olla kestävä, kunhan vaan se on säädöissään ja öljynkierto toimii.
- Rahaa ei tarvitse tuhlata viritysosiin.
- Lyhyet vaihdevälit

Haitat:
- Pakki tulee soveltaa omana suunnitteluna
- Kytkin pitää vahvistaa
- Kardaani on monimutkaisempi kuin auton moottorilla
- Vääntö on ohutta alakierroksilla
- Vaihteiston välityksistä johtuen perävälityksen pitää olla melko harva (monesti 3.4-3.7)

T:Jani Kaukiainen
rookie
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 7
Joined: 10 Sep 2006, 10:00

Post by rookie »

Tässä on Alastaron kisan jälkeen vietetty pari unetonta yötä miettien Locost projektin aloittamista :oops:
Pää on niin täynnä kysymyksiä että oikein sattuu. Siis tässä tulee :!:
-Kustannukset
Runko (Noin tonnin???)
Moottori (mopon noin tonnin)
Perä
Iskarit (avot)
ohjaus/etunavat/etujarrut
tankki (pitääkö olla turvatankki)
Pakki
yms.
Laittakaa kaikkea mitä vaan kustannuksista :!:
Kiitos etukäteen
T:Sami

Edit: Ylhäällä oli paljon hintoja mutta.....
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

tuossa yllä on aika kattava selostus kuluista mutta yritetäämpä kerätä listaa :lol: .

runko: itsetehtynä n 500e kaarineen. ostettuna(sturella oli joku hyvä tarjous)? pmc arvio rullaavana 1000e ei varmaan itsetehtynä paljon heitä .

moottori: ilmeisesti 1000e kahtapuolen.

perä: riippuu mitä käyttää. lukko uutena lada n500e ford n1000e. välitykset suunnilleen samanhintaisia molempiin n500e. kannattaa pitää silmät auki käytettyjäkin liikkuu.

iskarit: kellosalo tuo avo iskaria maahan. hinta oli jossain vaiheessa 117e kannattaa kysyä päivänhinta.

ohjaus: melkein kaikilla on välikoppa eskortin tanko. uusi n100-150e. käytetty käy kanssa ihan hyvin. muitakin tankoja on käytössä. saab96, etuveto eskort ja varmaan muitakin.
etunavat: taunuksen etunavoille auto kannattaa tehdä. miten sattuu löytämään joskus sixpack joskus oikein rahaa.
jarrut: alkuun menee vaikka taunuksen satulat ihan hyvin. meillä käytössä volvo240 takasatulat joka kulmassa(sattuneesta syystä löytyy hyllystä :oops: ).vakio satulatkin riittää jos käyttää kisapaloja. jos rahaa on niin onhan kisajarrut komeita :cry: .

tankki: kaikki tankit käy mutta vaahto pitää olla.

pakki: riippuu miten toteuttaa. suunnanvaihtaja maksaa n1000e helpoin ja varmin. jostain starttimoottorista saa vissiin halvimmalla mutta työläämpi tehdä ja kesto?

lasikuitu osat: 320e

renkaat: alkaen 129e

kaaret: kellosalolta 160e

kaikkea mitä nurkista löytyy kannattaa hyödyntää. nää ei ole mitään luokitus todistus autoja :lol: .
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Post Reply