Locostin kustannuksista ja kokemuksista?

Esittele oma Locost

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

PMC
Jäsen
Jäsen
Posts: 84
Joined: 12 Jun 2006, 13:46
Location: Hollola
Contact:

Post by PMC »

Kustannuksiin vaikuttaa niin moni eri tekijä, että yleispätevää vastausta ei voi antaa.

- Onko sinulla paikkaa, jossa saat osia sorvattua. Omaan autoon on tehty jo nyt satoja sorvattuja nippeleitä :shock:
- Teetkö rungon itse vai ostatko valmiina? Rungon materiaalit ei maksa paljon, mutta en suosittelen sen tekoa jos ei ole ennestään hitsaus tatvikkeita / hitsaustaitoa.
- Pystytkö etsimään osia ympäri eurooppaa vai tilaatko ne ensimmäisestä vastaan tulevasta paikasta?

Auton pystyy tekemään reilut 3000€ budjetilla, mutta silloin lähes kaikki pitää tehdä itse ja osat / materiaalit pitää saada halvalla. Nälkä kasvaa helposti rakentaessa ja budjetti nousee useammalla tonnilla. Osta Locost kirja ja suunnittele rauhassa. Mieti myös kuinka paljon sinulla on aikaa käytettävänä projektiin ja kuinka pitkäjänteinen olet? Jos teet kaiken itse, niin auton valmistaminen vie helposti 500-1000 todellista työtuntia.

Hyvä suunnittelu auttaa pitämään kustannukset kurissa, kun ei tarvitse ostaa osia kahteen kolmeen kertaan. Esimerkiksi kun olet löytänyt sopivan moottorin, niin sen jälkeen voi hankkia vasta perän sopivalla välityksellä ja lukon siihen. Sen jälkeen vasta leveitä 13" vanteita metsästämään sopivalla jaolla.

T:Jani Kaukiainen
rookie
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 7
Joined: 10 Sep 2006, 10:00

Post by rookie »

Runko olisi tarkoitus ostaa valmiina. Moottoriksi R1 koska tallilla semmoinen jo on tosin ei oma (vielä). Perä Foortti (saatavuus/suhteet).13" Vanteita on myös tallilla foordin jaolla.

Kaikki muu on tarkoitus tehdä itse. Esim. sorvi on töissä.
Olen vähän ynnäilyt kuluja ja tullut siihen tulokseen että n5500€+-500€
olisi mahdolista aika helposti. Ainoa asia huolettaa on peruutus vaihde koska minusta 1000€ on liikaa.
-Sami
mjuurela
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 10
Joined: 01 Jul 2006, 11:06
Location: Luum

Post by mjuurela »

Kuten kokeneemmat ovatkin jo todenneet, niin hinta muodostuu pitkälti sen mukaan mitä omat taidot ja mielikuvitus (tai lompakko) antaa myöten. Jos oikein käy laskelmoimaan, niin varmaankaan mitään ei kannattaisi tehdä itse; 1000h á 10eur/h, plus välittömät materiaalikulut (iskarit, jouset, moottori, kilpailuvarusteet) yms. yhteen laskemalla autosta tuleekin yllättävän kallis. Koska kyse kuitenkin on harrastuksesta niin työtunneille ei voi laskea hintaa, ja jokaisen pitää tehdä oman tasoinen kompromissi valmiiden ja valmistettavien osien välillä.


rookie: Osaava kundi tai mimmi tekee itse myös peruutusvaihteen. Esimerkiksi 1kpl starttimoottoreita ja 1kpl hammaskehiä, ja panee sorvaten materiaalia (teräs, alumiini) hammaskehän ja kardaanin väliin. Hinta jäänee murto-osaan 1000 eurosta vaikka käyttäisi uutta starttia. Työtunteja toki kuluu.


Tällä hetkellä on menossa veljen kanssa yhteinen autoprojekti. Viime talven aikana kunnostimme korin ja vaihdoimme tekniikan, ja budjetti (ja työmäärä) ylittyi karkeasti noin 100%:lla. Toki kyseessä on ensimmäinen "iso" projekti, mutta ei kaikkea työmäärää osannut millään arvioida etukäteen. Mutta kyllä se palkitsi kun pääsi keväällä ruovittelemaan pitkän talven jälkeen! 8)

Loppukesästä kävin ostamassa naapuripitäjästä samaan rakkineeseen hieman osia. Tiedossa oli esimerkiksi minkä verran takaiskarit maksavat, mutta sensijaan hieman yllättävä lasku tuli muun muassa tukivarsiin tarvittavista uniball-nivelistä: 12kpl á 35ur = aika kallista. Sitten kaikista muista tilpehööristä ja työkaluista kertyy myös aika lailla lisää hintaa. Ei myöskään riitä että ostat turvavyöt hintaan xx euroa, täytyy myös ostaa kiinnitystarvikkeet á 4eur, ja erikoisemmat mutterit myydään luonnollisesti kappaletavarana. Letkuklemmarit tai -liittimet, jarruputket ja -letkut, kiinnikkeet, liimamassat, pop-niitit, katkaisulaikat, pultit ja mutterit, maalit, hitsaustarvikkeet, pellit, alumiinit yms. ja lista jatkuu todella pitkälle.


Oma locost-projekti on tällä hetkellä niin sanotusti suunnitteluasteella. Tuli luvattua itselle että jouluun mennessä on inssin paperit kourassa, joten asialle pitää myös tehdä jotakin. Opinnäytetyö ei juurikaan valmistu jos äijä on pajalla auton (tai kahden!) kimpussa. Syksyllä tuli myös muutettua toiselle paikkakunnalle, joten rahan menoa olisi ollut riittävästi ilman harrastuksiakin. Ja jos sitä valmistumisen jälkeen olisi vähän paremmin pätäkkää harrastaa...
PMC
Jäsen
Jäsen
Posts: 84
Joined: 12 Jun 2006, 13:46
Location: Hollola
Contact:

Post by PMC »

Itse en edes harkinnut 1000€ maksavaa "pakkilaatikkoa", koska se tuo ylimäääräistä painoa. Pakkilaatikko aiheuttaa myös jonkin verran lisää voimansiirtohäviötä. Toinen pakkilaatikon huonopuoli on se, että ne ovat melko kovilla kilpa-autoissa. Englantilaisilta foorumeilta on tullut vastaan useampikin tapaus, kun pakkilaatikkko on sanonut työsopimuksen irti ratapäivillä. Tiedä sitten, onko viat ollut laaatikon heikkoutta vai asennusvirheitä?

Oman pakin osat ovat maksaneet noin 50€, saa nähdä onko ratkaisu toimiva. Oma pakki koostuu R1 starttimoottorista, jonka päässä on hyvin pieni kumirulla. Starttimoottori on nivelöity tukirautaan ja tukirauta on kiinni takalokarin sisällä tukivarsien kiinnikkeissä. Kumirullaa painetaan hydraulisesti takarengasta vasten ja napista starttimoottori pyörimään. Koska välitys on noin 1:15, niin pienen startinkin pitäisi jaksaa pyörittää hetken takapyörää. "Hydrauliikka" on toteutettu MP:n takajarrusylinteristä ja auton rumpujarrun työsylinteristä. Pakki on vielä vailla toteutusta, mutta tuskin suunnitelmat enää muuttuvat.

Toinen perinteisempi vaihtoehto olisi tehdä pakki kuten sturen autossa. Eli kardaaniiin hammaskehä tukilaakerin läheisyyteen. Auton startti pyörittää kardaania hammaskehästä. Ongelmana tässä ratkaisussa on se, että kardaanitunneliin ei mahdu kovin isoa hammaskehää ja välitys jää liian harvaksi.

Jos päädyt vuosimallien 1998-2003 R1 moottoriin, niin minulla on melko täydellinen "varaosapaketti" kisoissa mukana. Minulla on irtonaisena lähes kaikki muut osat, lukuunottamatta ylimääräisiä lohkoja ja kampiakselia

T:Jani

PS. mjuurela kerkisikin kertoa ton autonpakkiratkaisun :)
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

luokkaan siirtymistä miettii useita ratapuolen kuskeja. useammastakin luokasta :lol: . tämä on kuitenkin halvempi kun esim sm luokat. nopeat kuskit ovat luokalle hyvästä jos ymmärtävät luokan hengen :lol: . jos löytävät hyviä säätöjä niin kertovat niistä kaikille tietoja ei pihdata :twisted:. esim rookie on todistetusti niin nopea että kiertää meikäläisen ympärillä kahdeksikkoa ja vilkuttaa mennessään.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
rookie
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 7
Joined: 10 Sep 2006, 10:00

Post by rookie »

markku wrote: esim rookie on todistetusti niin nopea että kiertää meikäläisen ympärillä kahdeksikkoa ja vilkuttaa mennessään.
Kiitos vaan Markku mutta auto oli nopea ei kuski :oops: :wink:

Sen verran tosta oman työ osuudesta että sehän on vain laatu aikaa tallilla, pois kotoa! :wink:
Katsotaan mitä saadaan aikaan, vaimo tuntuu vähän jarruttelevan rojektin alkua.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

norjalaisten sivuilla on autoja myynnissä. jos jotain kiinnostaa katsella vaihtoehtoja. näkee ainakin minkälaisista osista ovat rakentaneet.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Post Reply