Page 1 of 5

Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 01 May 2015, 21:08
by Paavo Lämsä
Minkälaisia muutoksia tulossa, vai onko vielä moponkoneelle suotuisat? :roll:
Kiinnostas tietää että jatkaisko ko luokassa vai miettiskö muita kustannustehokkaampia laitteita?

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 01 May 2015, 22:31
by kippo
On vielä mopon koneellekkin suotuisat säännöt :( ja vielä suotuisammaksi muuttu

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 02 May 2015, 07:48
by Mika Lindqvist
hyvät säännöt. niitten puolesta ei tarvi luokkaa vaihtaa.

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 02 May 2015, 07:57
by Tomi Jutila
kippo wrote:On vielä mopon koneellekkin suotuisat säännöt :( ja vielä suotuisammaksi muuttu
mitä se kippo höpäjää, jos autonkoneisille sallitaan täysin vapaa vaihdelaatikko, kisaveivit alkuperäisillä mitoilla ja 1.8 koneitten mukaantuloa helpotettiin niin miten ihmeessä sen voi nähdä että moponkoneita suositaan kun mopot saa ottaa puolestaan vain pakin pois :?: :?:
varsinkin autonkoneisten rakentamista suosittiin.

säännöt ovat puhtaaksikirjoitettavana ja hallituksen tarkastettavana. jäsenistölle nyt hieman malttia sillä olemme uusien sääntöjen kanssa vähintäänkin 5kk etuajassa sillä yleensä niitä aletaan vasta lokakuussa tekemään, nyt säännöt on tehty jo ja ne ovat sellaiset että helpottavat rakentamista ja alentavat kustannuksia tekemättä yhdestäkään autosta kilpailukyvytöntä.

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 02 May 2015, 10:01
by kippo
kippo wrote:On vielä mopon koneellekkin suotuisat säännöt :( ja vielä suotuisammaksi muuttu
jaa anteeksi en huomannut tarkentaa elikkä puhuin omasta autostani suhteessa mopoihin.

joo rakentelua autonkoneelle ja mopon koneelle kyllä helpotettiin hyvään suuntaan

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 03 May 2015, 20:09
by Tero Frondelius
Paavo Lämsä wrote:vai miettiskö muita kustannustehokkaampia laitteita?
Minua jäi kaivelemaan, että mikä on sinun mielestäsi kustannustehokkaampi? Minulla ei tule muita kuin vakio 1600 mieleen. Meinasitko vakio 1600 luokkaan siirtyä?

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 07 May 2015, 20:10
by Paavo Lämsä
Tero Frondelius wrote:
Paavo Lämsä wrote:vai miettiskö muita kustannustehokkaampia laitteita?
Minua jäi kaivelemaan, että mikä on sinun mielestäsi kustannustehokkaampi? Minulla ei tule muita kuin vakio 1600 mieleen. Meinasitko vakio 1600 luokkaan siirtyä?
Semmone on kustannus tehokasta että ei tartteis vaikka mittatilaus mäntiä hankkii jos toi kiertokanget ois ollu vapaat ja sekii on kustannus tehokasta ettei tarviis sit olla jatkuvast moottorit levällää noitte paskoje vakio osien kans ja ruisku koneesee kaasareit työntämää vitun aikasta puuhastelua mut täähä olikii vissii historiikkia

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 07 May 2015, 21:49
by Tero Frondelius
Paavo Lämsä wrote:
Tero Frondelius wrote:
Paavo Lämsä wrote:vai miettiskö muita kustannustehokkaampia laitteita?
Minua jäi kaivelemaan, että mikä on sinun mielestäsi kustannustehokkaampi? Minulla ei tule muita kuin vakio 1600 mieleen. Meinasitko vakio 1600 luokkaan siirtyä?
Semmone on kustannus tehokasta että ei tartteis vaikka mittatilaus mäntiä hankkii jos toi kiertokanget ois ollu vapaat ja sekii on kustannus tehokasta ettei tarviis sit olla jatkuvast moottorit levällää noitte paskoje vakio osien kans ja ruisku koneesee kaasareit työntämää vitun aikasta puuhastelua mut täähä olikii vissii historiikkia
Jos tulkitsin oikein, niin luotettavuus on kustannustehokasta. Vakiomoottori on luotettava. Yritimme tosissaan hallitusporukalla löytää vaihtoehtoja jotka suosisivat vakio auton moottoreita. Se on hankalaa sillä auton moottori on suunniteltu eri spekseillä kuin mitä motorsportissa tarvitaan. Eli vakio moottorisesta autosta ei saa, ainakaan halvalla, kilpailukykyistä verrattuna vakio moottoripyörän moottoriseen autoon verrattuna. Moottoripyörän moottorin suunnittelu speksit ovat hyvin lähellä motorsportin speksejä. Tosin säännöt eivät kiellä vakiomoottorin käyttöä nytkään.

Ruiskut tulevat kaudelle 2016.

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 07 May 2015, 22:33
by kippo
terolta ja tomilta jäi mainitsematta että auton moottorisia tullaan rankaisemaan suorakytkentä vaihteiston käytöstä 3% lisäpainolla kaudelle -16 ja se ei ollut minun "saavutus kokouksessa" yritin kyllä vastustaa mutta liian vähäisen kannatuksen myötä se kaatui äänin oliko peräti 1/11

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 08 May 2015, 05:08
by Tomi Jutila
kippo wrote:terolta ja tomilta jäi mainitsematta että auton moottorisia tullaan rankaisemaan suorakytkentä vaihteiston käytöstä 3% lisäpainolla kaudelle -16 ja se ei ollut minun "saavutus kokouksessa" yritin kyllä vastustaa mutta liian vähäisen kannatuksen myötä se kaatui äänin oliko peräti 1/11
sillä 3% painolisällä saa tehdä TÄYSIN vapaan vaihdelaatikon,suorakytkyn, saa laittaa jatkopaloja, ei tarvii olla vakiokuoret....
tässä kustannustehokkuutta palkitaan, aja vakiolootalla saat 3% painoedun, semmosella joskus joku kuulema pärjännykki :shock:
kiertokankien vapautuksella (vakiomitat, teräksiset) haimme juuri että suurien volyymien massatuotantoisten autonmoottoristen rakentaminen/viritys helpottuu.
aihion ei tarvitse olla harvinainen ja kallis esim gti-gsi... vaan ihan tavis avensis moottori mihin pareet veivit joka mahdollistaa sitten halun mukaan muun virittämisen, ne veivit kun ovat se suurin rajoittava tekijä.
vakioiden ja ennenkaikkea halpojen ruiskutustekniikoiden mukaansaamista helpotettiin myös.

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 08 May 2015, 05:15
by Tomi Jutila
kippo wrote:terolta ja tomilta jäi mainitsematta että auton moottorisia tullaan rankaisemaan suorakytkentä vaihteiston käytöstä 3% lisäpainolla kaudelle -16 ja se ei ollut minun "saavutus kokouksessa" yritin kyllä vastustaa mutta liian vähäisen kannatuksen myötä se kaatui äänin oliko peräti 1/11
olisko se ollut parempi jos autossasi oleva vaihdelaatikko olisi tullut sääntöjen vastaiseksi.
kyseessä oleva vaihdelaatikko on ollut mukana erivapaudella kauden -15 loppuun, erivapauksia on myönnetty kaikkiaan 2kpl eikä niitä tulla jatkossa myöntämään mihinkään, näillä uusilla säännöillä kukaan ei tarvitse erivapauksia kun lähes kaikki on sallittua, ainakin kaikki suurimmat mutinat viimeisen viidenvuoden ajalta.

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 08 May 2015, 07:31
by kippo
Ei se olis parempi.. mutta olishan sen voinnu hyväkkyä rankasematta kun sillä välipalalla ei ole saavutettu mitään kilpailullista ylivoimaa mutta nähtävästi se on heti rankasun paikka että eens yrittä mopoille pärjätä ja tunkee sinne kolmen kärkeen

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 08 May 2015, 10:01
by Mika Lindqvist
kippo wrote:terolta ja tomilta jäi mainitsematta että auton moottorisia tullaan rankaisemaan suorakytkentä vaihteiston käytöstä 3% lisäpainolla kaudelle -16 ja se ei ollut minun "saavutus kokouksessa" yritin kyllä vastustaa mutta liian vähäisen kannatuksen myötä se kaatui äänin oliko peräti 1/11
kokouksessa oli kaksi äänestystä.
lisäpainonpaikka oli noilla numeroilla vapaa

toinen oli maavaran mittaus jossa kiinnitysmutterien huomioimatta jättäminen hylättiin eli jos haluvaa auton tonttiin ni pitää helpoista kiinnityksistä tehä vaikeet

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 08 May 2015, 11:01
by kippo
Elikkä mopomiehen esitys sai muilta mopomiehiltä täyden kannatuksen yhen vastusteluista huolimatta ja epätietoiset siirty suurimman ryhmän taakse tulos ilman äänestystä 1/11

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 08 May 2015, 11:23
by Antti Tuomainen
Nyt on kyllä keskustelun sävy muuttunut inhottavaan suuntaan.

Henkilökohtaisesti äänestin vaihdelaatikon osalta painonlisäyksen puolesta kahdesta syystä:
a) yhtenäisen käytännön puolesta moottorityypistä riippumatta. suorakytkennästä on sallittu lisäpainon kanssa
b) vakio-osien käyttämisen suosimiseksi. Poikkeaminen vakio rakenteesta sallittu lisäpainon kanssa.
c) eksoottiset vaihdelaatikot edelleen sallittu, mikäli haluaa harrastaa rakentamista.


On hyvin ikävää, että tästä aiheutuu muutostarpeita joihinkin autoihin. Mutta toisaalta jos se lisää rakentamisen helppoutta ja houkuttelee uusia jäseniä, niin usken että mielipahasta huolimatta tämä oli hyvä linjaus.

Ihan yhtälailla esimerkiksi, vaivalla rakentamani jarrulevyratkaisu menee romukoppaan, samoin kuin esimerkiksi vaivalla rakennetut pulttikiinnitykset moottorille (joidenkin jopa vaivalla poistamat vanhat hitsatut rakenteet) jne. Siitä huolimatta että itseäni nämä päätökset ja uudelleen rakentaminen turhauttaa, olen päättänyt olla asiasta mainitsematta ja luotan siihen että pitkässä juoksussa koko lajin/luokan kannalta suunta on oikea.