Page 3 of 5

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 10 May 2015, 03:40
by Antti Tuomainen
markku wrote:no katotaampa ne säännöt sit pikaisesti näkyviin. uusien sääntöjen voimassaolo aika? kaksi erillaista versiota olen tästäkin jo kuullut.

voidaan puhua oikeasti isosti jos tarve vaatii :shock: :shock: .

Tämä ei millään tavalla tarkentanut aiempaa selkärangattomuus kommenttia. Voitko tarkentaa?

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 10 May 2015, 09:45
by Mika Lindqvist
tätä ketjua seuraava rakentaja ei saa kyllä oikeaa käsitystä siitä miten paljon helpotettiin automoottoristen vaihtoehtoja.

sanat ovat välillä vaikeaa kirjoittaa että ne tulisi oikein ymmärretyksi.

sääntökokouksessa paikalla olleena autonmoottorisena voin sanoa että säännöt tulee olemaan todella paljon suotuisemmat uusille rakentelijoille sekä auton että mp koneisille.

erityisesti autonmoottoristen sopivia aihio vaihtoehtoja saadaan lisää.

myös rajoitteita tuli mistä ketjussa onkin ollut negatiivistä keskustelua koskien jo olemassa olevia autoja.

kippolta oli hyvä tarkennuskin tuossa alussa että tarkoitti omaa painolisäänsä.

hallituksen on muistettava että aina tulee palautetta ja sitä annetaan yleensä vain jos jokin on huonosti. niiden käsittely on vain kestettävä.tuomareitakin haukutaan, elekää ottako itteenne vaikka talkootyönä tuhraatte. saa ja pitää antaa palautetta jos siltä tuntuu mutta on hyvä yleisellä palstalla tarkentaa asiaa jotta ne ymmärretään oikein.

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 10 May 2015, 11:11
by Tomi Jutila
viimeksi kun sääntöjä rukattiin kauden 2008 jälkeen niin uudet säännöt julkaistiin helmikuussa 2009 siis 3-4kk ennen kauden alkua.
nyt tehdyt uudet säännöt ovat jo valmiit ja viimeistä klikkausta vailla julkaistut yli vuotta ennen kauden 2016 alkua.

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 10 May 2015, 14:26
by pasi.t
Kippo ei ole ainut autonmoottori auto. Säännöt koskee ihan samalla tavoin kaikkia muitakin. Kuulin huhua että maksimipaino poistuu. Tämähän toki antaa lisä mahdollisuuksia.

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 10 May 2015, 15:56
by KakeK
Joo kaavat säilyy niin kuin ennenkin. Lisäys painoihin että 1800 saa 2 muutosta ja tämähän koskee kaikkia painonlaskennassa.

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 10 May 2015, 16:02
by Tomi Jutila
Maksimi tehorajaa nostettiin hieman mikä helpottaa 1,8l moottoreiden mukaantuloa sallien kaksi muutosta. Maksimitehoraja on edelleen olemassa (203hv) mikä rajaa moottoreiden viritysastetta entisien sääntöjen lailla.

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 10 May 2015, 19:34
by Mika Hirvonen
Kakkien kannattaa nyt rauhoittua.

Säännöt julkaistaan kun ne on valmiit julkaistaviksi. On melkein 13 kuukautta aikaa 2016 kauden alkuun, joten turha tässä on kiirehtiä asiaa.
Sääntöjen sisällöstä on päätetty kokouksessa ja nyt hallitus hioo ulkoasun kuntoon.

Sääntökeskustelu ja kokous käytiin mielestäni erittäin hyvässä hengessä. En oikein ymmärrä miksi joidenkin pitää alkaa nyt hämmentämään asiaa.

Minulla oli muutamia tavoitteita uusille säännöille ja muillakin tuntui olevan hyvin samanlaiset ajatukset asian suhteen.

Tavoitteet:

1. Nykyiset autot on jatkossakin sääntöjen mukaisia.
2. Helpotetaan uusien autojen rakentamista ja yritetään houkutella uusia auton rakentajia harrastuksen pariin.
3. Yritetään pitää luokka edullisena.
4. Pidetään autojen suorituskyky nykyisellä tasolla
5. Ei poikkeuslupia
Lisäksi yritetään tehdä säännöt helpommin ymmärrettäviksi ja kirjaamaan olemassa olevia käytäntöjä sääntöihin.

Mielestäni näissä tavoitteissa onnistuttiin pysymään.

Lyhyt yhteenveto sääntöihin tehdyistä muutoksista:

MP moottoreihin ei mitään käytännön muutoksia. Suurin muutos on ECUn vapautus. Enää ei tarvitse käyttää huijausbokseja vaan vakio ECU:n voi korvata jollain muulla. Tällä ei ole mitään vaikututa suorituskykyyn, mutta rakentaminen helpottuu.
Enää ei tarvitse lisätä pakkivaihdetta. Tämä helpottaa autojen rakentamista ja pudottaa kustannuksia. Autot kevenevät hieman, joka teoriassa parantaa suorituskykyä.

Auton moottoreihin tuli merkittäviä muutoksia jotka varmasti vaikuttavat suorituskykyyn.

-Imusarjat ovat vapaat
-saa käyttää vakio läppärunkoa tai korvata se enintään 38mm kaasuttimilla tai läppärungoilla. Jatkossa saa käyttää siis tuplia, mopon kaasareita tai läppärunkoja kunhan niiden max koko on 38mm.
-Moottorin ohjaus vapaa. Luistoestot ym. avut edelleenkin kielletty.
-kiertokankien materiaali vapaa, mutta mitat oltava vakiot. Vakio kanget saa siis korvata h-profiileilla. Titaanit ym. Erikoismatskut on kielletty.
-vaihdelaatikko vapaa. Sekventiaali kielletty ja max 6 vaihdetta eteenpäin. On pakko korostaa, että aloite tähän muutokseen tuli auton moottoristen "leiristä". Tässä yhteydessä haluttiin tukea vakio vaihdelaatikoiden käyttöä, joten suorakytkentälaatikon käytölle laitettiin 3% lisäpaino.
-autojen maksimipainoa muutettiin siten, että 1,8l 16v moottoriin saa tehdä kaksi muutosta.

Käsijarrupakko poistuu kaikista autoista.

Nuo on varmaan ne tärkeimmät muutokset.

Lisäksi tulee joukko pieniä tarkennuksia... esim kilpailunumeroiden koko on sellainen, että ne oikeasti mahtuu kylkiin kiinni.

On aivan naurettava väite, että auton moottoreiden suorituskykyä olisi heikennetty. Tosiasia on juuri päinvastainen.

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 11 May 2015, 00:23
by Mika Lindqvist
vakiolaatikon käytön olisi mielestäni voinut kannustaa pudottamalla minimipainoa sen sijaan että lisätään suorakytkentää. se kumminkin päätettiin lisällä ja se oli ainoo autonmoottoristen rasite yhdessä vapaan porauksen pienentäminen 1mm.iin

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 14 May 2015, 00:22
by kippo
Mika Hirvonen wrote:
On aivan naurettava väite, että auton moottoreiden suorituskykyä olisi heikennetty. Tosiasia on juuri päinvastainen.
miten muuten asiaa vois nähä kun sännöistä päättettäessä ei mitään muuta painoon tai voimasuhteesee vaikuttavaa asiaa ei ole päätetty kuin tämä 3%painon lisä auton koneille

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 14 May 2015, 10:10
by kippo
Ei hän se ylipainoisille autonkoneisille autoille vaikuta mitään mutta jos on minimi painossa oleva kuten mulla niin se on suoranaista lisää mutta niinhän se oli varmaan tarkotettukin etten enää häiritsisi kärki taistoja sais mopot ajaa rauhassa
Sitte jos mietitään vielä toisinpäin on niitäkin mopoautoja jotka on ylipainoisia niin ne voi purkaa pakin ja käsijarru rakenteen pois niin tulevat lähemmäksi minimi painoa ja ne muut jotka on jo minimissä voivat sijoittaa sen puuttuvan painon parhaase katsomaan paikkaan

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 14 May 2015, 11:29
by Tomi Jutila
Hyvän autonkoneisen auton omistajalle uudet säännöt tuovat mukavia mahdollisuuksia varustaa autonsa kauan halutuilla H-profiili kiertokangilla. siihen vielä neliläppäruiskut haluamallansa moottorinohjauksella esim, motec, hestec tai sitten itserakennettu megasquirt.
vakio vaihdelaatikon vaihtoehdoksi 3% painolisällä voi valita esim vahvistetuilla billetkuorilla Quiafen suorakytkennän joiden saatavuus varsin kohtuulliseen hintaa englannista on hyvä.

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 15 May 2015, 22:36
by kippo
Tomi Jutila wrote:Hyvän autonkoneisen auton omistajalle uudet säännöt tuovat mukavia mahdollisuuksia varustaa autonsa kauan halutuilla H-profiili kiertokangilla. siihen vielä neliläppäruiskut haluamallansa moottorinohjauksella esim, motec, hestec tai sitten itserakennettu megasquirt.
vakio vaihdelaatikon vaihtoehdoksi 3% painolisällä voi valita esim vahvistetuilla billetkuorilla Quiafen suorakytkennän joiden saatavuus varsin kohtuulliseen hintaa englannista on hyvä.
Tässä kiteytettyn kaikki parhaat asiat
Ja tässä kaikki negatiiviset kiteytettynä
kippo wrote:Ei hän se ylipainoisille autonkoneisille autoille vaikuta mitään mutta jos on minimi painossa oleva kuten mulla niin se on suoranaista lisää mutta niinhän se oli varmaan tarkotettukin etten enää häiritsisi kärki taistoja sais mopot ajaa rauhassa
Sitte jos mietitään vielä toisinpäin on niitäkin mopoautoja jotka on ylipainoisia niin ne voi purkaa pakin ja käsijarru rakenteen pois niin tulevat lähemmäksi minimi painoa ja ne muut jotka on jo minimissä voivat sijoittaa sen puuttuvan painon parhaase katsomaan paikkaan

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 15 May 2015, 22:58
by JK
Onneksi on tulossa muitakin hyviä autonkoneisia härnäämään kärkipäätä uusien sääntömuutosten mahdollistamana! Ettei Kippon tartte olla ainoa :lol:

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 16 May 2015, 09:32
by Tomi Jutila
Uusien sääntöjen mahdollistamana esimerkiksi Toyotan VVT-i ja Opelin 1.8 moottoreista löytyy hyviä ja edullisia moottorivaihtoehtoja.
Moottoreita valmistettu suurella "volyymillä" useissa eri automalleissa aivan perhefarmareista alkaen joten aihioitten saatavuus ja hintataso ovat erittäin locost luokan hengen mukaisia.
Vapautettu kiertokankisääntö helpottaa moottorien viritystä ja parantää kestävyyttä, myös uusissa säännöissä muutettu tehoraja sallii ko. moottoreihin kaksi muutoskohdetta aiemmin sallitun yhden muutoksen sijaan.

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Posted: 16 May 2015, 12:36
by kippo
JK wrote:Onneksi on tulossa muitakin hyviä autonkoneisia härnäämään kärkipäätä uusien sääntömuutosten mahdollistamana! Ettei Kippon tartte olla ainoa :lol:
En kyllä jaksa tajuta miten läppärungot, megasvirtti ja lisäpainot tois niinpaljon lisää vauhtia.?