kardaani mopon koneiseen
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
kardaani mopon koneiseen
kopioin kardaanin teko ohjeen tuolta muista jutuista näkyviin kun tuntuu porukkaa kiinnostaa edelleen volvon kardaani. juttu janin kertomana:
PMC
En minäkään oikein innostunut Volvon kardaanista ennenkuin näin sen paikan päällä. Volvon kardaanin suurin etu tulee sen helppoudesta. Eli tarvitaan puolitoista Volvon 44.5mm millisellä putkella olevaa kardaania, joissa etupäässä ns. pikkulaippa (noin 87mm halkaisija ja 57.1mm ohjausolake). Tälläinen kardaani löytyy 100 -sarjasta ja vanhoista 240 autoista.
1) Sorvaa laipat irti hitsauksista
2) Lyhennä kardaani sopivaan mittaan
3) Hitsaa etupään pikkulaipat kumpaankin päähän
4) Laippa käy suoraan Ladan ja Fordin pikkulaippaan
5) Tukilaakerin kumiksi Volvo 700 -sarjan 44.5mm tukikumi Sialla vahvistettuna
5) Kardaanin rakenne säilyy juuri Volvon suunnittelemana
6) Perän liike aiheuttaa kardaanin pituuden muutoksen -> Volvon alkuperäinen liukuosa
7) Markku kertoo loput
Eli osaava kaveri tekee muutamassa tunnissa valmiin kardaanin näillä osilla. Voin tuoda kardaanin osat näytille perjantaina, jos haluat nähdä rakenteen.
T:Jani
_________________
--==http://www.pmc-motorsport.com==--
Takaisin alkuun
jotta silleen
PMC
En minäkään oikein innostunut Volvon kardaanista ennenkuin näin sen paikan päällä. Volvon kardaanin suurin etu tulee sen helppoudesta. Eli tarvitaan puolitoista Volvon 44.5mm millisellä putkella olevaa kardaania, joissa etupäässä ns. pikkulaippa (noin 87mm halkaisija ja 57.1mm ohjausolake). Tälläinen kardaani löytyy 100 -sarjasta ja vanhoista 240 autoista.
1) Sorvaa laipat irti hitsauksista
2) Lyhennä kardaani sopivaan mittaan
3) Hitsaa etupään pikkulaipat kumpaankin päähän
4) Laippa käy suoraan Ladan ja Fordin pikkulaippaan
5) Tukilaakerin kumiksi Volvo 700 -sarjan 44.5mm tukikumi Sialla vahvistettuna
5) Kardaanin rakenne säilyy juuri Volvon suunnittelemana
6) Perän liike aiheuttaa kardaanin pituuden muutoksen -> Volvon alkuperäinen liukuosa
7) Markku kertoo loput
Eli osaava kaveri tekee muutamassa tunnissa valmiin kardaanin näillä osilla. Voin tuoda kardaanin osat näytille perjantaina, jos haluat nähdä rakenteen.
T:Jani
_________________
--==http://www.pmc-motorsport.com==--
Takaisin alkuun
jotta silleen
Kuvathan tunnetusti kertovat enemmän kuin... no joo ainakin tällaiselle palikalle, joten vaikka tekstin jopa ymmärsin olisi sorvarille helpompi selittää ns. käsillä, kun tuli nuo konepiirrustustunnit lähinnä nukuttua.
Eli olisiko jotain "työvaihekuvia" olemassa? Jos niin laitako osoitteeseen: batman@pp.inet.fi
Eli olisiko jotain "työvaihekuvia" olemassa? Jos niin laitako osoitteeseen: batman@pp.inet.fi
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Juu, aivan mutta jos muotoillaan kysymys tarkemmin niin mihin se nivel siinä keskellä tarvitaan? Onks kellään ihan suoraan kartsua ilman tukilaakereita käytössä? Tuntus jotenkin äkkinäisestä yksinkertaisemmalta. Ainakin jos mitään pakkirattaita ei tarvita.
Vaiko onko mopedin koneessa laippa sellaisella kohdalla että ei osu tunneliin ilman keskiniveltä?
T
Vaiko onko mopedin koneessa laippa sellaisella kohdalla että ei osu tunneliin ilman keskiniveltä?
T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
on helpompi tehdä värinätön kardaani kun se on kaksi osainen. tietysti jos autonkoneisessa laatikko menee hirmu taakse niin voi käyttää yksi osasta. kaksi osainen on monesti helpompi saada toimimaan pitkään ja varmasti. pienet linja virheet ei haittaa kun on esim kolme niveltä yhden tai kahden sijaan. yksiosaisissa tarvii putkenkin koko olla isompaa kun kaksi osaisessa jotta saadaan värinätön.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
En tiedä kuinka hyviä mun ratkaisut on, mutta mulla kardaani on tehty kahdesta osasta juuri niinkuin se Volvossakin on. Takapätkä taisi olla ihan vakio mittainen ja etupätkä lyhennetty, niin että sopii väliin. Pakkiratas on keskilaakerin etupuolella (aika keskellä tunnelia, jotta mahtuu tunneliin). Markulla taisi olla tupla nivelet, koska kone on 'väärällä puolella' vasemmanpuolisen ohjauksen takia.
Käsittääkesi on hyvä, että kardaanit on pienessä kulmassa, kunhan ei ole vaan liian suuressa kulmassa
Käsittääkesi on hyvä, että kardaanit on pienessä kulmassa, kunhan ei ole vaan liian suuressa kulmassa
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: kardaani mopon koneiseen
älkäähän uusien autojen rakentajat sitten tehkö kardaanin suojalenkkejä alimitoitettuna.kun mulla meni keppi poikki peränlaipasta niin onneks oli vahva suojaus kun alko rytiseen kyynärvarren alla,vauhtia oli kuitenkin vähän
(2- vaihde) kutosen kyydistä voipi ravistella enempi.
(2- vaihde) kutosen kyydistä voipi ravistella enempi.
Re: kardaani mopon koneiseen
Volvon kardaanit alkaa olee kortilla....onko muita variaatioita käytetty ja toimivaksi todettu
postia voi pist