Säätäminen: Rengaspaineet
Posted: 29 Mar 2017, 16:39
No niin ensimmäinen ehdotettu aihe oli rengaspaineet. Eipä ole mikään helppo aihe.
Tässäpä muutamia kommentteja aloitukseksi. Saapi kommentoida tai väittää vastaan......
Itse kun aloittelin locostia ja täsä aihetta kyselin, niin vastaukset oli laidasta laitaan. Luulin että porukka vittuilee, mutta nyt vuosia myöhemmin tiedän että hajonta on oikeasti hyvin suuri.
Olen ymmärtänyt että Yokohamoja on ajettu ihan onnistuneesti paineilla 0.7 - 2.3bar. Yleisin valinta osunee jonnekin vähän alle 1.5bar paikkeille.
Ainakin sen verran on vuosien varrella opittu että kapeampi vanne kaipaa korkeampaa painetta. Itse ajoin 7" vanteella huomattavasti korkeampia paineita kuin porukka yleensä. Ajotyyli ja auton muut säädöt varmasti vaikuttaa. Mutta esim uudella botniaringillä itse sain parhaat ajat 2.1-2.2bar kuumapaineella. Niin moni asiaa kauhisteli, että tuo asia on pariin kertaan testattu ja varmennettu. Samoin viime vuoden Alastaron kisassa, jouduin myös leveämmällä vanteella nostamaan paineet lähelle 2bar ennenkuin sain renkaat lämpimiksi ja edes jonkinmoista pitoa.
Varsinkin kapeammalla vanteella itse koin pienellä (normaalilla) rengaspaineella ongelmaksi sen että renkaasta tuli arvaamaton. Pitoa oli kyllä ihan kohtuullisesti, mutta kesken kaarteen saattoi rengas sortua yllättäen alta. Siistissä nelipyöräluisussa ajaminen oli mahdotonta. Painetta lisäämällä renkaan käyttäytyminen rauhoittui ja muuttui helpommin ennakoitavaksi, luottamus autoon parani ja kierrosajat sitä myötä.
Painetta oleellisempi kysymys voi olla renkaan lämpötila. Yokohama tuntuisi alkavan toimia kunnolla noin 60C asteen lämmössä, pääsääntönä että painetta lisäämällä rengas lämpenee enempi. Toki ajotyylin on oltava riittävän agressiivinen että rengas ylipäätään voi lämmetä.
Varmin konsti on tietysti testata rata kohtaisesti. 2.2bar (kuuma)painetta, 1-3 kierrosta ajoa ja sitten 0.2-0.3bar kerrallaan painetta pois, 1-3 kierrosta aina välissä. Jos on mekaanikko mukana laskemassa rengaspaineet, niin parin 20min setin aikana ehtii löytää rengaspaineen jossa pito oli parhaimmillaan.
Tässäpä muutamia kommentteja aloitukseksi. Saapi kommentoida tai väittää vastaan......
Itse kun aloittelin locostia ja täsä aihetta kyselin, niin vastaukset oli laidasta laitaan. Luulin että porukka vittuilee, mutta nyt vuosia myöhemmin tiedän että hajonta on oikeasti hyvin suuri.
Olen ymmärtänyt että Yokohamoja on ajettu ihan onnistuneesti paineilla 0.7 - 2.3bar. Yleisin valinta osunee jonnekin vähän alle 1.5bar paikkeille.
Ainakin sen verran on vuosien varrella opittu että kapeampi vanne kaipaa korkeampaa painetta. Itse ajoin 7" vanteella huomattavasti korkeampia paineita kuin porukka yleensä. Ajotyyli ja auton muut säädöt varmasti vaikuttaa. Mutta esim uudella botniaringillä itse sain parhaat ajat 2.1-2.2bar kuumapaineella. Niin moni asiaa kauhisteli, että tuo asia on pariin kertaan testattu ja varmennettu. Samoin viime vuoden Alastaron kisassa, jouduin myös leveämmällä vanteella nostamaan paineet lähelle 2bar ennenkuin sain renkaat lämpimiksi ja edes jonkinmoista pitoa.
Varsinkin kapeammalla vanteella itse koin pienellä (normaalilla) rengaspaineella ongelmaksi sen että renkaasta tuli arvaamaton. Pitoa oli kyllä ihan kohtuullisesti, mutta kesken kaarteen saattoi rengas sortua yllättäen alta. Siistissä nelipyöräluisussa ajaminen oli mahdotonta. Painetta lisäämällä renkaan käyttäytyminen rauhoittui ja muuttui helpommin ennakoitavaksi, luottamus autoon parani ja kierrosajat sitä myötä.
Painetta oleellisempi kysymys voi olla renkaan lämpötila. Yokohama tuntuisi alkavan toimia kunnolla noin 60C asteen lämmössä, pääsääntönä että painetta lisäämällä rengas lämpenee enempi. Toki ajotyylin on oltava riittävän agressiivinen että rengas ylipäätään voi lämmetä.
Varmin konsti on tietysti testata rata kohtaisesti. 2.2bar (kuuma)painetta, 1-3 kierrosta ajoa ja sitten 0.2-0.3bar kerrallaan painetta pois, 1-3 kierrosta aina välissä. Jos on mekaanikko mukana laskemassa rengaspaineet, niin parin 20min setin aikana ehtii löytää rengaspaineen jossa pito oli parhaimmillaan.