Page 1 of 3

Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 17 May 2007, 22:07
by kms
Säännöissä puhutaan Taunuksen etunavasta, mutta kirjassa käytetään muitakin.

Saako napana olla joku muukin napa jos raidevälisääntö täyttyy?

Itsellä on eri merkkisistä autoista purettuja napoja läjäpäin, muttei yhtäkään Tanunuksesta.

Kyselee,
Teemu

Posted: 17 May 2007, 23:38
by markku
säännöissä olis tälleen :wink: :arrow:

5. Pöyrät ja pyöränripustukset
Taka-akseli ja etupyörän olka-akselit autosta jota on valmistettu vähintään 5000 kpl

ymmärtäisin että voi käyttää mitä olkaa haluaa ei ole rajattu taunukseen. kaikilla taitaa vain olla taunukset. ainakaan ladan tai volvon ei istunut oikein kun kokeilin aikoinaan. olin laiska ja laitoin taunukset :oops: .

Posted: 18 May 2007, 16:03
by kms
Ok,

Säännöissä toki näin tämänkin kohdan, mutta sitten käytännön ohjeissa sanottiin, että navat ovat Taunuksen. :?
Noh, olen vähän yksinkertainen ihminen...

Mutta jos kerran toisetkin navat ovat myös käytännössä sallittuja jatkan suunnittelua sellaisten pohjalta.

Kiitos.

Posted: 18 May 2007, 20:10
by markku
niin käytännössä kaikki ajaa taunuksilla :lol: . tukivarsien kiinnityspaikat korissa on määrätyssä kohdassa josta johtuen olisi hyvä että navan mitat olisi lähelle taunusta. jos löytää navan jolla saa keulaa alemmaksi (akseli suhteessa alatukivarteen) niin olis hyvä. tai tukivarsien kiinnitys väliltä pienemmän niin sais ylätukivarren parempaan asentoon.

hyvähän se on olla yksinkertainen. kaksinkerroin on ikävä kulkea tai vaatii ainakin hyvää notkeutta :wink: .


ei ole tyhmiä kysymyksiä on vain tyhmiä ihmisiä jotka eivät ymmärrä kysyä :lol: . kysyvä ei tieltä eksy. ja mitäs näitä muita raaseja sit olikaan :oops: .

Posted: 18 May 2007, 20:43
by asassi
Moi!

Ehkä myös ascona/manta B:n olka-akseleita voisi soveltaa.

t, Ari

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 18 Dec 2009, 15:47
by JLE racing
Terve

Onko sallittujen osien listalla tää rally designin;
Aluminium Upright Kit (RMD) Cortina Geometry?

Onko kukaan vertaillut takaveto Opeleista löytyvää olka-akselia tanen vastaavaan. GSI ym "sporttimalleista" löytyy lyhyemmällä ohjausvarrella olevat versiot joilla ohjaus hieman nopeutuu. :wink:
Tanen lienee geometrialta parempi kun ovat laittaneet niitä Opeleihin madalluksen yhteydessä.
Tanen akselista olisi kiinnostavaa tietää ylä- ja alapallonivelten muodostaman linjan ja vanteen kiinnityspinnan linjan välinen kulma sekä näiden linjojen muodostaman leikkauspisteen etäisyys navan keskeltä :?:
Lisäksi ylä- ja alapallonivelten keskinäinen etäisyys/ etäisyys navan vaakalinjasta :?: :?:
Kyselenkö tyhmiä :oops: :shock:

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 18 Dec 2009, 17:15
by Tomi Jutila
JLE racing wrote:Terve

Onko sallittujen osien listalla tää rally designin;
Aluminium Upright Kit (RMD) Cortina Geometry?
http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... s_id=11815

ei ole sallittu,muuten olis jo mulla....
saisivat kyllä olla sallitut,vois laittaa uutta osaa aika tärkeeseen paikkaan nyt näitä ikivanhoja paskoja haalitaan ympäri suomea ja elvytellään käyttöön.

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 18 Dec 2009, 17:39
by tumpelo
Sattuukohan ford pinto tai mustang kuinka lähelle mitoilleen? Joskus katteltiin vähän sillä silmällä mutta ei ole tullut tarkistettua...

Britit tai käyttää nykyisin sierraakin? (edit: ääääh....whos talking)

Alunapa saati pysty vois olla hyvä silloin tällöin tarkistaa sattumien varalta. Joskus ihmettelin että mitoitus näytti ihan samalta kuin rauta vastaavilla joten matskujen ja koneistusten pitäs varmaan olla kunnossa että kestää. Vai onko joku porukasta tutustunut ihan oikeesti tuohon aiheeseen?

Säännöt kuitenkin kieltää aftermarket sellaisten käytön. Teräksinen originaalimittainen kopio tuskin herättää pahannusta?

T

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 18 Dec 2009, 18:41
by Mika Hirvonen
Musta noi säännöt on olka-akseleiden osalta ihan selkeät.

"etuolka-akselit autosta jota on valmistettu vähintään 5000 kpl"

Sierrassahan on McPherson edessä, joten niitä olkia ei mun käsityksen mukaan voi soveltaa meidän sääntöjen puitteissa.

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 18 Dec 2009, 19:37
by Johan Svahn

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 18 Dec 2009, 20:08
by markku
kuten mika totesi säännöissä on hyvin selvästi ilmoitettu että olka akselit autosta jota on valmistettu 5000 kpl. tällä on säännöissä varmastikin pyritty siihen ettei raha miehet rupeisi kikkailemaan billetti osilla. vaan kaikilla olisi mahdollisuus hommata osia järkihintaan. lisäksi billetti osilla olisi mahdollisuus muuttaa geometrioita aikalailla.

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 18 Dec 2009, 21:40
by tumpelo
Joo, selvä se. Billetit ei käy. Sanailin hiukan huolimattomasti.

Mulla on yhdet varalla mallia Taunus, siis pystyt ja navat. Suureen hätään ne saa uuteen autoon "ostaa lainaksi" niillä puheilla että järkkäilee mulle yhdet takaisin jossain inhimillisessä ajassa. Varaosaksi ruinaamisesta seuraa sanktio :)

015 voidaan sitten sallia esim. tarkasti originaalimittaiset teräsbilletit kun orkkiksia ei enää halvemmalla saa :shock:

Joko Taunus kerhon lähteet on ehtyneet vai onko hinnat riistäytyneet käsistä? Missäs maassa vois vielä olla tanareita romiksilla enemmälti?

T

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 18 Dec 2009, 21:51
by tumpelo
Hmmm, mielenkiintoista. Cortina geometry billet napoja pari näyttäisi olevan hiukan halvempi kuin pari trumpan orkkiksia ylläolevien linkkien mukaan. molemmat kalliita locostiin, tosin. Saakos uusia tanarin olka-akseleita vielä voortilta?

T

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 18 Dec 2009, 23:20
by RiTo
JLE racing wrote: Tanen akselista olisi kiinnostavaa tietää ylä- ja alapallonivelten muodostaman linjan ja vanteen kiinnityspinnan linjan välinen kulma sekä näiden linjojen muodostaman leikkauspisteen etäisyys navan keskeltä :?:
Lisäksi ylä- ja alapallonivelten keskinäinen etäisyys/ etäisyys navan vaakalinjasta
Mittailin etutukivarsien suunnittelua varten nivelten etäisyydet navan kiinnityspinnasta. Mittaustapa oli aika epätarkka, joten kaikkiin mittoihin voi ottaa toleranssiksi vähintään 2mm suuntaan tai toiseen. Itselleni on tulossa unibalit, joten niiden säädöillä voi noita pieniä epätarkkuuksia tasoitella.

Mitat:
Napa - ylänivel = 148mm
Napa - alanivel = 136mm

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 03 Jan 2010, 13:30
by JLE racing
Onkos kukaan tutkinut kuplan olka-akseleita? :roll:
Niitä näyttäisi saavan ainakin uusia, 74 egee kipale.
http://www.hotcars.net/loadframe.asp?pa ... od1B10.ASP
Kuvasta näkyy huonosti ohjausvarren paikka (edessä vai takana)