Page 2 of 3

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 03 Jan 2010, 17:49
by hege
Kuplassa ohjausvarsi takana. Olka-akselia ei voi kääntää ympäri koska olka-akseli on epäsymmetrinen. En muista ylä- ja alapallon etäisyyttä toisistaan, mutta muistin mukaan liian nivelet liian lähellä toisiaan, eli joutuu tekemään "MH" tyyliset speisserit että saa tukivarret osoittamaan oikeaan kulmaan.

t. Kuplaharrastaja


Entä Lada (Estfield)? Opel Kadett?

Mustangissa oli joku mitoitusseikka miksen mä tykänny, oisko ollu että alapallo on turhan ylhäällä? Pintossakin taisi olla jotain mitoituksen kanssa, mutta Pinton olka-akselit on muistin mukaan 1kg kevyemmät niin ne vois tietenkin olla.

SAI kulma tahtoo olla ongelmana henkilöauto-osissa. Taunuksessa se on 7 astetta, saisi olla alle 5 a-mitan pysyessä järkevänä.

Tarkempi piirros Cortina/Taunus olka-akselista: http://www.locostbuilders.co.uk/viewthr ... tid=100280
Pähkäilyä eri olka-akselivaihtoehdoista: http://www.locostusa.com/forums/viewtopic.php?t=1292
Pähkäilyä etupään uudelleensuunnittelusta, myös olka-akseleita: http://www.locostbuilders.co.uk/viewthr ... ?tid=34017

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 03 Jan 2010, 21:14
by JLE racing
Kiitoksia RiTo:lle ja Hege:lle hyvistä infoista :D

Mittailin takaveto Opelin olka-akselia ja päädyin suorakulman kanssa seuraaviin mittoihin. Ylä ja alapallonivelien etäisyyksissä eroa 24 mm (ylhäällä 64 ja alhaalla 40mm navan pyörän puoleisesta tasosta mitattuna).
Yläpallo n115mm akselin yläpuolella ja alapallo 45mm akselin alapuolella. Eli jos eroa tulee mainitut 24mm 160mm matkalla ollaan n 8,5 KPI asteessa:?:
Akselin sijoituksesta löytyy ilmeisesti syy miksi käyttävät Opeleissakin Tanen olkia madalluksen yhteydessä :cry:
Googlaamalla mx5/Miata voisi olla seuraava mielenkiinnon kohde, onko kukaan tutkinut niitä?

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 05 Jan 2010, 11:55
by hege
JLE racing wrote:Googlaamalla mx5/Miata voisi olla seuraava mielenkiinnon kohde, onko kukaan tutkinut niitä?
Mx-5 mittoja on heti ensimmäisenä linkissä jonka annoin edellisessä viestissä: Pähkäilyä eri olka-akselivaihtoehdoista: http://www.locostusa.com/forums/viewtopic.php?t=1292


Alapallon paikkaa voi siirtää speisserillä.
Image
Yllä oleva kuva antaa osviittaa osasta jota yleensä käytetään vakioautoluokissa korvaamaan palloniveliä uniball nivelillä. Noi tapit on monesti vähän pidempiä ja hitsattu tukilevyillä kiinni olka-akseliin.

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 12 Jan 2010, 14:30
by mäkkäri
Muistaakos joku et mikä kierre on tanarin navassa niissä jarrukilven kiinnikkeissä? Olis toi työmaan tuumasten hylly tossa vieressä..

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 12 Jan 2010, 15:16
by Mika Hirvonen
Jarrukilvet on muistaakseni M8 pulteilla kiinni olka-akseleissa. Mulla on lokarin raudat niissä kolmessa kiinnityspisteessä kiinni.

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 12 Jan 2010, 15:26
by mäkkäri
Niitä määki suunnittelin. Mut muistelin et ois ollu tuumasia ne pultit.

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 12 Jan 2010, 15:37
by Mika Hirvonen
Mulla ainakin millisiä. Jarrut on kinni M12 pulteilla.

Enkkumalleissa (cortina) on ainakin jarrujen kierteet tuumaset, mutta tuskin sulla on brittimalleja.

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 12 Jan 2010, 22:01
by mäkkäri
Juu. Väärin muistin. Ihan 8mm jenka oli.

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 10 May 2013, 09:11
by Markus Hjerppe
Herätellääs vanhaa aihetta henkiin!
Alkoi tuo osien metsästys jos ensikaudeksi saisi pelin valmiiksi ja jotenkin vanhan taunuksen osien haalinta puistattaa kun en ole voorttimiehiä :lol:
Hommasin itselle tutummat Lotuksen etuolka-akselit, alumiiniset elise/exige mallista, onko kukaan koskaan miettinyt noita ja hylännyt ne jostain syystä? Valmistusmäärärajahan ylittyy hyvin ja muutenkin aika fiksu palikka...

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 13 May 2013, 08:01
by Johan Svahn
fiksu palikka... mutta oletko miettinyt ohjaustangon paikkaa?

http://www.deroure.com/diagrams.asp?TBL ... 0&ST=&SC=0

Locostissa sen paikka on uprightin etupuolella.. Lotuskissa takapuolella..

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 13 May 2013, 10:21
by Markus Hjerppe
Kyllä se kävi mielessä mutta (vielä locosteista tietämättömänä) en tiedä onko sillä suurta merkitystä?
Eikö sen voisi laittaa takapuolellekkin?

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 13 May 2013, 11:03
by Antti Tuomainen
Onko noi Elisen ohjausvarret (mihin raidetangon pallonivel kiinnitetään) Pulteilla kiinni? Jos on niin eikös sen voi vahtaa puolelta toiselle? Vasemmalta taaksepäin sojottamasta oikealle eteenpäin sojottamaan? Siis jos muuten mitat ois järkevät.

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 13 May 2013, 12:15
by Markus Hjerppe
Joo se on erillinen osa, voihan sen varmaan kääntää tai tehdä uudenkin jos ohjausvaihdetta ei voi siirtää?
Vaikuttaako mitenkään geometriaan jos sen kääntää eteen? Periaatteessa kai ei, jos suhteet säilyy samana?
Paljon tyhmiä kysymyksiä, mutta lisääkin tulee :D

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 13 May 2013, 13:24
by Mika Hirvonen
Turvallisempaa nokkakolarissa jos hammastanko on takapuolella. En tiedä saako tankoa riittävän taakse FU-putkien takia.

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 13 May 2013, 18:59
by Johan Svahn
Antti Tuomainen wrote:Onko noi Elisen ohjausvarret (mihin raidetangon pallonivel kiinnitetään) Pulteilla kiinni? Jos on niin eikös sen voi vahtaa puolelta toiselle? Vasemmalta taaksepäin sojottamasta oikealle eteenpäin sojottamaan? Siis jos muuten mitat ois järkevät.
Voi kääntää.. uskon että ohjaustanko tulee liian korkealle.