Page 3 of 3

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 13 May 2013, 19:18
by Markus Hjerppe
Pitää ottaa osa kainaloon ja tulla käymään Antin tallilla vähän vertailemassa!
Jos osoittautuu liian hankalaksi niin pitää miettiä josko rupeisi metsästämään suosista niitä taunuksen osia...

Myykää joku muuten mulle runko! Käytetty tai uusi, kunhan on lo-cost :mrgreen:o4o-7708957

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 15 May 2013, 13:12
by Antti Tuomainen
Joo, tervetuloa! Jurvan tulosten perusteella tulee taas tovi jos toinenkin vietettyä tallilla!

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 25 Jan 2015, 01:06
by Hannu Koivisto
Ilmeisesti joillain on käytössä Taunuksen olka-akselissa alumiininapoja. Voiko näiden mitoitus poiketa alkuperäisestä? Lähinnä ajattelin jarrulevyn/vanteen kiinnityskohtaa...

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 25 Jan 2015, 12:50
by Antti Tuomainen
Joo useissa autoissa on alumiiniset etunavat, eli tulkinta on ollut että materiaali on ok.

Ainakin ruotsin puolen rakentelijat sujuvasti sekoittelee olkia ja napoja keskenään. Eli jos sieltä otetaan mallia, niin eri mitoitus on ok. Mun mielestä pitäs olla sallittu.

Samaan lopputulokseen pääsee vanteen offsettiä muuttamalla (todella kallis) ja/tai rakentamalla jarrulevylle adapterin (kallis ja mahdollisesti vaarallinen). Riippuen tapauksesta, mutta luultavasti halvempi/helpompi/selkeempi ois tehdä mitoitus suoraan napaan.

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 20 Feb 2015, 23:50
by mäkkäri
Onks ton RallyDesignin alunavan mitat samat ku orkkis taunuksen? Käyks ihan tanarin laakerit?

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 21 Feb 2015, 07:25
by KakeK
Samat menee jos otat sen cortinan version. 4 ryhmäs isot laakerit vissiinki/escortin

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Posted: 27 Feb 2015, 09:48
by Antti Tuomainen
Mites nuo etuvetoisten "olka-akselit". Jostain forumin syövereistä muista lukeneeni kommentteja sekä puolesta että vastaan. Eli onko ok käyttää etuvetoisen esim macpherson "olka-akselia" ja tehdä siihen adpaterit palloniveliä varten?

Itse en näe tälle mitään estettä, mutta varmistetaan nyt vielä raadin mielipide.

Esim. 2009 Civicin versio näyttäs aika houkuttelevalta.