JK 713 FIN

Esittele oma Locost

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
PMC
Jäsen
Jäsen
Posts: 84
Joined: 12 Jun 2006, 13:46
Location: Hollola
Contact:

JK 713 FIN

Post by PMC »

Kuljettajan nimi: Jani Kaukiainen
Ikä: 31V
Paikkakunta: Hollola
Lyhyt kertomus itsestään: Autourheilu on täysin vieras laji kilpailijana, mutta olen seurannut koko ikäni tiiviisti eri moottoriurheilumuotoja. Vuosina 1988-93 kiersin motocross kilpailuja, mutta tämä loppui jalan loukkaantumiseen syksyllä 1993. Seuraaavat 5 vuotta meni jalkaa potiessa ja opiskellessa. Vuodesta 2000-> olen harrastellut Classic motocrossia, katupyöriä, enduroa jne.

Auto
Rungontekijä: Itse
Moottori (viritysaste): Yamaha FZS 1000 vm. 2003
Akselisto: Ford English 3.54 välitys, Quaife ATB lukko
Jarrut: Edessä/takana Wilwood Powerlite satulat. Edessä 266x20mm Peugeot 405 levyt, takana Escort 267x10mm levyt.
Iskarit: GAZ, Edessä 400lbs jouset, takana 200lbs
Lyhyt kertomus projektista: Projekti aloitettu keväällä 2005. Varsinainen rakennus pääsi käyntiin syksyllä 2005. Autoa on rakennettu yhtenä päivänä viikossa tahtia ja nyt 5.9.2006 Locost on noin 60% valmis. Locostimme paino pyritään pitämään alle 450kg:n ja painopiste lasketaan mahdollisimman alas. Lisää tietoja osoitteesta http://www.pmc-motorsport.com

Image
PMC
Jäsen
Jäsen
Posts: 84
Joined: 12 Jun 2006, 13:46
Location: Hollola
Contact:

Post by PMC »

Ensimmäiset testit ajettu 10.9.08 Ahvenistolla. Pieniä lastentauteja ilmeni. Perä otti kiinni kardaanitunnelin reunoihin, takajarruletkut otti runkoon kiinni ja kone ei käynyt kunnolla.

Auto oli mielestäni looginen ajaa meidän etanavauhdilla. Jarrut olivat erinomaiset ja konekin heräsi lopulta eloon (kaasarit olivat varmaan tukossa). Päivän saldona oli noin 20 kierrosta ja ajaminen loppui perän täydelliseen kiinnileikkaamiseen mäkinyppylän päällä. Onneksi ei pyöritty kaiteisiin. Perän kasaus oli yksi harvoista hommista joita en itse tehnyt, joten sekin pitänee varmaan opetella. Tästä hyvä kuitenkin jatkaa kohti ensi kevättä.

Kiitoksia apumiehille, että saatiin auto nostettua trailerin päälle!
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Kiva kulla, että toinenkin Fazeri (tai eka :) ) on päässyt radalle asti.
Kuulostaa aika samanlaiselta testiltä kuin meidän eka.
Mulla osui perämurikka kanssa runkoon kiinni ennenkuin sitä ekojen testien jälkeen hieman modfioitiin. Kone ei käynyt kunnolla ja kierroksia tuli n. 20 :)

Saatko auton kuntoon Alastarolle?
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Hyvä, eka testi takana. Onneksi ei käynyt pahemmin.

Meillä oli muuten sama juttu ton kardaanitunnelin kanssa. Eikä taideta olla ainoita... :) Tän lisäksi auto syttyi ensitesteissä palamaan.
PMC
Jäsen
Jäsen
Posts: 84
Joined: 12 Jun 2006, 13:46
Location: Hollola
Contact:

Post by PMC »

Perä purettu, lukko todennäköisesti ehjä? Pinionin laakeri leikannut kiinni ja välitys kulunut selvästi. Poskilaakerit ehjät. Mikä voisi olla vian aiheuttaja? Perä tehty uusista osista, uudet laakerit, krymppiholkki ja lukko. Perän kasannut ja välityksen / laakerit säätänyt alalla pitkään vaikuttanut henkilö. Kardaani kunnossa ja kardaanin liuku OK. Öljyt pysyneet sisässä ja määrä OK.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Post by Tomi Jutila »

kyllä siellä on ollut jotain perusteellisesti persiillään alusta alkaen kun noin nopeesti hajos.
meillä pinionin välys säädetään nollille kiinteällä holkilla USEITA kertoja holkin mittaa lyhentämällä kunnes kardaanin laipasta ei enään "viisari värähdä"
välityksen välys kolmesta kohtaa mittaamalla toleranssiin 0.13-0.18 ja lopuksi tietty poskista löysät pois.hammas kosketus on tullut automaattisesti kohdilleen.perät on pelittänyt paitsi kemorassa kardaanin millin heitto löysytti lautaspyörän pultit,nykyään käytetään kovempaa liimaa pulteissa ja suorempi kardaani on jo käytössä.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

todennäköisesti kiristetty liian tiukkaan. on lämmennyt ja sen takia leikannut jumiin. perän kasaajiakin tuntuu olevan joka lähtöön. samoja murheita tomillakin oli viime vuonna kun "ammattimies" kasas perän.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Post by Tomi Jutila »

juu..."ammattimies" poltteli hofnaria ja kiristi pinionin mutterin metrisellä varrella kiinni,pyöri aika tahmeesti perä..kiintee holkkikin oli rypyttynyt kasaan
nykyään perät tehdään itse (isäpappa) eikä enään ole ollu ongelmia
Post Reply