Page 1 of 1

JK 713 FIN

Posted: 05 Sep 2006, 13:52
by PMC
Kuljettajan nimi: Jani Kaukiainen
Ikä: 31V
Paikkakunta: Hollola
Lyhyt kertomus itsestään: Autourheilu on täysin vieras laji kilpailijana, mutta olen seurannut koko ikäni tiiviisti eri moottoriurheilumuotoja. Vuosina 1988-93 kiersin motocross kilpailuja, mutta tämä loppui jalan loukkaantumiseen syksyllä 1993. Seuraaavat 5 vuotta meni jalkaa potiessa ja opiskellessa. Vuodesta 2000-> olen harrastellut Classic motocrossia, katupyöriä, enduroa jne.

Auto
Rungontekijä: Itse
Moottori (viritysaste): Yamaha FZS 1000 vm. 2003
Akselisto: Ford English 3.54 välitys, Quaife ATB lukko
Jarrut: Edessä/takana Wilwood Powerlite satulat. Edessä 266x20mm Peugeot 405 levyt, takana Escort 267x10mm levyt.
Iskarit: GAZ, Edessä 400lbs jouset, takana 200lbs
Lyhyt kertomus projektista: Projekti aloitettu keväällä 2005. Varsinainen rakennus pääsi käyntiin syksyllä 2005. Autoa on rakennettu yhtenä päivänä viikossa tahtia ja nyt 5.9.2006 Locost on noin 60% valmis. Locostimme paino pyritään pitämään alle 450kg:n ja painopiste lasketaan mahdollisimman alas. Lisää tietoja osoitteesta http://www.pmc-motorsport.com

Image

Posted: 11 Sep 2008, 10:48
by PMC
Ensimmäiset testit ajettu 10.9.08 Ahvenistolla. Pieniä lastentauteja ilmeni. Perä otti kiinni kardaanitunnelin reunoihin, takajarruletkut otti runkoon kiinni ja kone ei käynyt kunnolla.

Auto oli mielestäni looginen ajaa meidän etanavauhdilla. Jarrut olivat erinomaiset ja konekin heräsi lopulta eloon (kaasarit olivat varmaan tukossa). Päivän saldona oli noin 20 kierrosta ja ajaminen loppui perän täydelliseen kiinnileikkaamiseen mäkinyppylän päällä. Onneksi ei pyöritty kaiteisiin. Perän kasaus oli yksi harvoista hommista joita en itse tehnyt, joten sekin pitänee varmaan opetella. Tästä hyvä kuitenkin jatkaa kohti ensi kevättä.

Kiitoksia apumiehille, että saatiin auto nostettua trailerin päälle!

Posted: 11 Sep 2008, 15:23
by Mika Hirvonen
Kiva kulla, että toinenkin Fazeri (tai eka :) ) on päässyt radalle asti.
Kuulostaa aika samanlaiselta testiltä kuin meidän eka.
Mulla osui perämurikka kanssa runkoon kiinni ennenkuin sitä ekojen testien jälkeen hieman modfioitiin. Kone ei käynyt kunnolla ja kierroksia tuli n. 20 :)

Saatko auton kuntoon Alastarolle?

Posted: 11 Sep 2008, 18:36
by hege
Hyvä, eka testi takana. Onneksi ei käynyt pahemmin.

Meillä oli muuten sama juttu ton kardaanitunnelin kanssa. Eikä taideta olla ainoita... :) Tän lisäksi auto syttyi ensitesteissä palamaan.

Posted: 12 Sep 2008, 00:31
by PMC
Perä purettu, lukko todennäköisesti ehjä? Pinionin laakeri leikannut kiinni ja välitys kulunut selvästi. Poskilaakerit ehjät. Mikä voisi olla vian aiheuttaja? Perä tehty uusista osista, uudet laakerit, krymppiholkki ja lukko. Perän kasannut ja välityksen / laakerit säätänyt alalla pitkään vaikuttanut henkilö. Kardaani kunnossa ja kardaanin liuku OK. Öljyt pysyneet sisässä ja määrä OK.

Posted: 12 Sep 2008, 06:13
by Tomi Jutila
kyllä siellä on ollut jotain perusteellisesti persiillään alusta alkaen kun noin nopeesti hajos.
meillä pinionin välys säädetään nollille kiinteällä holkilla USEITA kertoja holkin mittaa lyhentämällä kunnes kardaanin laipasta ei enään "viisari värähdä"
välityksen välys kolmesta kohtaa mittaamalla toleranssiin 0.13-0.18 ja lopuksi tietty poskista löysät pois.hammas kosketus on tullut automaattisesti kohdilleen.perät on pelittänyt paitsi kemorassa kardaanin millin heitto löysytti lautaspyörän pultit,nykyään käytetään kovempaa liimaa pulteissa ja suorempi kardaani on jo käytössä.

Posted: 12 Sep 2008, 08:16
by markku
todennäköisesti kiristetty liian tiukkaan. on lämmennyt ja sen takia leikannut jumiin. perän kasaajiakin tuntuu olevan joka lähtöön. samoja murheita tomillakin oli viime vuonna kun "ammattimies" kasas perän.

Posted: 12 Sep 2008, 15:36
by Tomi Jutila
juu..."ammattimies" poltteli hofnaria ja kiristi pinionin mutterin metrisellä varrella kiinni,pyöri aika tahmeesti perä..kiintee holkkikin oli rypyttynyt kasaan
nykyään perät tehdään itse (isäpappa) eikä enään ole ollu ongelmia