Vauhdin surma

Tekniikkaan liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Vauhdin surma

Post by KakeK »

Tosi ohkasella katkaisulaikalla kun sipaiset menemään nii ei mee tefloni littaan niiku sivareilla katkaistes ja punos leikkautuu hienosti.
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Re: Vauhdin surma

Post by Johan Svahn »

teippiä putken ympärille ja sitten katkaiset ohuella laikalla..
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Vauhdin surma

Post by Tomi Jutila »

tuntuu narskahtavan aikas lujaan noihin wilwoodin alumiiniadaptereihin teräspultit..pitääks niihin laittaa rasvaa vai onks se ehtottomasti kielletty....?
kun niitä sitten varikolla aukoo niin pultti katkee satavarmasti.
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Vauhdin surma

Post by KakeK »

Jossain saksantuonneis kuparitahnaa joka pultti ja tappi täynnä. kyllä se kiinni pysyy jos momentis on. Menee rasvan kans vaan tiukemmalle. Jos ny kannan viittii jättää kuivaks nii tihkasee siitä ainaki kii notta pysyy :wink:
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Vauhdin surma

Post by Mika Hirvonen »

Mä laitoin lukitusnestettä.

Tomi, rasva kuuluu laittaa jarrupaloihin :D
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Vauhdin surma

Post by Tomi Jutila »

Mika wrote:Mä laitoin lukitusnestettä.

Tomi, rasva kuuluu laittaa jarrupaloihin :D
kyllä pysyy,kun vetelin kuiviltaan niin ei meinannu aueta ollenkaan,saatanan mmoinen pamaus ja naraus kuulu kun läks,
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Vauhdin surma

Post by Tomi Jutila »

voikos noita teräspunosjarruletkuja laittaa jotenkin väärin liittimeen tai siis miten pitää tehä liitos oikeaoppisesti??tuli vaan vanhan kans väittelyä liitoksen pitävyydestä.
itte laitoin "mutterin" jarruletkun sisään ja helmen liittimen tappiin,painatin letkua liittimen tappiin/helmeen ja kiersin mutterin kiinni,letkun karvat tuli helmen päälle.
meniks väärin??
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Vauhdin surma

Post by KakeK »

kutakuinkin noin kuin teit ja jos kiristäessä vara ei mene loppuun niin voi olla varma että liitos on tiivis, eli kartiolla/kierteellä vara piisaa. :roll: . mieluummin kiristää jotta telfoni luistaa liitintä vasten ennen kuin punos. punos pakkaa muuten upota kiristäes kartioon liikaa.
BATMAN
Jäsen
Jäsen
Posts: 89
Joined: 15 Sep 2006, 07:25
Location: Askola

Re: Vauhdin surma

Post by BATMAN »

Pitäisi tilata jarrupääsylinterit, joten:
Edessä ja takana samanlaiset levyt ja satulat, eli Powerlite nelimäntäiset
joissa männänhalkaisija 4x35mm. ja levyt 265mm jäähdyttämättömät.
Myös jarrupalat on sekä edessä että takana samat.

Mikä olisi sopiva pääsylinterin halkaisija ja saako jarrutasapainon säädettyä
jos molempiin piireihin laittaa samankokoisen pääsylinterin?
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: Vauhdin surma

Post by markku »

jossain oli laskuri sylinterien laskemiseen. muistaako joku kenen sivuilla?

mulla oli kahdessa autossa identtiset jarrut ympäri. toisessa autossa oli 0.625 ja toisessa 0.7sylinterit. 0.625 oli minusta tehokkaampi nuilla meidän satuloilla. meillä riitti boxin säätövara. voihan takapiiriin laittaa säätöventtiilin jos säätövara ei muuten riitä. jarrupalojen meteriaalilla voi kanssa säätää tasapainoa.

kun oli volvot ympäri. oli edessä 3000 pala takana 2500 pala
nyt on edessä hispekit wilwoodin kovimmilla paloilla ja taakse vaihdettiin 3000 fedoro 2500 tilalle volvon satuloihin. niin tasapaino parani ilman että tartti koskea boxin säätöihin.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Marko Leino
Locost expertti
Locost expertti
Posts: 534
Joined: 02 Sep 2009, 12:52
Location: Vihti

Re: Vauhdin surma

Post by Marko Leino »

Tilasin 2x 0,625" sylkyt mut mulla ei oo vielä noista ajokokemusta niin viisaammat kertonevat lisää. Mulla kans Powerlite satulat mutta männät ja levyt pienemmät takana kuin edessä.

Saako udella minkä vehkeen 265mm levyt laitat taakse?
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Vauhdin surma

Post by KakeK »

noi 4x35 satulat on taakse aikalailla tehokkaat. joutuu säätään aikalailla ittelläki vaikka ei oo ku se 31mm mäntäinen. riittää taakse 0.7 jos eteen laitat 0.625. tottelee pedalboxia paremmin kuin takalinjan säädintä. mulla kummatkin autos.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Vauhdin surma

Post by Mika Hirvonen »

jos on samankokoiset männät edessä ja takana, niin sitten takapiiriin varmaan numeroa tai kahta suurempi pääsylinteri. Muuten on aika takapainoset jarrut. Mulla on takana pienimmät powerlitet ja edessä isoimmat. Muistaakseni edessä on 0.625 ja takana 0.7

Ajotapa ja auton säädöt/painojakauma tietenkin vaikuttaa jarrujen mitoitukseen
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
User avatar
Tero Kellosalo
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 259
Joined: 18 Sep 2006, 09:03
Location: Toholampi
Contact:

Re: Vauhdin surma

Post by Tero Kellosalo »

Milläs ootte estäny palojen pakenemisen (Wilwood), vai reijitetyillä levyillä :?: :idea:
Nimimerkillä:Pumppujarrut :lol:
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Vauhdin surma

Post by Tomi Jutila »

mulla eessä 35mm ja takana 25mm powerlitet,sylkyt 0.625.takapiirissä rajoitin vena millä tasapainon hienosäätö.jos savuaa eestä aukastaan,jos takaa kiristetään,jos keskeltä aukastaan lonkero

ainakaan kevyesti reijitetyt levyt ei estä mäntäpakoa kantilta vetästäessä
eli ajaa joka rataa myöten tai pumppailla suoralla männät liki.
Post Reply