Vauhdin surma

Tekniikkaan liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: Vauhdin surma

Post by tumpelo »

Tää on taas joku juttu mistä mää en selvästikkään tiedä mitää? Mikä pakenee ketä ja minne? Tuleeko toi vastaan vasta paremmilla kierrosajoilla?

T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Vauhdin surma

Post by KakeK »

Enkkuperän laakerit on niin kesyt että kauden ajetut joustaa kantilla käydessä sen verta että pedaali painuu pari senttiä syvemmälle. Eli jarruis ei oo minkään valtakunnan tuntumaa. Ainut millä vois asian saada kuriin on laittaa kelluvat levyt tai joku on joskus laittanu pienet pinnijouset sylintereihin.
toi jälkimmäinen vain ei tunnu oikein järkevältä. Taakse mieluummin lyhyemmän palan omaava satula jossa olis tiivisteenkin ominaisuudet mahdollisesti paremmat, myötäis hieman palan liikettä. Eli powerlite+enkkuperä kiinteillä levyillä ja vakiolaakereilla=ei kannata haaskata rahoja. Oon kokeillu vakiolaakereita ja 2 rivisiä enkkuakseleilla ei toimi kauaa. Ladan akselit enkkulaakerilla ei sitäkään vähää. Seuraavaksi tulee eri satulat ja/tai ladan akselit kahdella laakerilla jos vielä powerlite säilyy takana. Mitä suuremmilla takasylintereillä sitä suurempi tulee ongelmakin olemaan. Onko halpaa ja hyvää olemassa :?:
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: Vauhdin surma

Post by markku »

ladan vetarit nöyrtyi aina kaudessa. sillä hiljaisellakin vauhdilla :lol: . rupes aina vuotamaan öljyä. onneksi volvon satulat on sen verran jumissa ettei palat karkaa mihinkään :roll: .

olen niin laiska että laitoin autoon volvon perän vaikka on huomattavasti ladan akselia painavampi. ladaan sai paremmin/halvemmalla lukkoja. volvossa ehkä osat vastaavasti kestävämpiä ja välityksiä löytyy joka lähtöön :mrgreen: .
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Vauhdin surma

Post by Tomi Jutila »

tumpelo wrote:Tää on taas joku juttu mistä mää en selvästikkään tiedä mitää? Mikä pakenee ketä ja minne? Tuleeko toi vastaan vasta paremmilla kierrosajoilla?

T
oikein malliesimerkki alastarolta kun ajaa laspalmasia kohti ja pyyhkäsöö nopeessa oikeessa kantilta niin jännäkakka ei ole kaukana palmasin jarrussa :shock: petaali menee aikas syvälle.
mikan alastaron incarista näkee kun kake pumppailee ennen lemminkäistä jarruja liki kun jarruvalot vilkkuu suoralla.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Vauhdin surma

Post by Mika Hirvonen »

Mulla ei ole pahemmin ollut tarvetta pumppailla jarruja vaikka on vakio fordin vetarit ja laakerit.
Sen olen huomannut, että pääsylinterien pitää antaa vapautua kunnolla jarrutusten välillä. Jos jarruja laahaa, niin poljin vähitellen painuu syvemmälle.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: Vauhdin surma

Post by markku »

mullakaan ei jarrut karannu kauas. oljyt vain valui ulos tefoista :cry: . sitten kyllä jossain vaiheessa hävis jarrut kun oli palat öljyssä :oops:
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Vauhdin surma

Post by Mika Hirvonen »

joo noi laakerit saa vaihtaa vähintään kerran kauteen. Ilmeisesti lämpö rikkoo stefat ja litkut tulee ulos.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Vauhdin surma

Post by Tomi Jutila »

Mika Hirvonen wrote:Mulla ei ole pahemmin ollut tarvetta pumppailla jarruja vaikka on vakio fordin vetarit ja laakerit.
Sen olen huomannut, että pääsylinterien pitää antaa vapautua kunnolla jarrutusten välillä. Jos jarruja laahaa, niin poljin vähitellen painuu syvemmälle.
sä et juurikaan kanteille aja niin sillon ei tota ongelmaa ole.

mulla ei ole vetarin tefa pettänyt koskaan pl. jurvassa kun laakeri meni ensiks ja kuumetessaan tefa petti.
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Vauhdin surma

Post by KakeK »

Juu kaikki luuli että puhuin omiani kun höpöttelin tosta ongelmasta jo edellis kaudella. Nyt ongelma on tomilla,terolla,mulla ja pian muillaki joilla powerlitet.
Mikan autos pienempi paino, pienemmät männät ja kanttien välissä ajaminen auttaa. Ton ongelman toteaa helposti kun vemputtaa autoa lämppäkierroksella eikä satu jarruun kuin ruutuun ajaes. kyllähän painuu pedaali syvälle. silloin syy ei voi olla kuskin laahaavas ajotyyliskään :lol:
Huomattiin toi jo ekoilla testeillä kun ajettiin jäällä pomppuisia mutkia sladissa ja aina pääsuoran pääs oli jarrut hukassa.
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Vauhdin surma

Post by KakeK »

Lyhysti todettuna. Älkää ostako noita satuloita taakse ettei tuu turhaa paha mieli.
Ennemmin ottaisin 2 mäntäisen dynapro satulan jos pitää wilwoodista valita.
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: Vauhdin surma

Post by tumpelo »

Ok, ilmeisesti valittu tekniikka 704:ssä on sitten tuoltaosin tukevampaa...

Voikos toi olla satulasta kiinni jos syyllinen on fleksaava levy/akseli? meinaan jos se levy siellä välissä vamputtaa niin luulis että toimivassa satulassa männät vetäytyy merkistä/mallista riippumatta :oops: ?

Vaiko miten se satulan valinta tässä vaikuttaa? Etten nyt turhaan mene mitään Billet Alconeita tilaamaan (eilisilta ostosnetissä) :mrgreen:

T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: Vauhdin surma

Post by markku »

KakeK wrote:Lyhysti todettuna. Älkää ostako noita satuloita taakse ettei tuu turhaa paha mieli.
Ennemmin ottaisin 2 mäntäisen dynapro satulan jos pitää wilwoodista valita.

en usko että vika on satulassa :shock: . tupla laakeri vetarit tai toisen merkkinen perä niin vika luultavasti poistuu.

mikalla ehkä auttaa asiaa ettei aja liipissä :twisted: . suoraan mennessä ei vetarikaan väänny hirveesti :roll: jossie sitten kierteelle :lol: .
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Vauhdin surma

Post by Mika Hirvonen »

tuntuisi oudolta jos syy olisi satulassa, mutta mistä näistä ikinä tietää.

Onkohan erimerkkisissä pääsylintereissä paljonkin laatueroa? Olen ajatellut päivittää sylinterit sellaisiin missä on erilliset säiliöt. Olisi helpompi seurata jarrunesteen määrää.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Vauhdin surma

Post by KakeK »

ainut miks ajattelisin tämmöses dynapron olevan pempari on lyhyempi pala mikä vaikuttaa levyn keinumises erilailla.
No laakeroidaan ens kaudelle niin ettei jousta. :twisted:
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: Vauhdin surma

Post by kippo »

KakeK wrote:Lyhysti todettuna. Älkää ostako noita satuloita taakse ettei tuu turhaa paha mieli.
Ennemmin ottaisin 2 mäntäisen dynapro satulan jos pitää wilwoodista valita.
mulla aina ollut dynat ei ongelmia jarrujen kans mutta on myös ollut ladan perä ja vetarit

näyttää ongelma olevan foordin perien kans mutta saattaahan se johtua myöskin pitemmistä jarrupaloista
Post Reply