Taka akseleista

Tekniikkaan liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Post by Jari Kauttonen »

Mites ihmiset on noita takajarruja tehneet?
Säännöissähän on että käsijarru pitää olla (Kuka lie rallikuski nämäkin säännöt laatinut? )
Tuossa kun tavailin niin osalla on Saabin satuloita, eikös noissa ole mekaaninen levyyn vaikuttava käsijarru?

Entäs nestekäyttöinen jarru? Onko joku sellaisia tehnyt?
User avatar
Tero Kellosalo
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 259
Joined: 18 Sep 2006, 09:03
Location: Toholampi
Contact:

Post by Tero Kellosalo »

Täälä on takajarrupiirin välissä "ylimääräinen" sylinteri jolla käsijarru toteutettu. Simppeli ja halpa ratkaisu..
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Post by pasi.t »

sama meillä. ja jos oikein hyvin toteuttaa, niin jarrusta tehdään flyoff ja niin että viimeinen naksu jätetään käyttöön jolloin sitä voi käyttää myös kuljetuksen aikana ja varikko pysököinnissä.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

taitaa kaikissa autoissa olla neste käsijarru. helppo toteuttaa ja jos pääsylinteri antautuu niin taakse jää jarrut.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
mäkkäri
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 340
Joined: 08 Sep 2008, 17:11

Post by mäkkäri »

Nonnii. Meikäläiselle tarjottiin tollasta volvon alumiiniperää. Onkos se sallittu? Miten mahtais sellaseen onnistua linkkien kiinnikkeitten teko?
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Post by Jari Kauttonen »

Mikäs tuosta kielletynkään tekisi? Linkin paikat siihen saa mun mielestä ihan samalla tavalla kuin rauta perään, ostaa vaikka pätkän 50*50 Al putkea ja tekee siitä. Tigillä kun lykkää paikalle ni pitäisi tulla hyvä.
mäkkäri
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 340
Joined: 08 Sep 2008, 17:11

Post by mäkkäri »

Meinaakko että sellanen kestäis alumiinista? Luulin et sellaset kiinnikkeet väsyis äkkiä.
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Post by Jari Kauttonen »

No jos nyt miettii niin tehdäänhän vauhtiraudasta mm. lentokoneet, nopeat laivat, nopeat junat, autojen akselistot. Kyllä tuon alumiinin väsyminen on sykleissä samaa luokkaa ihan perus rakenne teräksen kanssa, tärkeintä on huomioida hitsaus, parhaan tuloksen saat kun löydät samaa seosta olevaa matskua mistä teet korvat ja sitten vielä samaa seosta langaksi hitsaukseen.
Silloin pitäisi tulla jo priimaa :wink:
Kyllä mä luulen että esim. jollain kattirunkoisella nopealla autolautalla on rakenteissa kovemmat rasitukset kuin jossain neppiksessä jossa on 200hv ja runtataan radalla menemään.
Mä olen jo kauan ihmetellyt mikä epäluulo ihmisillä on noita vauhtirautoja kohtaan??? Olihan tuo alumiinikin eksoottinen materiaali 20 vuotta sitten. Muistan kun joskus meilläkin katkesi saalinki purjeveneen mastosta, löytyi paikkakunnalta 1 ainoa hitsauskone jolla sai alumiinia hitsattua, sekin oli niin iso että piti kuorma autolla tuoda paikalle, lisäksi oli vain 1 ihminen joka osasi konetta käyttää / alumiinia hitsata. Nykyään kuitenkin esim AC/DC tigin saa jo kelvollisen 1500€:llä tuolla lykkää kummasti alumiinia menemään. Jos hiukankin on tigillä hitsannut niin parin koepalan jälkeen huomaa että ei se alumiini sen ihmeempää hitsata ole kuin rauta.
Paa vauhtirauta perä vaan paikalle. Jos tulee ongelmia hitsauksen saannin kanssa niin lähetä vaikka MH:lla mulle niin hitsaan sulle kiinnikkeet siihen.
asassi
Jäsen
Jäsen
Posts: 91
Joined: 10 Jun 2006, 20:23
Location: Lahti

Post by asassi »

mäkkäri wrote:Nonnii. Meikäläiselle tarjottiin tollasta volvon alumiiniperää.
Oho, kannattaa pitää hyvää huolta, nuo perät kun ovat kortilla.

t, Ari
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

jos kyseessä ei ole kilpailukäyttöön tarkoitettu perä niin ei kannata laittaa. vakio autojen pikku välitykselle tehdyt perät ei kestä kisa käytössä. yksi team kokeili jo kaksi perää. molemmistä tippui pohja tielle.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
mäkkäri
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 340
Joined: 08 Sep 2008, 17:11

Post by mäkkäri »

Kuinkas hyvin tollanen 5.1 välitys riittää 4age M47 13" -paketin perässä?
Mahtaiskohan 5.3 välitys piisata? Entäs 15" pyörällä?
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Post by pasi.t »

onko laatikko 5 vaihteinen, ilmeisesti kyllä. jos 5 välitys on 0,87, niin 13 pyörällä 8000rpm on 195,2. 8200 rpm on 200 ja 15 tuuman pyörällä noin 3 enemmän, koska renkaan halkaisija on lähes sama. 5,3 vällärillä pitäis koneen kiertää 8500, että 200 menee rikki 13 tuumasella ja 15 noin 8350rpm
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: Taka akseleista

Post by tumpelo »

Täh, eikös kaikki kilpamoottorit kierräkkään yli kymppiä?

Umpelo
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: Taka akseleista

Post by kippo »

kyllähän niiden vissiin pitäs mutta ei vissiin tässä luokassa kun äänestettiin että jatketeen vakio alakerroilla :x
Marko
Jäsen
Jäsen
Posts: 66
Joined: 10 Dec 2009, 21:59
Location: Aura

Re: Taka akseleista

Post by Marko »

Riittääkö 3.9 välitys R1:n koneelle hyvin pidemmillä suorilla vai loppuuko meno kesken? Meneekö 3.54 jo turhan pitkäksi? Kuinka paljon R1 suunnilleen 6-vaihteella jaksaa kiertää?
Marko
0415024946
Post Reply