Page 2 of 2

Posted: 22 Jan 2008, 23:15
by markku
jos ymmärrän oikein kysymyksen niin :oops: . sakkoa ei tule jos käytössä on kirjan reijät vaikka oliskin säätömahdollisuus.

Posted: 23 Jan 2008, 10:34
by Mika Hirvonen
Joo kysymys oli vähän vaikeaselkoinen :) Porasin pari ylimääräistä reikää, jotta kiinnityspisteen korkeutta voisi säätää. Oletuksena on, että käytetään kirjan mukaisia kiinnityspisteitä, jolloin 3% boonusta ei siis tule. Hyvä.

Posted: 23 Jan 2008, 19:03
by pasi.t
:?: hetkinen. ei kait kirjan korkeuksia voi muuttaa, ilman sakkoa? hä.

Posted: 28 Jan 2008, 06:58
by BATMAN
Onko sääntökirjassa määrätty panhard tangon kiinnityspaikkaa akselissa, jos ei ole niin olisiko hyviä vinkkejä aiheesta?
Toisekseen kirjassa ilmeisesti takaiskareiden alapään kiinnityspisteille joku määräys? ja entäs käytännössä 13" iskareiden kanssa?

Posted: 28 Jan 2008, 20:31
by markku
akselille tulevat kiinnitykset noilta osin vapaat. panhardin korinpuoleinen kiinnitys mielellään kirjan kohtaan mutta korkeus vapaa.

Posted: 29 Jan 2008, 14:30
by multanen
Jatketaan sitten takatukivarsien pituuksilla. Ilmeisesti kirjan pituusmitoista (kuvan 7.16.) 305mm on "oikea"?

Tupakkiaskin kanteen piirtämäni luonnoksen mukaan takatukivarret laskeutuvat eteenpäin eivätkä ole yhdensuuntaiset ajokorkeudessa. Eiks niin? (selasin kisakuvia mutta ei missään edes pilkistä nuo takatukivarret).

Kardaanin laippa tulee hieman vinoon ylöspäin ajokorkeudessa... Voisikohan tätä kompensoida ja hitsata akselin korvakkeet hieman takaviistoon (EDIT: ei etuviistoon niinkuin ensin kirjottelin. Jos siis ajatellaan että laippa on hitsattaessa pystysuorassa).
Ei taida rikkoa mitään sääntöä?

Posted: 31 Jan 2008, 16:56
by pasi.t
8) käsittääkseni akselin voit kääntää mihin asentoon haluat, kunhan laippa vaan on eteenpäin :oops: olen kuullut, että jotkut ovat käyttäneet jokseenkin 3 asteen kulmaa kardaanin suhteen, en tiedä onko asteet edes,sieltäpäinkään. tee vähintäänkin toiset tangot pituus säädettäviksi, niin voit muuttaa kulman halutuksi :roll:

Posted: 31 Jan 2008, 23:19
by kms
Kardaaneissa olevaa ristiniveltä ei oikeasti edes saa laittaa ihan luotisuoraan akselin kanssa. Jos näin tekee, kuluu laakeri nopeammin väljäksi.
Kummallista mutta totta.
Perustuu siihen, että neulalaakerin neulan pitää liikkua senverran, että se pääsee pyörähtämään ainakin kokonaisen kierroksen. Muten se kaivaa itselleen montun.
Näin lyhyesti selitettynä, siis.
3 astetta kuullostaa ihan passelilta.

Posted: 01 Feb 2008, 07:46
by BATMAN
Sain häkkyrän eilen rullaavaksi ja pitihän heti tehdä jousitus testi, eli pomppia rungon päällä :D .
Taka-akselin murkula ottaa aika helposti kardaanitunnelin takapään poikittaiseen putkeen, saako sitä pätkää poistaa ja tehdä ylemmäksi uuden?
Ei se varmaan monesta sentistä ole kiinni, mutta ei viitsisi alkaa murkulaa silpomaan.
Iskareiden alasilmukat kiinnitin samaan pulttiin millä on myös ylempi uniball akselissa kiinni, onko jollain jo toimivan auton omistajalla iskari salla tavalla kiinni, eli onko paikka hyvä?

Posted: 02 Feb 2008, 12:45
by markku
saa katkaista ja siirtää. mutta ei unohtaa pois :lol: . meillä iskarin alapää on kiinni taka akselin putken yläpinnan ja puolenvälin välissä. joten veikkaan auton takapään jäävän korkeelle.

Posted: 02 Feb 2008, 22:24
by kippo
kardaani tunnelin osalta mullakin on korotettu väliputki jotta saadaan jousto halutuksi. itellä pohjan korkeus takapäästä rullaavana n.9cm