Page 1 of 3

moottorien paino/teho/vääntömomentti-tiedot

Posted: 18 Jan 2008, 12:29
by jamppa00
Koskapa itse mietin moottorivaihtoehtoja (auton, tällä hetkellä), niin tuli mieleen että ei olisi varmaankaan haitaksi jos kerättäisiin listaa olemassaolevista moottoreista ja niiden painoista/tehoista/väännöistä, sekä mahdollisista sovellettavissa olevista moottoreista tänne vähän listaa?

Ja jos joku tietää hyvän linkin mistä ko. tietoja voi katsella niin sekin olisi hyvä.

Tässä ihan vaan malliksi painoja muutamista moottoreista (lainasin ilmailufoorumilta)..

Kg / Kw / Nm -- MOOTTORI
91/?/? -- VW flat-4 air cooled
98/?/? -- Chrysler 2.2 L4
104/?/? -- Audi 80 1300
109/?/? -- Audi 100 1500
118/?/? -- Peugeot 104 1400
119/?/? -- Citroen 2.0 Douvrin 4
119/?/? -- Peugeot Douvrin 2.0 4
119/?/? -- Renault 2.0 4 Douvrin
122/?/? -- Nissan CA20 FWD
129/?/? -- Chevy Vega L4
132/?/? -- SAAB slant-4
132/?/? -- Triumph slant-4
135/?/? -- BL O L4 OHC
136/?/? -- Chevy Chevette 1.6 SOHC
137/?/? -- Chevy 1.8-2.0 L4
152/?/? -- Audi 2.0 L4
152/?/? -- BL B L4 OHV
157/?/? -- Nissan Z20 NAPS-Z 2.0
159/?/? -- Pontiac L4
165/?/? -- Audi 5
190/?/? -- Ford 2.3 Lima/Pinto L4

---
Jani Haapaniemi

Posted: 19 Jan 2008, 10:30
by multanen
No ensimmäisen eli VW-flatin voi tiputtaa suoraan pois. Sääntöjen mukaan pitää olla näköjään rivimoottori. Eli boxer ei käy (vaikka mikäpä olis ollut hienompi kuin ajoviimajäähdytteinen boxer jossa kannet tulevat kyljistä läpi näkösälle?)

Posted: 19 Jan 2008, 14:44
by Dohc4x4
Ilmajähdytteisellä olis jääny muutenki se ajamine vähiin.

Posted: 19 Jan 2008, 16:39
by multanen
Dohc4x4 wrote:Ilmajähdytteisellä olis jääny muutenki se ajamine vähiin.
Formula Vee:ssä oli ajoviimajäähdytteinen VW boxer ja ajoihan ne niillä (tosin ei varmaan Locostin tehoilla).
Tuossa esim:
http://homepage.eircom.net/~goconnor/Fvee1/FVee.htm

Posted: 19 Jan 2008, 20:58
by jamppa00
Joo, eipä ilmajäähykoneesta ole oikein tähän.. tuo lista olikin vaan "malliksi" mitä oli ilmailupuolella mietitty..

Noh.. ford riesa 2.0 sitä sitten tuli hommattua, 5v-laatikolla.
Täytyy miettiä purkuhommia joku päivä, viimeistään sitten kun vaimo kyllästyy katselemaan ko. autoa pihassa :?

Mietin vielä että mitä noiden jatkoksi keksii..

..hmm, niin ne runkovärkitkin on kyllä vielä siellä kaupassa.. aina tulee vähän takaperin nämä palikat hommattua, toisaalta ei voinut olla käyttämättä halpaa tilaisuutta hyväksi tuon riesan suhteen.

---
Jani Haapaniemi

Posted: 19 Jan 2008, 22:30
by Dohc4x4
Ite hain runkoputket ja pellit seinäjoen hartmannilta.

Posted: 19 Jan 2008, 22:41
by jamppa00
Dohc4x4 wrote:Ite hain runkoputket ja pellit seinäjoen hartmannilta.
Montako salkoa kutakin? ..öö vai voiko/uskaltaako laskea/katsoa täällä foorumilla esitellyistä excel-taulukoista?

..Mulla kun ei viä oo sitä kirjaa.. on vaan tuo "uudempi" edes näin alkunälkään hehh :)

Niin ja paljonko maksoi hartmannilla?

---
Jani Haapaniemi

Posted: 19 Jan 2008, 23:21
by Dohc4x4
Oma projekti alko -05 ,sen jälkeen materiaalien hinnat on varmaankin noussu jonkin verran.
25 x 25 taisi olla 6 salkoa(6m). oma runko 2mm seinämällä.

Posted: 22 Jan 2008, 21:53
by Johan Svahn
Rover / MG K-Series

Moottori käytetään mm Caterhameissa ja muissa urheiluautoissa (Lotus Elise)..

Tässä vähän faktaa:
http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/en ... ptions.htm

(Moottorin mitat: 501x630x629mm :wink: )

Kuivasumppu järjestelmä löytyy. Kytkinkoppa Fordin Type 9 laatikolle...

Posted: 23 Jan 2008, 14:55
by hege
jamppa00 wrote:Noh.. ford riesa 2.0 sitä sitten tuli hommattua, 5v-laatikolla.
Täytyy miettiä purkuhommia joku päivä, viimeistään sitten kun vaimo kyllästyy katselemaan ko. autoa pihassa :?
Mullakin oli toi ensin haaveena, ei tarvinnu hirveesti yllyttää mp-moottorin hankintaan sen jälkeen kun ton foordin koneen toin tallille. Mun mielestä tossa koneessa ei ollu mitään järkeä, ellei jo satu omistamaan kaikkia hiluja ja kokemusta koneesta.

Posted: 23 Jan 2008, 19:01
by pasi.t
:oops: käsittääkseni entisenä fordistina, tuo ei völttömöttö ole kuitenkaan mikään huono vaihtoehto, kevyempi kuin esim volvo ja saa sieltä kuitenkin hyvin tehoja irti. miinuksena ehkä moottorin koko. plussana pakoputkisto oikealla puolella( jos ei tee oikalta ajettavaa)
toivottavasti oli ruisku peli, siinä on paremmat kiertokanget.

Posted: 23 Jan 2008, 22:32
by jamppa00
Joo, ei ollut ruiskukone vaan kaasari.. noita lohkoja kyllä tuntuu löytyvän joten jos noin on niin voisi vaikka etsiä ruiskukoneisen alakerran, pitää vähän miettiä miten tuon koneen rakentaa ja millä palikoilla.. Kiitos tiedosta.

Tuohon fordsoniin päädyin tietyistä syistä, ehkä myös siksi että siitä on positiivisia kokemuksia :)
Joskus tuli ajettua kestävyysajojakin fordilla..
Ja fordeja on ollut muutenkin 5 kpl aiemmin, eli kuulemma olen lunastanut jo paikkani yläkerrassa ;)
Osien hinnatkaan ei päätä huimaa. Ja konetta osaa melko moni rakentaa..

Vasemmalle olis tarkoitus laittaa ohjaus, ja nähtäväksi jää tuo moottorin koko että onko se haitaksi vai ei. Onneksi sen tarvitsee vain kerran "sovittaa" sinne ja jos menee niin siellä on sitten, hehh.

Posted: 27 Jan 2008, 14:04
by pasi.t
:oops: jos oikein tarkkaan luetaan sääntöjä niin kansi ja alakerta pitää olla samaa tyyppiä. joten pelkkien kiertokankien vaihto ei ole luvallista.

Posted: 27 Jan 2008, 18:49
by jamppa00
Joo, noinhan sen pitää mennä.

Täytyy lukaista vielä tuo sääntökohta.

Mietin vaan että onko ok jos alakerta ja yläkerta on ruiskukoneesta, niin voiko korvata sen 8-venttiilikannen joskus jostain toisesta sierrasta otetulla 8-venttiilikannella? Esim. juuri kaasarikoneesta otetulla? ..eli haen tällä vähän sitä että onko noissa kansissa eroa ja voiko näin sääntöjen puitteissa menetellä?
..tietäisi vaan haalia muutaman kannen hyllylle varaosiksi/tulevaisuuuteen.

...ainakin tuon laatikon ym. saa nyt tuosta autosta :)

Posted: 27 Jan 2008, 19:06
by markku
koneiden osia ei saa sekoittaa ja todistus velvollisuus on kuskilla/teamilla.

esim: volvon b19 alakertaan ei saa laittaa b200 koneen 530 kantta. vaikka se siihen heittämällä käykin. kankia tietysti hankalampi valvoa. jossei joudu koneen aukaisuun :lol: .