MP Koneen ruiskusta / kaasareista
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
-
- Ron Champion
- Posts: 627
- Joined: 19 Oct 2007, 13:25
- Location: Masku
- Contact:
MP Koneen ruiskusta / kaasareista
Elikkäs törmäsin mahdolliseen ongelmaan. Tarjolla olisi mahdollisesti edullinen Kawan ZX12 malmi, mutta siinä on yksi pikku vika. Siitä on läppärungot myyty parempaan käyttöön.
Säännöissähän sanotaan että tuo polttoaine systeemi pitää olla vakio, mutta saako mp koneessa ruiskun korvat kaasareilla? Eli saako tuosta luvallista konetta ilman alkuperäistä läppärunkoa? Uusi läppärunko maksaa vaatimattomat 1200€
Säännöissähän sanotaan että tuo polttoaine systeemi pitää olla vakio, mutta saako mp koneessa ruiskun korvat kaasareilla? Eli saako tuosta luvallista konetta ilman alkuperäistä läppärunkoa? Uusi läppärunko maksaa vaatimattomat 1200€
-
- Ron Champion
- Posts: 627
- Joined: 19 Oct 2007, 13:25
- Location: Masku
- Contact:
-
- Ron Champion
- Posts: 627
- Joined: 19 Oct 2007, 13:25
- Location: Masku
- Contact:
kawan kone taitaa tarvita kuivasumpun toimiakseen. ainakin pitempään toimiakseen . paljos busses on tehoo ilman kattia tehtaan ilmoituksella? sääntöhän on hyvin selkeä (toivoakseni ).
6.6 Mp- moottorit
Mp-moottoria käytettäessä huomioitava seuraavaa: Moottorin on pitänyt olla myynnissä euroopassa vähintään 2 vuotta (v. 2000 markkinoille tullutta moottoria voi käyttää aikaisintaan v. 2002). Kaikenlainen virittäminen kielletty. Sylinterit voi kuitenkin porata 1 mm ylikoon moottorin kunnostuksen yhteydessä. Pakoputkisto ja ilmanputsarit vapaat. Suuttimet ja Ecu:n ohjelma vapaa.
Kytkintä voi vapaasti vahvistaa. Peruutusvaihde on lisättävä. Vaihtaminen pitää tapahtua mekaanisesti. Minimipaino on 420 kg + 80 kg = 500 kg kuljettajan kanssa. Moottorit joissa on enemmän kuin 190 hv (200 hv laskennallinen teho) ovat kiellettyjä. Laskettaessa auton painoa käytetään valmistajan tehoilmoitusta (ilman kat.) EU normissa (EC) x 3 + vaihdelaatikkolisä (5 %). Meluraja sama kuin autonmoottoreissa (110 dB) ja mitataan 7500 rpm.
6.6 Mp- moottorit
Mp-moottoria käytettäessä huomioitava seuraavaa: Moottorin on pitänyt olla myynnissä euroopassa vähintään 2 vuotta (v. 2000 markkinoille tullutta moottoria voi käyttää aikaisintaan v. 2002). Kaikenlainen virittäminen kielletty. Sylinterit voi kuitenkin porata 1 mm ylikoon moottorin kunnostuksen yhteydessä. Pakoputkisto ja ilmanputsarit vapaat. Suuttimet ja Ecu:n ohjelma vapaa.
Kytkintä voi vapaasti vahvistaa. Peruutusvaihde on lisättävä. Vaihtaminen pitää tapahtua mekaanisesti. Minimipaino on 420 kg + 80 kg = 500 kg kuljettajan kanssa. Moottorit joissa on enemmän kuin 190 hv (200 hv laskennallinen teho) ovat kiellettyjä. Laskettaessa auton painoa käytetään valmistajan tehoilmoitusta (ilman kat.) EU normissa (EC) x 3 + vaihdelaatikkolisä (5 %). Meluraja sama kuin autonmoottoreissa (110 dB) ja mitataan 7500 rpm.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
-
- Ron Champion
- Posts: 627
- Joined: 19 Oct 2007, 13:25
- Location: Masku
- Contact:
Ei ainakaan noiden kawa miesten mukaan poikkea mitenkään muista mp koneista väärinkäytettynä, eli asennettuna autoon.markku wrote:kawan kone taitaa tarvita kuivasumpun toimiakseen. ainakin pitempään toimiakseen .
Itseasiassa tuota mp kone hommaa kun olen pyöritellyt, niin lähes kaikkien mp hemmojen kommentti on ollut, kaikkea muuta kuin yamaha Ikinä en mitään selkeää vastausta ole saanut että miksi noin?
Suzuki olisi kuulemma ehdottomasti paras jos saisi trimmata ja muutenkin kestävin kone noista.
MP moottoria asiaa ei välttämättä kannata kysellä pelkästään MP miehiltä. MP:n moottori asennetaan autoon 90 asteen kulmassa pyörään nähden ja kallistelu puuttuu, joten moottorin öljynkierto häiriintyy. Tämän takia valtaosa MP:n koneista tarvii kuivasumpun pysyäkseen nipussa. Jarrutuksessa öljyt pakenevat kytkimeen ja mutkissa öljy uittaa kampiakselia öljyssä (öljy vaahdottuu). Esimerkiksi ratasivareissa moottori on samassa asennossa kuin MP:ssä, joten vain kallistelu puuttuu.
Yamahan R1 sukuisissa koneissa on moottorin kytkinakseli ja vaihdelaatikon akseli ovat päällekkäin. Tämän takia moottori on lyhyt, mutta öljytila on hyvin korkea. Siksi pelkkä loiskelevy riittää näissä koneissa. Toinen hyvä ominaisuus Yamahan koneissa on se, että valmistajan ilmoittamat teholukemat ovat lähelle totuutta -> auto jää kohtuullisen painoiseksi. Heikoin lenkki näissä koneissa on varmaan vaihdelaatikko. Muutenkaan luotettavuus ei ole aivan Hondan ja GSX-R Suzukien tasolla.
Moottorit, jotka toimivat ilman kuivasumppua:
- Yamaha R1
- Yamaha FZS 1000
- Honda Fireblade sarja
Moottorit, jotka vaativat kuivasumpun
- Honda Blackbird
- Suzuki GSX-R 1000
- Kawasaki Zx10r
- Suzuki Hayabusa
Nämä tiedot olen yrittänyt keräillä foorumeilta, jotka MP.n koneita rata-autoon sovittavat. En laita siis tietojen oikeanperäisyydestä päätäni pankiksi. Muista koneista kuulee kommentteja puolesta ja vastaan. Jotkut ovat yrittäneet selvitä pelkällä paineakulla kuivasumpun sijaan.
Jani
Yamahan R1 sukuisissa koneissa on moottorin kytkinakseli ja vaihdelaatikon akseli ovat päällekkäin. Tämän takia moottori on lyhyt, mutta öljytila on hyvin korkea. Siksi pelkkä loiskelevy riittää näissä koneissa. Toinen hyvä ominaisuus Yamahan koneissa on se, että valmistajan ilmoittamat teholukemat ovat lähelle totuutta -> auto jää kohtuullisen painoiseksi. Heikoin lenkki näissä koneissa on varmaan vaihdelaatikko. Muutenkaan luotettavuus ei ole aivan Hondan ja GSX-R Suzukien tasolla.
Moottorit, jotka toimivat ilman kuivasumppua:
- Yamaha R1
- Yamaha FZS 1000
- Honda Fireblade sarja
Moottorit, jotka vaativat kuivasumpun
- Honda Blackbird
- Suzuki GSX-R 1000
- Kawasaki Zx10r
- Suzuki Hayabusa
Nämä tiedot olen yrittänyt keräillä foorumeilta, jotka MP.n koneita rata-autoon sovittavat. En laita siis tietojen oikeanperäisyydestä päätäni pankiksi. Muista koneista kuulee kommentteja puolesta ja vastaan. Jotkut ovat yrittäneet selvitä pelkällä paineakulla kuivasumpun sijaan.
Jani
--==http://www.pmc-motorsport.com==--
Re: MP Koneen ruiskusta / kaasareista
Hei vaan kaikille, ensimmäinen viesti ja heti kysymys.
Olenko nyt ensimmäisestä viestistä ymmärtänyt että jos on vakio mopon kone niin siinä saa olla neliläppäinen ruisku?
Koska kaasuttimien vaihtaminen on kuitenkin viritystä jne.
En viitsinyt tehdä uutta aihetta, vaikka sääntökysymyshän tämä taitaa olla.
Olenko nyt ensimmäisestä viestistä ymmärtänyt että jos on vakio mopon kone niin siinä saa olla neliläppäinen ruisku?
Koska kaasuttimien vaihtaminen on kuitenkin viritystä jne.
En viitsinyt tehdä uutta aihetta, vaikka sääntökysymyshän tämä taitaa olla.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: MP Koneen ruiskusta / kaasareista
jos se neliläppä on ko. koneessa vakiona niin saa olla.eli niillä hiluilla ajetaan mitkä missäkin koneessa on pärrässä ollu.