Page 2 of 3

Re: Hammastangot

Posted: 15 Sep 2009, 08:27
by Mika Hirvonen
Jos ymmärrän kysymyksen oiken, niin raidetangon kiinnitys olka-akseliin on pyörän keskilinjan alapuolella. Tuo olka-akselissa oleva kartio on noin 25 mm navan keskipisteen alapuolella.

Re: Hammastangot

Posted: 15 Sep 2009, 09:10
by asassi
Juu, tuota justiinsa meinasin.

t, Ari

Re: Hammastangot

Posted: 15 Sep 2009, 10:38
by multanen
Ja kun on tapana niuhottaa niin mainittakoon vielä että raidetangon pään nivelen keskipiste on se korkeuspisteen paikka (eikä kartio). Yleensähän ero on aika pieni mutta jotain kuvia olen nähnyt missä kartiota on hieman "jatkettu" että saadaan nivel alemmas/ylemmäs.

Re: Hammastangot

Posted: 15 Sep 2009, 13:36
by asassi
multanen wrote:Ja kun on tapana niuhottaa niin mainittakoon vielä että raidetangon pään nivelen keskipiste on se korkeuspisteen paikka (eikä kartio). Yleensähän ero on aika pieni mutta jotain kuvia olen nähnyt missä kartiota on hieman "jatkettu" että saadaan nivel alemmas/ylemmäs.
No näinhän se on. Ootteko ihan oikeasti yrittäny laskea bump steeringia locostin joustoilla ja noilla raidetangon ja -pään korkeauksilla/etäisyyksillä? Millasia toe-in-out kulmia on saatu?

t, Ari

Re: Hammastangot

Posted: 15 Sep 2009, 16:20
by KakeK
hegellä oli laskelmia jossain säätöpuolella foorumia muistaakseni

Re: Hammastangot

Posted: 15 Sep 2009, 17:32
by asassi
Moi!

Minäkin taisin soittaa suutani tuolla säätöosastolla. Ajattelin, että onko joku onnistunut mittaamaan oikeasta autosta noita samoja asioita, mitä hege on varmaan tuntitolkulla laskenu, ilmeisesti jollakin ohjelmalla?

t, Ari

Re: Hammastangot

Posted: 15 Sep 2009, 18:48
by Mika Hirvonen
En ole mitannut mitään bump steeriin liittyvää omassa autossani.

Re: Hammastangot

Posted: 15 Sep 2009, 19:04
by KakeK
kokeilin muuttaa tangon korkeutta. ajossa ei ollut mitään eroa näppituntumalla. autossa tuntuu vaikuttavan moni muu asia enemmän ajettevuuteen ja ajoon kun toi pumppustiirinki :wink:

Re: Hammastangot

Posted: 16 Sep 2009, 22:24
by mäkkäri
Jokkismiehenä mulle tuli fiat 133 hammastanko. Pallosta palloon n.54 senttiä. Ehkä pikkusen liian kapee mut koitetaan ny aluks sillä.

Re: Hammastangot

Posted: 17 Sep 2009, 10:26
by markku
en usko että on liian kapea. voi olla paremman mittainen kuin eskortin.

onko 133 tankojen saatavuus minkälainen? montako kierrosta tanko on?

Re: Hammastangot

Posted: 17 Sep 2009, 19:47
by mäkkäri
No ei ainakaan nopee. 2,9 kierrosta tollai sorvaamattomana. Ainakin noi jokkisosia kauppaavat puljut myy noita noin satasella. (K.Raak, JME-Racing jne)

Re: Hammastangot

Posted: 18 Sep 2009, 17:41
by markku
siihen kun laittaa puolittajan niin siitähän tulee ihan hyvä :lol: .

Re: Hammastangot

Posted: 18 Sep 2009, 20:45
by mäkkäri
Kyllähän sellanenki ois hyllyssä mut koitetaan eka tollai..

Re: Hammastangot

Posted: 01 Oct 2011, 07:51
by Tomi Jutila
mikä kierre on noissa rallydesingin eskortin raidetangon päissä?

Re: Hammastangot

Posted: 01 Oct 2011, 07:56
by Mika Hirvonen
M14 x 2