Page 1 of 3

Hammastangot

Posted: 25 Jan 2008, 09:20
by Jari Kauttonen
Mites mahtaa olla. Tuo escort Mk1 ja Mk2 hammastankojen valmistus on lopetettu ja uutta tekisi mieli. No vielä saa kaupasta etuvedon hammastankoa samalla hinnalla mitä noita vanhempia joskus myytiin. Raidetangon päät on ainakin aivan samat etuvedossa kuin Mk1 kopassa, mutta mahtaako tuossa olla jotain muuta eroa?

Eli osaako joku sanoa sopiiko tuo suoraan tuonne keulille ja taunuksen olka-akseleihin?

Posted: 25 Jan 2008, 11:33
by Mika Hirvonen
Hankin omani englannista -> http://www.rallydesign.co.uk/catalog/in ... _1332_1331
Tuntuu löytyvän sekä LHD että RHD nopeammalla välityksellä.
Postikulut voi olla kovat, jos ei ole muuta ostettavaa. Kannattaa ostaa ALVittomina, jos siihen on mahdollisuus.

Posted: 25 Jan 2008, 12:25
by multanen
Mielestäni etuvetoautojen hammastanko toimii takaperin, koska ne tulevat auton kulkusuunnassa etuakselin takapuolelle. Itse olen miettinyt että voisiko "suomalaisen" etuveto-Escortin hammastangon kääntää ylösalaisin. Eli olisko tuloksena Locostin hammastanko oikenpuoleiseen ohjaukseen? Onkos joku kokeillut?

Mikalle: Laillisesti ei pysty ostamaan hammastankoa ulkomailta ilman alvia. Joskus saattaa joku englantilainen tietysti puolivahingossa myydä. Tai takin taskussa voi USAsta tuoda ilman että tulli huomaa. 8)
Jos taas ostaa suomalaisen yrityksen ALV-numerolla, ei ostos ole alviton vaan ALV 0% johon lisätään suomalainen ALV 22% "lopullisessa verotuksessa" - paitsi jos hammastanko on ostettu vähennykseen oikeuttavaan käyttöön (esim. ammattimainen kilpatalli).

Posted: 25 Jan 2008, 12:35
by Johan Svahn
(esim. ammattimainen kilpatalli) eikö kaikilla ole sellaien talli? :lol: :lol:

Posted: 25 Jan 2008, 12:44
by hege
Ois yks sierran hammastanko jouten jos kiinnostaa. Se on akselin edestä ohjaava, eli ohjaa oikeaan suuntaan mikäli haluaa etupuolista ohjausta käyttää. Hammastanko on hiukan escorttia leveämpi, mutta escorttiakin joutuu kaventamaan että siitä saa hyvän.

En sopivuudesta tiie muuta kuin että kovasti käyttävät näitä noissa locost rakennuksissa.

Niin ja toi löytyy pääkaupunkiseudulta.

Posted: 27 Jan 2008, 20:46
by Jari Kauttonen
No nyt sitten tuli tilattua Briteistä 2 kpl hammastankoja. Toinen vasenkätinen ja toinen oikea :shock: Ja molemmat 2.4 kierrosta. Turhaa kai tässä on päätä hakata seinään?
:roll:

Re: Hammastangot

Posted: 09 Sep 2009, 14:15
by markku
onko kukaan keksinyt korvaavaa hammastankoa eskortin tangon tilalle :?:

aika moni on kysellyt vaihtoehtoista tankoa minulta.

Re: Hammastangot

Posted: 11 Sep 2009, 07:44
by asassi
Moro!

Kuinka pitkä tuo Escortin tanko on? Mulla on B-mantan/asconan tankoja, joiden pituuden voisin mitata. Noihin tankoihin saa niin ikään nopeampaa sisusosaa. Meillä on kilpurissa ko. tanko nopeilla osilla ja laidasta laitaan reilu kaksi kierrosta. Raidetankoja on hieman meillä lyhennetty.

t, Ari

Re: Hammastangot

Posted: 12 Sep 2009, 07:55
by BATMAN
Onkos eskortin hammastagossa joku ongelma, kun muita vaihtoehtoja kaivataan?

Re: Hammastangot

Posted: 12 Sep 2009, 08:53
by markku
vain saatavuus on ongelma :wink: .

eskortti on pallosta palloon 580mm. hieman kapeamman vaihtoehdon jos löytäisi niin voisi olla parempi.

Re: Hammastangot

Posted: 13 Sep 2009, 18:44
by asassi
Moro!

Ascona/Manta B tanko mitattuna ilman raidentangonpäitä päästä päähän (raidetangot siis mukana) 115.5cm.

Re: Hammastangot

Posted: 13 Sep 2009, 20:19
by markku
paljonko on sisäpäiden väli?

Re: Hammastangot

Posted: 14 Sep 2009, 18:16
by asassi
markku wrote:paljonko on sisäpäiden väli?
Hammastangon pituus sisäpäiden väliltä on 62cm (raidetankojen sisänivelien ulkoreunojen väli) ja raidentangot ovat molemmat 26.5cm pitkät. Että semmonen.

t, Ari

Re: Hammastangot

Posted: 14 Sep 2009, 21:22
by Mika Hirvonen
Tärkeä tieto olisi juuri sisäniveleten väli (nivelen keskipisteestä nivelen keskipisteeseen), koska se vaikutaa "bump steeriin". Escortin tangossa tuo väli taitaa olla liian pitkä locostin vakio geometriaan.

Re: Hammastangot

Posted: 15 Sep 2009, 07:39
by asassi
Mika wrote:Tärkeä tieto olisi juuri sisäniveleten väli (nivelen keskipisteestä nivelen keskipisteeseen), koska se vaikutaa "bump steeriin". Escortin tangossa tuo väli taitaa olla liian pitkä locostin vakio geometriaan.
Aamuja!

Opelin tangossa tuo on 60-61cm. Jos tuota mittaa tarvitsee esim. bump steeringin laskentaa varten, niin 60,5cm on riittävän tarkka tieto. Onko taunuksen olka-akselissa ohjausvarren päässä oleva raidetangon pään kartio pyörän keskilinjan korkeudella?

t, Ari