Page 1 of 2

Aloittelijan kysymyksiä rungosta...

Posted: 03 Feb 2008, 20:12
by joonasn
Terve vaan kaikille! Tässäpä olisi muutama aloittelijan kysymys:
1. Tarvitsisin nelilinkkien korin puoleisten kiinnikkeiden paikat, koska Mc sorleyn piirrustuksista niitä ei löytynyt. Eli olisiko jollain rakentajalla niistä piirrustuksia ja mittoja?

2. Ja sitten ne rungon vinotuet jotka tulevat rungon sivuille. Eli minkä kokoista putkea ne ovat ja pitääkö niiden olla juuri tietyn mittaisia vai saako ne itse laittaa suurin piirtein samalla tavalla kuin valokuvista ilmenee?

3. Entäs kardaani tunnelin putkien mitat ja kulmat löytyykö kirjasta vai onko sovellettavissa melko vapaasti? Se tehdään ilmeisesti 19x19 putkesta?

4. Kannattaako kuitenkin hankkia kirja vaikka täältä foorumeilta tuntuu löytyvän melkein kaikki tarpeellinen tieto?

Tarkoituksena olisi alkaa rakentaa autoa ensi viikolla eli aika pitkälle pääsisi ennen kuin sivutukia ja kiinnikkeitä tarvitsee miettiä, mutta parempi näin päin.. Tuolta PMC motorsportin sivuilta löytyi hyvä putkien katkaisu lista jonka mukaan on helppo tilata putket.. Elikkäs tämmöstä pientä alkuun.. Toden näköisesti rungon valmistumisen jälkeen on lisää kysymyksiä luvassa.. Jopa ennen! :D

Posted: 03 Feb 2008, 20:43
by markku
1. alempi reikä on runkoputken yläpinnasta 38mm ylös. ylempi 146mm alemmasta reijästä. jos teette auton koneelle alkuperäisen suunnitelman mukaan niin tehkää paljon reikiä säätöjä varten. 50mm u kisko mihin reikiä tasaisin välein. auton koneella ei autoa saa kuitenkaan minimi painoon niin kannattaa käyttää suosiolla % pois kulkemasta.

2. 2 etummaista on 19mm pyöreetä. takimmainen on 20X20mm. putket tulee kulmasta kulmaan

3. tunnelin putket on 20x20. kannattaa tehdä tunneli viimeksi. muoto tulee laatikon ja perämurikan mukaan.

4. kirjaa ei tarvii välttämättä. kannattaa kuitenkin kysellä jo tehneiltä neuvoja ja käydä "vakoilemassa" valmiita autoja.

ps. mulla on pari runkoo ilman pellityksiä tallissa nähtäväksi jos kiinnostaa :lol:

Posted: 03 Feb 2008, 21:07
by joonasn
Juu kiitti vaan vastauksesta! Selvensi aika paljon! Nuissa papereissa putket on 19x19 mut ei oo vissii sitte käytännön merkitystä.. Mahtaakohan täällä "pohjoisessa" suomessa olla yhtää locostia esim. Kuopion seudulla..

Posted: 03 Feb 2008, 21:22
by markku
jos löydätte 19x19 putkee niin siitäkin saa tehdä mutta tuuma putkia ei järkihintaan vain tahdo mistää saada.

Posted: 04 Feb 2008, 12:20
by Johan Svahn
Markku on lähin, eli Jyväskylä.. :wink:

Posted: 14 Feb 2008, 18:26
by joonasn
Moi taas! Minkä mittasia nelilinkki tankoja ootte käyttäny ladan taka-akselin kanssa. En oo vielä hankkinu akselia, mut vois tehä tangot valmiiks. Entäs miten pitkä se poikittainen tanko on? Mite paksusta putkesta ne kannattaa tehä jos käyttää pyöreetä putkee?

Posted: 14 Feb 2008, 19:33
by kippo
joonasn wrote:Moi taas! Minkä mittasia nelilinkki tankoja ootte käyttäny ladan taka-akselin kanssa. En oo vielä hankkinu akselia, mut vois tehä tangot valmiiks. Entäs miten pitkä se poikittainen tanko on? Mite paksusta putkesta ne kannattaa tehä jos käyttää pyöreetä putkee?
linkkitangot joka perälle sääntökirjan mukaan 305mm (alinmaiset tangot on tehty vähintään säädettäviksi) tai sitten unibooleilla kaikkitangot 305mm. banhard en muista onko säännöissä mittaa mutta säädettävä noin auton rungon levyinen ja kaikki tangot mulla sisä mitaltaan että 16mm kierretanko menee helposti sisään että oisko n.25mm*2,5mm seinämällä

Posted: 14 Feb 2008, 21:13
by multanen
kippo wrote: linkkitangot joka perälle sääntökirjan mukaan 305mm (alinmaiset tangot on tehty vähintään säädettäviksi) tai sitten unibooleilla kaikkitangot 305mm.
Jos alimmaisien tankojen pituus on säädettävissä mutta ei yhtään uniballia niin tuleeko painonlisää? Itse teen puslilla enkä halua yhtään lisiä.

Posted: 15 Feb 2008, 23:33
by kippo
painon lisää ei tule vasta kuin uniboolin lisäyksellä. mutta sitäkin kannattaa vakavasti harkita muuttuu auton ajettavuus jonkin verran kun muuttaa puslista unibooleihin itellä kokemusta kummistakin :roll:

Posted: 16 Feb 2008, 09:21
by Tomi Jutila
kippo wrote:painon lisää ei tule vasta kuin uniboolin lisäyksellä. mutta sitäkin kannattaa vakavasti harkita muuttuu auton ajettavuus jonkin verran kun muuttaa puslista unibooleihin itellä kokemusta kummistakin :roll:
juuri näin :!: :!: itse laitoin uniboltsit taakse kesken kauden ja parannus auton nopeuteen/käyttäytymiseen oli ratkaiseva :!: :!: :!:
esim. kemorassa auto oli aika hankala ajettava,kovassa vauhdissa huimia äkkinäisiä luisuja. uniboltsien jälkeen takapää rauhoittui heti ja pito ongelmat siirtyivät eteen joka on nyt työn alla (boltisit tulossa)
lisäksi kun linkeistä tekee säädettävät on akselin suuntaaminen helppoa.

Posted: 16 Feb 2008, 15:42
by multanen
No taitaa olla sitten aika selvää että uniballit on takanakin selkeä parannus. Itse en kuitenkaan laita kun on budjettilaite rakenteilla ja aika kalliilta tuntuu nuo kunnolliset uniballit.
Toivottavasti edes tuo 3% painoetu jää käyttöön - ikävää jos on vakiot tukivarsien kiinnitykset ja muovipuslat ylipainoisessa autossa :?

Posted: 25 Feb 2008, 16:13
by joonasn
Terve! Olisko kellään piirustuksia ja mittoja tosta hammastangon kiinnityksestä??

Posted: 27 Feb 2008, 14:19
by hege
joonasn: jos saan sähköpostiosoitteesi niin voin laittaa kirjan mittoja tulemaan. Meillä hammastangon kiinnikkeet tais olla viimeisiä asioita mitä runkoon tehtiin, eli auto oli pyörillään ratteineen ja moottoreineen.

En takaa että kirjan mitat ovat bump steerin kannalta hyvät. Mä en kylläkään ihmetellyt noita kirjan mittoja kun oletin ihan suoraan että ne on ihan metsässä (kuten monet muutkin kirjan mitat). Alla olevan kuvan tavalla saat bump steerin melko yksinkertaisesti oikealle alueelle:

Image
Kuva longacreracingin kotisivulta.

Posted: 27 Feb 2008, 15:22
by joonasn
Kiitos tosta! Yritän rakennella noitten perusteella ja jos saan niitä mittoja sinne sähköpostii.. Se näkyy nyt tossa alla.

Posted: 29 Feb 2008, 12:36
by hege
Tuliko sähköpostiviesti perille?