Page 1 of 2

enkkuperä

Posted: 07 Feb 2008, 16:28
by TAI
Öljyt perään ja kas kummaa vuotaa.
Siitä pienen vetopyörän laakerin stefa, eli mihin kardaani kiinnitetään niin lähinnä sitä oleva tiiviste.
Kysymys: Pystyykö tiivisteen vaihtamaan ilman että purkaa atomeiksi koko murikan ja uusi tiiviste sisältä päin, vai vetolaippa irti murikasta ja siitä uusi tiiviste sisään ?

TAI nro:718

Posted: 09 Feb 2008, 22:48
by kippo
eikö normaalisti riitä että ottaa kartaanin laipan irti ja vaihtaa tefan (näin ainakin ladan perässä ) kiertää ruuvin vain samalle momentille takaisin

enkkuperä

Posted: 10 Feb 2008, 09:45
by TAI
kippo wrote:eikö normaalisti riitä että ottaa kartaanin laipan irti ja vaihtaa tefan (näin ainakin ladan perässä ) kiertää ruuvin vain samalle momentille takaisin
Juu, nyt kun sai uuden stefan käteen niin selvis miten vaihdetaan...
Oli vaan niin ruostees ettei nähnyt saumakohtaa...

Teemu

Re: enkkuperä

Posted: 20 Oct 2009, 14:51
by Marko Leino
Löytyiskö netistä tai keltään enkkuperän kasaus/ korjausmanuaalia tai edes räjäytyskuvaa?

Re: enkkuperä

Posted: 17 Nov 2009, 15:46
by Mika Hirvonen
http://www.locostbuilders.co.uk/viewthr ... ?tid=24548
Jotain ohjeita oikean välyksen säätöön.

Re: enkkuperä

Posted: 29 Mar 2010, 14:27
by Marko Leino
Rupesin sovittelee escortin jarrulevyjä taakse niin eihän pulttijako osukkaan :evil: . Mitkäköhän vetarit mulla oikein on tossa enkkuperässä :?: Mittasin niin jako olis siinä 115-117mm hujakoilla...

Re: enkkuperä

Posted: 29 Mar 2010, 20:11
by Dohc4x4
Vois olla starletis käyttetty jako(114.3).
-tämä on puhdas arvaus

Re: enkkuperä

Posted: 01 Apr 2010, 10:36
by Marko Leino
Arvaus osui oikeaan 114.3mm on siihen tehty.

Nyt kun tarkemmin mittasin niin alkuperäinen jako joka on hitsattu umpeen on 98mm. Oon ymmärtänyt et volvon kardaani kävis enkun laippaan? Mulla on kahta kokoa Volvon kardaaneita isompaa ja pienempää ja kahta eri kokoista laippaa perään niin mikään noista ei sovi keskenään. Onko mulla sit joku Ford/Lada/japsi sekoitus?

Re: enkkuperä

Posted: 01 Apr 2010, 12:22
by Jari Kauttonen
Oisko laatokan perä kuitenkin?? :roll: Tai fiiatin?

Re: enkkuperä

Posted: 01 Apr 2010, 13:01
by Marko Leino
Rupesin kans jo epäilee et on laatokan tai hiivatin. Mut samallainen se on kuin tossa kuvassa. http://www.piimaa.net/andraceit/taka_ak ... ykset1.jpg

Re: enkkuperä

Posted: 01 Apr 2010, 19:37
by multanen
RSVmake wrote:Arvaus osui oikeaan 114.3mm on siihen tehty.

Nyt kun tarkemmin mittasin niin alkuperäinen jako joka on hitsattu umpeen on 98mm. Oon ymmärtänyt et volvon kardaani kävis enkun laippaan? Mulla on kahta kokoa Volvon kardaaneita isompaa ja pienempää ja kahta eri kokoista laippaa perään niin mikään noista ei sovi keskenään. Onko mulla sit joku Ford/Lada/japsi sekoitus?
Vetoakselit on saatettu napata Ladasta, ne käy enkkuperään suoraan. Sisäpäästä on ehkä jouduttu lyhentämään muutama milli. Jos vetoakseli on irrallaan niin lyhennys ehkä näkyykin. Ladan vetoakseli on hieman paksumpi ja vahvempi, siksi ehkä valittu - jaonhan on tojotamies joutunut muuttamaan joka tapauksessa.

Fordin taka-akselin pikkulaipassa pitäisi olla sama pulttijako kuin R1:sen kardaanin sovitelaipassa jos sulla semmonen jo on. Enkkuperän pikkulaippa on vissiin 87mm halkaisijaltaan ja siinä on läpimitaltaan 57mm ohjauspatti.

Saattaa olla että sulla on volvon kardaanit vääränlaisia ...tai sitten laipat.

Re: enkkuperä

Posted: 20 May 2010, 09:34
by Marko Leino
Sain vihdoin mittailtua noita laippoja.

Perässä on 107mm laippa ja paljon pienempi ohjausmonttu joten siihen ei noi Volvon laipat käy :(

Mulla on ohkaisempaa ja paksumpaa kardaania. Kardaaneissa on 87mm ja 97mm laipat. 87mm laippa istuu hienosti R1:sen sovitelaippaan.

Ei kellään olis myydä sopivaa perän laippaa? Toinen vaihtoehto olis sorvata adapteri. Vain sorvi puuttuu, onko halukkaita sorvareita, maksua vastaa tietty.

Sit tarviis vielä löytää osaava perän kasaaja uudeltamaalta? Halua olis ittekin oppia kasaamaan toi perä tarviisin vaan kunnon ohjeet tai jonkun joka kerran näyttäis miten se tehdään?

Re: enkkuperä

Posted: 20 May 2010, 10:39
by Mika Hirvonen
Pari linkkiä perän kasauksesta:
http://www.locostbuilders.co.uk/viewthr ... ?tid=24548
http://www.turbosport.co.uk/showthread. ... s-and-info

Olen itse kasannut muutaman perän omaan autooni ja toistaiseksi on tuntuneet toimivan ihan hyvin. Olen laittanut välykset ja kireydet sormituntumalla.
Ylläolevissa linkeissä löytyy ihan oikeita arvojakin välyksille ja momenteille.
Vaikein homma on ymmärtääkseni pinionin kohdistaminen. Toistaiseksi en ole päässyt sitä vielä kokeilemaan, joten en osaa sanoa kuinka hankalaa se käytännössä on.

Re: enkkuperä

Posted: 09 Aug 2012, 10:44
by Marko Leino
Jäi ajot lyhyeen kun sylkäsi oikean puoleisesta vetarista öljyt pihalle :evil: Ehdotuksia jo tulikin että peräpään jäähdytystä tulisi parantaa. Onko muita ehdotuksia kestävyyteen?
Kasattu uusilla laatu laakereilla.

Re: enkkuperä

Posted: 09 Aug 2012, 11:24
by Tomi Jutila
mulla ei ole mitään extremeä perässä,pyöränlaakeri kestää 2v sitten hajoo ja tulee öljyt jarruille.se kuulien välissä oleva "rihmasto" häipyy ja laakerin välys on tietysti valtava...
öljynä ollu aina red linen heavy