Page 1 of 3

Iskunvaimennus ja jouset

Posted: 13 Feb 2008, 12:35
by Jari Kauttonen
Mites on onko Gaz:lla ja Avo:lla eroja? Kuinka moni ajelee Gaz:n iskareilla? Ilmeisesti tuo Avo on suositumpi, mutta onko selkeää syytä?

Entäs jousien jäykkyydet. Mitä tuollaisessa autonkoneisessa porukka on käyttänyt?

Posted: 13 Feb 2008, 21:59
by Dohc4x4
avo :ja saa kellosalolta gaz:eja on tilailtu englannista.
etujouset auton koneisissa 325- 400 lbs tuuma
takana 130-200 lbs kaikilla variaatioilla on menty lujaa, vasta kello kertoo mikä on mikä on nopein yhdistelmä.

yhden kauden kokemuksella voin kertoa että se mikä tuntuu hyvältä ei ole nopein.

Posted: 28 Mar 2008, 12:58
by Jari Kauttonen
Mitenkäs nuo iskareiden pituudet? Säännöissä on 12" ja 13" joku ajelee 13" ja 13" mutta kun mulle tyrkytetään 12" ja 11,5" :shock:

Toki nuo 11,5" saa sopimaan tuohon, mutta saako niillä tulla kisaan?

Sitten vielä, onko noissa muita eroja? Eli kun tuo 11,5" on merkattu takaiskariksi valmistajalla?

Posted: 02 Apr 2008, 08:44
by Jari Kauttonen
Eikö kukaan osaa sanoa??? Iskarit on GAZ ja tyypit muuten samat kuin säännöissä, mutta pituus tiedot erit siis.

Posted: 02 Apr 2008, 20:16
by kippo
säännöissä pyynti oli varmaan 12/13 ja oman käytön perusteella ne varmaan on ihan hyvät edessä riittää 12 ja takana 13 en osaa sanoa oliko ne tuumat pakolliset vai saako käyttää muita mutta omassa käytössä 12 oli liika lyhyt taakse ja en tidä riittääkö 12 eteen joten ajan 13/13

Posted: 24 Sep 2008, 15:14
by M200
Lainaan tätä threadia niin ei tarvi aloittaa uutta.

Kyselin maailman suurimmasta ulkoilmamuseosta iskareita(Gaz) ja ne haluaisivat väkisellä myydä GP-sarjan iskarit alumiinirunkoisena. En nyt mistään pikaisesti löytänyt mainintaa että saako ne olla alumiinirunkoiset vai onko ainoa sallittu iskarimalli teräsrunkoinen.

Jatkokysymyksenä vielä että mikäli sallittu niin onko vastaavaa hyötyä ottaa noita alumiinirunkoisena?? Hintaero n.23€/kpl.

Posted: 24 Sep 2008, 15:40
by multanen
M200 wrote:Lainaan tätä threadia niin ei tarvi aloittaa uutta.

Kyselin maailman suurimmasta ulkoilmamuseosta iskareita(Gaz) ja ne haluaisivat väkisellä myydä GP-sarjan iskarit alumiinirunkoisena. En nyt mistään pikaisesti löytänyt mainintaa että saako ne olla alumiinirunkoiset vai onko ainoa sallittu iskarimalli teräsrunkoinen.

Jatkokysymyksenä vielä että mikäli sallittu niin onko vastaavaa hyötyä ottaa noita alumiinirunkoisena?? Hintaero n.23€/kpl.
Mielestäni alumiinirunkoista Gaz GP:tä ei ole, vaan alumiinirunkoiset on "SA". Sillonhan se ei kävis.

Posted: 24 Sep 2008, 17:52
by M200
Jos se on eri sarjaa niin sittenhän se on selvä juttu, mutta näin se heppu kirjoitti:

I would recomend our Gold range for racing.
These are semi aluminium with adjustable damping and ride height.
Cost is £400.00 / set including springs
These are GP series but in aluminium.
We can supply GP series in steel at £330.00

Minkälaista materiaalia tuo semi alumiini sitten lieneekään??

Posted: 24 Sep 2008, 18:37
by multanen
M200 wrote:Jos se on eri sarjaa niin sittenhän se on selvä juttu, mutta näin se heppu kirjoitti:

I would recomend our Gold range for racing.
These are semi aluminium with adjustable damping and ride height.
Cost is £400.00 / set including springs
These are GP series but in aluminium.
We can supply GP series in steel at £330.00

Minkälaista materiaalia tuo semi alumiini sitten lieneekään??
Jaa, tuolta löytyy tosiaan "Gold" (erikseen on otsikko GP kummiskin, olisko tuo se entinen SA ): http://www.gaz-shocks.co.uk/product.html

Eikös nuo ole aika halvat muuten!

Re:

Posted: 24 Feb 2010, 20:59
by Tomi Jutila
Jari wrote:Mitenkäs nuo iskareiden pituudet? Säännöissä on 12" ja 13" joku ajelee 13" ja 13" mutta kun mulle tyrkytetään 12" ja 11,5" :shock:

Toki nuo 11,5" saa sopimaan tuohon, mutta saako niillä tulla kisaan?

Sitten vielä, onko noissa muita eroja? Eli kun tuo 11,5" on merkattu takaiskariksi valmistajalla?
mites noi iskareiden ulosjousto vaijeri...jos vaijerilla kuristaa 13" iskarin 12 tuumaseks..mahtuuks sääntöön??
tuleeks noista vaijereista paino% vai meneekö vakaaja lisään??

Re: Iskunvaimennus ja jouset

Posted: 24 Feb 2010, 21:54
by Mika Hirvonen
Mun mielestä ei ole sääntöjen mukaista.

Re: Iskunvaimennus ja jouset

Posted: 24 Feb 2010, 22:42
by KakeK
Eiks iskarin pituus pidä olla max ja min mitaltaan sääntöjen mukainen kun auto rataa kiertää. Eli varpilla 13 muutettu 12 tuumaiseksi tuntuis olevan sääntöjen vastainen......prosenteillakin. Vai miten tulkitaan :?:

Re: Iskunvaimennus ja jouset

Posted: 25 Feb 2010, 10:47
by Tomi Jutila
ok,eli sinkillä ei saa kuristaa iskarin "auki" mittaa

mut kuuluuks noi vaijerit muuten kategoriaan -mikä ei ole erikseen kielletty on sallittu?? niistä(kään) kun ei ole mitään puhetta säännöissä.

Re: Iskunvaimennus ja jouset

Posted: 25 Feb 2010, 14:11
by KakeK
Kaippa niistä ei tarvi olla erikseen kieltoa jos auto rakennetaan kirjan mukaan ja ei näytä olevan kirjas mitää rajoitin remmiä etu eikä taka iskareiskaan. Mitä järkeä on sääntötarkennuksella iskareiden pituudesta jos niitä saa muuttaa kotkauksilla :?: Rakentakoon kaikki vapaasti vakaajan eteen jos haluaa ettei auto kallistele jne. luonnollisesti prosenteilla :shock: Vai lisätäänkö sääntöihin pykälä rajoittimet sallittu 3% painolisällä? Pidetäänkö nettiäänestys vai kuinka toimitaan? :roll:

Re: Iskunvaimennus ja jouset

Posted: 02 Mar 2010, 09:57
by hege
KakeK wrote:Eiks iskarin pituus pidä olla max ja min mitaltaan sääntöjen mukainen kun auto rataa kiertää. Eli varpilla 13 muutettu 12 tuumaiseksi tuntuis olevan sääntöjen vastainen......prosenteillakin. Vai miten tulkitaan :?:
Iskareita ei ole rajattu pituuden takia meidän sarjaan, vaan ettei tarvitsisi pärjätäkseen ostaa 1000€ maksavia nelisäätöisiä. Että alusta saadaan toimimaan oikein (ja turvallisesti), pitää ulosjousto rajoittaa halutuksi.

Iskareissa riittää että etuiskareissa on 120/85 osat ja takana 130/90 osat. Tämän myötä kaikki on samalla viivalla iskareiden suhteen eikä tarvi pähkäillä mitkä autoon sopii. Asennuksesta autoon ei ole mainintaa.

Mikalla oli edellisellä kaudella ulosjouston rajoittimet käytössä, ja minäkin oon tästä asiasta käynyt aikoinaan keskustelua. Ulosjouston rajoittimet eivät ole sääntöjen tai luokan hengen vastaisia.