Kallistuksen vakaajat

Tekniikkaan liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Kallistuksen vakaajat

Post by multanen »

Minkäslaisia etuvakaaja -ratkaisuja autoissa on käytössä? En löytänyt heti kuvista yhtäkään.

Itse kun teen autoa yhdyskuntajätteistä niin ajattelin että jonkun etuvetoauton takavakaajasta vois ehkä soveltaa.
Ei tule heti mieleen hyvää kiinnitystapaakaan kun on niin kapea tuo keula.
Dohc4x4
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 251
Joined: 19 Jun 2006, 21:46
Location: Sein

Post by Dohc4x4 »

ei ole vakaajia käytös, ainakaan vielä.
Pete
0405883436
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Kellään ei ole ollut etuvakaajaa käytössä.
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Post by Johan Svahn »

Kyllä on ollut :!: Sekä edessä että takana.. ;)
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Johan Svahn wrote:Kyllä on ollut :!: Sekä edessä että takana.. ;)
Etuvakaaja on varmaan lähes "pakollinen" varuste. Taitaa löytyä kaikista maailman rataluokista joissa on jouset käytössä...
Taakse ei kai sääntöjen takia saa Locostiin laittaa? Hyötykin olisi varmaan pienempi.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Johan Svahn wrote:Kyllä on ollut :!: Sekä edessä että takana.. ;)
:shock: :D
kms
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 34
Joined: 19 Mar 2007, 23:31
Location: Raisio

Post by kms »

Kallistuksenvakaajan tarve selviää tastaamalla.
Ei kaikissa luokissa käytetä vakaajaa.
Sitä on turha raahata mukana ihan vaan huviksi ja koska muillakin on sellainen...
Aja pari päivää radalla testiä ja katso kellosta tarvitsetko.
Jos ajotyylisi vaatii vahvasti aliohjaavan auton, ja kellokin menosta tykkää, niin laita ihmeessä eteen vakaaja. :roll:
Kuitenki varmaan kannattaa tehdä ensin auto valmiiksi ja ajaa pari päivää ympyrää radalla, ja alkaa sitten vasta miettimään niitä "parannuksia." :)
The older I get, The faster I was.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

kms wrote:Kallistuksenvakaajan tarve selviää tastaamalla.
Ei kaikissa luokissa käytetä vakaajaa.
Missäs rataluokassa ei käytetä? Siis Locostin lisäksi.
kms wrote: Kuitenki varmaan kannattaa tehdä ensin auto valmiiksi ja ajaa pari päivää ympyrää radalla, ja alkaa sitten vasta miettimään niitä "parannuksia." :)
Ymmärrän. Mutta kun vakaajalla varustettuun autoon tulee erilaiset jouset ja vaadittava painokin voi olla 15kg erilainen. Ja kun sääntöjen mukaan etuvakaajalla varustettuun autoon saa muuttaa takatukivarsien kiinnitykset samaan lisäpainoon niin sekin olisi mukava päättää etukäteen. Varmaan katsastuskin menee uusiksi joka muutoksessa.
Eli voi olla myös perusteltua päättää ensin ja rakentaa/koeajaa vasta sitten.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Jos rakennat auton alustan vakaajalla, se tuskin puskee sen enempää kuin ilmankaan. Mikäli auto puskee niin laskelmissa/valinnoissa ollaan jossain vaiheessa menty metsään...

En ymmärrä miksi vakaajan käyttö vaatisi 15kg lisää painoa että alusta toimii. Yleensä alustaa suunnitellessa tavoitepaino ja painojako asetetaan ennenkuin alustaparametreja aletaan miettimään.
kms
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 34
Joined: 19 Mar 2007, 23:31
Location: Raisio

Post by kms »

multanen wrote:
Missäs rataluokassa ei käytetä? Siis Locostin lisäksi.
No vaikka Endurancessa...
The older I get, The faster I was.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

kms wrote:
multanen wrote:
Missäs rataluokassa ei käytetä? Siis Locostin lisäksi.
No vaikka Endurancessa...
Tarjootko KMS pilsneerin jos löydän takavetoisesta Endurance ajokista etuvakaajan?
:)
kms
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 34
Joined: 19 Mar 2007, 23:31
Location: Raisio

Post by kms »

:D

Mutta kerro sitten meillekin miten sen kanssa ajot sujui.
The older I get, The faster I was.
markku

Post by markku »

kaikista luokista merkkiluokkia lukuun ottamatta löytyy autoja vakaajalla ja ilman. toiset tykkää ajaa ilman ja rakentaa alustansa sen mukaan toiset laittaa molempiin päihin. kyllä alusta tehdään kuskin mukaan. molemmilla tavoilla voi ajaa voitosta jos ranteet riittää :lol: ja kumpikaan tapa ei ole ylivertainen.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Mulle on taas opetettu ettei "oikeaa" kilpa-autoa voi rakentaa ilman vakaajia.

Ideaalitapaushan olisi ettei autoa tarvitsisi olosuhteiden mukaan muuttaa, mutta jos tarvii muuttaa etu tai takapään kallistusjäykkyyksiä niin kallistuksenvakaajan muutoksella vaikuttaa vähiten alustan muihin parametreihin.
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Post by Johan Svahn »

jos locosti puskee niin kuskissa vika..! tai sitten pitäisi ajaa 10 sek. kovmepaa kuin muut.

Vakaaja on hyvä olla, sillä hienosäädetään koska iskarit ei ole niin hightec että niillä saisi alusta säädettyä kuin esim. 3 tai 4 tie iskareilla.
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
Post Reply