Kallistuksen vakaajat

Tekniikkaan liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

User avatar
Tero Kellosalo
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 259
Joined: 18 Sep 2006, 09:03
Location: Toholampi
Contact:

Post by Tero Kellosalo »

Mitäs mieltä insinöörit Caterhamien etuvakaaja ratkaisusta?
Eli vakaaja ylätukivarsissa..
http://www.strangely.org/diary/200208/arb480.jpg
markku

Post by markku »

tommonen veitsi vakaaja on hyvä vaihtoehto saa paljon lisää säädettävyyttä.
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Post by Johan Svahn »

siinä hyvä vaihtoehto vakaajalle!! ensi kesänä ainakin yhdessä autossa on saman tyyppinen ;)
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Nuo puukotko tuossa kiertyy?

Itse kun alustavasti sommittelin niin sijoitin vakaajan mielessäni etuakselin takapuolelle - paino sijoittuu taaemma ja tavallinen vakaaja helpompi viritellä kun runko on leveämpi siinä kohtaa. Tuommonen veitsimallinen on tietysti eri juttu. Mulla ei budjetti riitä noihin veitsiin, paitsi jos Morat käy suoraan.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Ja noihin veitsiin kun vielä laittaa laakerit, vivuston ja vaijerin kuskin ulottuville niin tota voi säätää ajossa.

Image

Image

Puukot eivät kierry, noilla veitsillä korvataan normivakaajan vipuvarret, eli laitetaan säädettävä joustava elementti vakaajan ja etuakselin väliin.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

hege wrote:
Puukot eivät kierry, noilla veitsillä korvataan normivakaajan vipuvarret, eli laitetaan säädettävä joustava elementti vakaajan ja etuakselin väliin.
Hmmm.... :?:
User avatar
Tero Kellosalo
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 259
Joined: 18 Sep 2006, 09:03
Location: Toholampi
Contact:

Post by Tero Kellosalo »

Mikähän materiaali tuommosessa "puukossa" kestäis, jos koittas ite tehä..?
Varmaan jotain vähä parempaa terästä pitäs olla, ettei heti "väsy"..
Kestäsköhän rosteri...
Täytyy ainakin kokeilla jostain... Ei ihan ilmasia ostella valmiit..
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

TK707 wrote:Mikähän materiaali tuommosessa "puukossa" kestäis, jos koittas ite tehä..?
Varmaan jotain vähä parempaa terästä pitäs olla, ettei heti "väsy"..
Kestäsköhän rosteri...
Täytyy ainakin kokeilla jostain... Ei ihan ilmasia ostella valmiit..
Ehkä jonkinlainen lehtijousen lehden pätkä olis oikea materiaali. Ja olikohan vanhoissa volkkareissa vääntösauvakin nippu lehtiä, ne kävis varmaan hyvin. Ei vaan saisi työstettäessä kuumua ettei mene joustavuus, liian haastava homma ainakin mulle.

En vieläkään ole varma millä ihmeen periaatteella nuo toimii. Tuo veitsi on joka tapauksessa se joustava elementti koska niitä saa eri paksuuksina. Ehkä se jotenkin kiertyy, toisessa päässä laakerit, toisessa kiinteästi kiinni.
User avatar
Tero Kellosalo
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 259
Joined: 18 Sep 2006, 09:03
Location: Toholampi
Contact:

Post by Tero Kellosalo »

En vieläkään ole varma millä ihmeen periaatteella nuo toimii.
"Veitsi" antaa periksi kun vaaka asennossa=löysä ja kun käännetään pystyyn=jäykkä.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

TK707 wrote:"Veitsi" antaa periksi kun vaaka asennossa=löysä ja kun käännetään pystyyn=jäykkä.
No tuo olis aika simppeli toimintaperiaate jos se noin toimii.
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Post by Johan Svahn »

80- luvun Formula Ford Reynardeissa oli tuon tyyppinen vakaaja.. säädettävissä ajon aikana! :wink:
Noita veitsi vakaajia löytyy kylä alusta kirjoista!!
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
kms
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 34
Joined: 19 Mar 2007, 23:31
Location: Raisio

Post by kms »

Veitsi on todella yleinen myös niissä kilpureissa joista multanen tän idean saikin. Ei vaan ole kaiketi ottanut silmään...
:D :D :D
The older I get, The faster I was.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

kms wrote:Veitsi on todella yleinen myös niissä kilpureissa joista multanen tän idean saikin. Ei vaan ole kaiketi ottanut silmään...
:D :D :D
Ohi meni tääkin juttu, en tajjuu - tätäkään....

:roll: :)
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Onkos norjalaisilla vakaajia? Jos saisi vakoilutietoja vakaaja+jouset -kompinaatioista.
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Post by Jari Kauttonen »

TK707 wrote:Mikähän materiaali tuommosessa "puukossa" kestäis, jos koittas ite tehä..?
Varmaan jotain vähä parempaa terästä pitäs olla, ettei heti "väsy"..
Kestäsköhän rosteri...
Täytyy ainakin kokeilla jostain... Ei ihan ilmasia ostella valmiit..
Mä veikkaan että rst:llä ei tule kestämään. Nuo kun tahtoo olla melko hauraita teräksiä :roll:

Jousiterästä peliin.
Post Reply