Kallistuksen vakaajat
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
Lisää jorinaa ja spekulaatiota vakaajista:
Laitoin nyt omaan projektiautooni satunnaisvalitun vakaajan, ihan tavallisen terästankotyyppisen. Arvaus on että jäykempään suuntaan voisi vielä mennä mutta sen näkee sitten joskus, pitkien koeajojen jälkeen.
Tässä kohtaa voisi jopa tarvita toisessa topicissa parjaamaani matematiikkaa...
Hokasin tuon veitsivakaajan toimintaperiaatteenkin kun otin lukkopihdeillä kiinni leipäveitsen kärjestä ja hieman vääntelin: Eli kaikissa muissa asennoissa paitsi veitsi vaakasuorassa tuon veitsen kärjen pitää päästä kiertymään ja veitsi myös "lyhenee" kiertyessään hieman. Sen takia tuo kärki pitää olla laakeroitu moneen suuntaan. Eli esim. uniball siinä päässä. Tuossa tukivarteen kiinnittyvässä mallissa on siten myös oltava jonkunlainen laakeri tuon pyöreän holkin sisällä (tukivarren puoleisessa päässä).
Jos taivuttaa vinoa veistä ilman että päästää sen kiertymään se taipuu "luokille", eli hevosenkengän muotoiseksi. Mutta jos päästää kiertymään se taipuu nätisti melkein paikallaan. Samasta syystä tuo veitsi on myös kiilamainen eikä tasaleveä, kiertyminen alkaa kapeasta päästä ja etenee tasaisesti leveämpään osaan.
Noin ihan teoriassa kun pohdiskelee niin etuvakaaja voisi Locostissa parantaa pitoa jopa molemmilla akseleilla. Kun sisäkaarteen puolen etupyörässä on camber väärään suuntaan saattaa painonsiirto ulkopyörälle itse asiassa parantaa kokonaispitoa (vaikka toiseenkin suuntaan vaikuttavia tekijöitä on olemassa).
Sisäkaarteen puolen takapyörälle etuvakaaja ainakin tuo painoa ja senhän pitäisi olla hyvä juttu paatuneimmankin Locost-miehen mielestä.
Englannissa näyttää olevan monessa 7-tyyppisessä autossa vakaaja. Sadekelillä on näemmä tapana irrottaa vakaajan toinen "koiranluu" (eli siten poistaa vakaaja käytöstä).
Vakaajan kanssa saisi sitten etujouset olla hieman löysemmät. Itse laitoin tulevaan mopokoneiseeni 300 lbs eteen huonohkolla vipusuhteella ja taakse 140 lbs. Saa nähdä meneekö nääkin kaikki vaihtoon ensimmäisen koeajokierroksen jälkeen...
Laitoin nyt omaan projektiautooni satunnaisvalitun vakaajan, ihan tavallisen terästankotyyppisen. Arvaus on että jäykempään suuntaan voisi vielä mennä mutta sen näkee sitten joskus, pitkien koeajojen jälkeen.
Tässä kohtaa voisi jopa tarvita toisessa topicissa parjaamaani matematiikkaa...
Hokasin tuon veitsivakaajan toimintaperiaatteenkin kun otin lukkopihdeillä kiinni leipäveitsen kärjestä ja hieman vääntelin: Eli kaikissa muissa asennoissa paitsi veitsi vaakasuorassa tuon veitsen kärjen pitää päästä kiertymään ja veitsi myös "lyhenee" kiertyessään hieman. Sen takia tuo kärki pitää olla laakeroitu moneen suuntaan. Eli esim. uniball siinä päässä. Tuossa tukivarteen kiinnittyvässä mallissa on siten myös oltava jonkunlainen laakeri tuon pyöreän holkin sisällä (tukivarren puoleisessa päässä).
Jos taivuttaa vinoa veistä ilman että päästää sen kiertymään se taipuu "luokille", eli hevosenkengän muotoiseksi. Mutta jos päästää kiertymään se taipuu nätisti melkein paikallaan. Samasta syystä tuo veitsi on myös kiilamainen eikä tasaleveä, kiertyminen alkaa kapeasta päästä ja etenee tasaisesti leveämpään osaan.
Noin ihan teoriassa kun pohdiskelee niin etuvakaaja voisi Locostissa parantaa pitoa jopa molemmilla akseleilla. Kun sisäkaarteen puolen etupyörässä on camber väärään suuntaan saattaa painonsiirto ulkopyörälle itse asiassa parantaa kokonaispitoa (vaikka toiseenkin suuntaan vaikuttavia tekijöitä on olemassa).
Sisäkaarteen puolen takapyörälle etuvakaaja ainakin tuo painoa ja senhän pitäisi olla hyvä juttu paatuneimmankin Locost-miehen mielestä.
Englannissa näyttää olevan monessa 7-tyyppisessä autossa vakaaja. Sadekelillä on näemmä tapana irrottaa vakaajan toinen "koiranluu" (eli siten poistaa vakaaja käytöstä).
Vakaajan kanssa saisi sitten etujouset olla hieman löysemmät. Itse laitoin tulevaan mopokoneiseeni 300 lbs eteen huonohkolla vipusuhteella ja taakse 140 lbs. Saa nähdä meneekö nääkin kaikki vaihtoon ensimmäisen koeajokierroksen jälkeen...
ei varmaankaan mene heti vaihtoon vaatii totuttelua nekin ja kun pääsee omaksi autonkans niin sitten löytyy muita vaihtoehtoja niiden rinnalle joita voi kokeilla. (henkilökohtaisesti autoni tuntuu hyvältä tällä hetkellä. "onhan se suomen nopein locost" ja trt.kannssa suunniteltu jos ei lasketa murheita vaan katsotaa pelkkiä radalla tehtyjä aikoja mutta kuitenkin tunntuu siltä että jotain puuttuu varmaan hullu kuski sitä se ainakin locost vaatii itessä kehittämisen varaa entinen enduranse kuljettaja olen joten jonkinlaista räväkkyytä vaaditaan jousituksen päälle kun autoa ajetaan joten ei aina pelkkä teoria näissä hommissa pure tiehen vaan se rengas joka auttaa pelkästään siihen kokonaispitoon jolla mennään eteenpäin ja jonkinverran tekee myös kuski töitä sen pidon saavuttamiseen jolla autoa viedään eteen päin)
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Meil on blogissa westfieldin kaks eri ratkaisua noihin vakaajiin.
Vanhempi Westfield
Uudempi Westfield
Isommat kuvat löytyy osotteesta http://bogeyracinglocost.blogspot.com
Vanhempi Westfield
Uudempi Westfield
Isommat kuvat löytyy osotteesta http://bogeyracinglocost.blogspot.com
Veitsiä voi myös tehdä allaolevaan tapaan:
Isompi kuva
Eli veitsi tehdään jousiteräksestä, ja siihen koneistetaan päädyt.
Isompi kuva
Eli veitsi tehdään jousiteräksestä, ja siihen koneistetaan päädyt.
Toinen kuva vastaavasta sovelluksesta, tässä veistä voi kiertää että saa haluamansa jäykkyyden:
Isompi kuva
Tossakin monta ohutta jousiteräslevyä vastakkain
Mika, ota muuten yhteyttä Mikaan
Meillä oli noita omatekemiä veitsiä, ja yks tais jäädä yli. Se ois just sopivan kokoinen locostiin (tai ainakin sopivankokoisen näköinen).
Isompi kuva
Tossakin monta ohutta jousiteräslevyä vastakkain
Mika, ota muuten yhteyttä Mikaan
Meillä oli noita omatekemiä veitsiä, ja yks tais jäädä yli. Se ois just sopivan kokoinen locostiin (tai ainakin sopivankokoisen näköinen).
Helposti ?
Onko kukaan löytänyt sopivaa kallistuksen vakaajaa ( leveys oikea ) jostain automerkistä / mallista, notta sopiis pienellä työllä, kuten nuolla hydrauliputken kiinnikkeillä runkoon... ja viiksi vaan alas alatukivarteen.
TAI
TAI
Re: Kallistuksen vakaajat
Moro
En väitä ettei kannattaisi kokeilla vakaajia, mutta pitää olla melko hyvä syy mikäli sellaista haluaa käyttää. Nykyään mennään kovaa ilman vakaajia, ja alottelevan harrastajan kannattaa ehdottomasti ajaa ilman. Porukka kertoo melko avoimesti jousijäykkyyksistä ja alustan säädöistä. Jos esim. valitsee samat jousijäykkyydet kuin Markku tai Tomi, niin silloin auton pitäisi jo olla melko kohdillaan.
Mä en saanut tota jousitusta laskelmissa kohdilleen ilman etujäykkyyden nostamista, niin vakaaja vaikutti ihan järkevältä. Tähän asti kuitenkin ajettu ilman.
Valmiille vakaajalle on myös vaihtoehtona että teet vakaajan itse. Noita on maailmalla tehty ihan saumallisesta putkesta johon on päihin hitsattu vääntövarret. Nää vakaajat kestää ihan hyvin jos ne on mitoitettu oikein.
En väitä ettei kannattaisi kokeilla vakaajia, mutta pitää olla melko hyvä syy mikäli sellaista haluaa käyttää. Nykyään mennään kovaa ilman vakaajia, ja alottelevan harrastajan kannattaa ehdottomasti ajaa ilman. Porukka kertoo melko avoimesti jousijäykkyyksistä ja alustan säädöistä. Jos esim. valitsee samat jousijäykkyydet kuin Markku tai Tomi, niin silloin auton pitäisi jo olla melko kohdillaan.
Mä en saanut tota jousitusta laskelmissa kohdilleen ilman etujäykkyyden nostamista, niin vakaaja vaikutti ihan järkevältä. Tähän asti kuitenkin ajettu ilman.
Valmiille vakaajalle on myös vaihtoehtona että teet vakaajan itse. Noita on maailmalla tehty ihan saumallisesta putkesta johon on päihin hitsattu vääntövarret. Nää vakaajat kestää ihan hyvin jos ne on mitoitettu oikein.
Re: Kallistuksen vakaajat
ite ajan ilman vakaajaa ja olin nopein ainaski neljässä jähdössä viime vuonna ja rikoin rataennätykset en naje mitään tarvetta vakaajalle mutta jos joku sen tarpeen näyttää niin varmaan itekkin kokoilen en halua jäädä siinä toiseksi etten käyttäis jos siitä hyötyy
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: Kallistuksen vakaajat
ei ole mullakaan vakaajia,nopeudesta en tiedä mutta ensimmäisenä tulin maaliin neljästi kaudella 2008
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: Kallistuksen vakaajat
Ei liene kenelläkään ollut vakaalia käytössä, joten aika todennäköistä että voitot ja rataennätykset on tulleet autoille joissa vakaajia ei ole? Omaan autoon vakaajia ei ole vielä suunnitteilla.