Page 1 of 1

Pohjapellit

Posted: 11 Mar 2008, 14:29
by multanen
Minkälaisia pohjapeltejä on käytössä? Kirjassa on ilmeisesti 1.6mm eli ainakin 1.5 mm teräspelti käynee. Entäs 1mm teräspelti tai sitten jopa alumiini?

Posted: 11 Mar 2008, 22:03
by kms
Alumiinipeltiä voi olla vähän vaikea hitsata kiinni rautaiseen runkoon, joten sanoisin että teräspelti. Esikuvan mukaan Escortin kattopellistä tai sitten kaupasta. Niinhän siinä kirjassa sanotaan. Ja niillä ohjeillahan se olisi tarkoitus rakentaa... :)

Posted: 12 Mar 2008, 16:47
by BATMAN
Escortin kattopellistä :?: .

Posted: 12 Mar 2008, 22:17
by kms
Batman, Joko lähetän sulle sen kirjan niin et joudu olemaan koko ajan kysymysmerkkinä :?:
:)

Posted: 13 Mar 2008, 16:59
by BATMAN
:?: mitä minäkö kysymysmerkkinä, nyt en kyllä ymmärtänyt :?: :lol: .

Posted: 13 Mar 2008, 17:37
by multanen
No jos nyt sitten teräspeltiä laitetaan (kaupasta) niin käykö 1 mm tai 1,5 mm kumpi vaan?

Posted: 14 Mar 2008, 08:29
by Johan Svahn
jos rakentaa budjetti auton niin 1mm ja jos haluaa satsata niin 1,5mm ;)
Ne jotka todella panostaa tekee alumiinista! :wink:

Kysymys:

Kevyempi vai jäykempi auto, kumpi on parempi? ;)

Posted: 14 Mar 2008, 10:13
by multanen
Halvempi ja kevyempi vai kalliimpi ja painavampi...hmmm... Taitaa tulla 1mm pohja mulle :)

Takaosa on kaarien takia niin jäykkä ettei taida auttaa jäykistää lisää. Keulassa olisi varmaan hyvä olla poikkisuuntaan diagonaalitukia (jos siis vahvistaminen olisi sallittu).

Posted: 14 Mar 2008, 12:19
by Mika Hirvonen
Mulla on jäänyt käsitys, että englannissa olisi aika yleistä tehdä kisapelien pohjat alumiinista. Ne ensiksi pintakäsittelee rungon ja sitten vasta niittaavat pohjan kiinni. Etuna on tietenkin keveys, ei mee pohja kieroon kuten hitsatessa ja vähemmän ongelmia ruosteen kanssa. Hitsaamalla teräksestä saadaan tietenkin jäykempi ratkaisu ja ei tule kivi niin helposti pohjasta läpi kun vieraillaan mustan alueen ulkopuolella :)

Posted: 16 Mar 2008, 12:45
by hege
Jäykkyyden kannalta tuskin hirveesti väliä mitä kamaa toi pohjalevy on. Ehkä 0,5% ero tai vähemmän 1,5mm ja 1mm välillä. Mikäli aihe kiinnostaa niin blogissa ois yks kuva kiertymäsiirtymistä, eli kuvasta näkee missä kohdin kori alkaa vääntyä:

http://bogeyracinglocost.blogspot.com/2 ... vyill.html

Turvallisuuden kannalta tolla on melko suuri merkitys. Haluatko kehosi alle 1mm vai 1,5mm peltiä? vai alumiinia?

Me valittiin 1,5mm pelti, eikä tarvinnu edes miettiä.

Posted: 18 Mar 2008, 22:21
by kms
En tiedä, mutta olen tähän asti luullut, että kirjassa se pohjapelti tehdään tarkoituksella ja tieten rautapellistä joka hitsataan runkoon. Ymmärsin että asialla onlisi merkitystä turvallisuuden kannalta. Itse ainaklin istun mieluummin hitsatun rautapellin päällä, kun niitatun alumiinin...
Toisaalta jos auto pitää saada kisapainoonsa lihotettua, niin eipä tule mieleen parempaa paikkaa pikku lisäpainolle...

Posted: 14 Apr 2008, 20:22
by tuppu
ehdottomasti kirjan mukaan, pysyy jalatkin mukana jos ylittää pari kanttaria.
siis teräs on paras. auto 714 1,5mm

tuppu