Page 1 of 1

Turvavöiden kiinnityspisteet

Posted: 23 Mar 2008, 11:35
by multanen
Ajattelin laitella 3mm pellit n. 20cm istuinkaukalon takaseinästä molemmin puolin. Toinen tulisi siis kardaanitunnelin alaputkeen, pystyputken risteykseen. 9x9cm neliön puolikas-kolmiot.

Yläkiinnitykseksi ajattelin hitsata 12mm jatkomutterit niskan takana kulkevaan putkeen pystyyn...

Mutta minnekäs nuo haararemmien kiinnitykset tulee? Jos sillä on merkitystä niin tarkoitus on laittaa uretaanipenkki ja makaava ajoasento (rajoittavana tekijänä on näköjään että kuljettajan silmät olisi hyvä sijoittua pulpetin reunan yläpuolelle...)

Posted: 23 Mar 2008, 13:19
by Tomi Jutila
itse laitoin munavyöt kiinni turvavyö silmukoilla pohjapellin läpi,vastamutteri sääntöpykälän täyttävällä aluslevyllä+lisäksi vielä varulta isompi pellinpala alulevyksi

Posted: 23 Mar 2008, 19:18
by multanen
Voiskohan nuo 6-pisteen munavyötkin laittaa kiinni kaukalon sivuihin? En oikein osaa kuvitella kun ei ole ollut päällä tommoset.

Posted: 23 Mar 2008, 19:29
by Tomi Jutila
sanoisin että ei.ehkä joku viisaampi voi ne sinnekin laittaa mutta itse menin tässäkin helpoimman tavan mukaan.
urtsupenkkiin kaiversin tietysti reijän mistä vyöt tulevat esiin.

Posted: 23 Mar 2008, 19:49
by multanen
Tuliskohan kohtuutonta kilpailullista etua jos laittaisi yhden 20x20mm poikittaispalkin tuohon? Kiinnityslevyn yksi reuna siihen kiinni ja muut reunat pohjalevyyn - tulis aika hyvä.

Mihin kohtaan ne kiinnitykset pitäisi noin suurin piirtein laittaa (mm. etäisyys toisistaan)? Tuleeko ne pituusuunnassa kuljettajan ahterista vielä taaemma?

Posted: 24 Mar 2008, 08:39
by Tomi Jutila
jos poikkipalkin kiinnityksen tekee pulttiliitoksella niin täytäisikö se sääntöpykälän....?
ymmärtääkseni hitsaamalla kiinnitetyt lisäputket ovat kiellettyjä.

munavöitten silmukoitten leveys tulee kun vöitä roikottaa ja mittaa suunnilleen niitten välin.itselläni muistaakseen sääntöpykälän täyttävät aluslevyt/mutterit ovat rinnakkain.
pituus suuntainen sijainti riippuu tietysti kuinka suuret munat sattuu olemaan :D :D itse laitoin silmukoita hieman persauksien allepäin jotta vöitten veto/kiristys suunta tulee takapuolen altapäin.urtsupenkkkiin tehty reikä on tietysti myös muotoiltu sinnepäin.
kun teet penkkiin kolon vöitävarten älä tee siitä liian ahdasta,omassanikin sais reikä olla pikkusen isompi kun kiristys soljet ja niitten käyttäminen vaatii hieman tilaa.varsinkin jos teet ajoasennosta makaavan/polvet koukussa niin penkiin tulee aika paksu kohta takapuolen jälkeen reisitueksi.

Posted: 22 May 2008, 18:33
by multanen
Pari havaintoa vielä turvavöiden kiinnityksestä:

- turvavöiden kiinnitykseen standardikierre on 7/16" UNF (en ihan ehtinyt hitsata M12 kierteitä paikalleen...)

- uretaanipenkin kanssa voisi ajatella käytettävän myös "formula" eli "F"-tyyppisiä turvavöitä. Näissä istutaan tavallaan haaravöiden päällä, jotka ovatkin tämän takia soljettomat. Haaravyöt kiinnitetään lähelle lantiovyön kiinnityspisteitä eli paremmin saa kiinni kuin peltipohjaan. Vaikka ei noihin kyllä isoja voimia tule, lähinnä kai estävät ettei kuski karkaa isojen vöiden ali.
Ajattelin laittaa omaan tämmöset F-vyöt, sitten joskus.


EDIT: Tässä paljon tietoa turvavöiden ja HANS-systeemin asennuksesta, ulkomaankielellä tosin: http://www.schroth.com/installation-ins ... index.html

Posted: 30 May 2008, 08:35
by hege
Oon nähny ratkaisuja joissa haaravyöt kiinnitetään samoihin lenksuihin kuin lantiovyötkin. Ei välttämättä mukavin tapa kun haaravyöt pyrkivät levittämään jalkoja.

Mun mielestä kannattaa hitsata persuksen alle ylimääräinen putki jos alkaa haaravöiden kiinnityspiste arvelluttamaan. Penkkiä varten saa tehdä ylimääräisiä vahvistuksia.