
Turvakaarien kiinnitys
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
Turvakaarien kiinnitys
Onko pulttikiinnitys hitsauksen lisäksi pakollinen ??? 

Last edited by KakeK on 19 Jun 2008, 17:03, edited 1 time in total.
- Tero Kellosalo
- Aktiivi
- Posts: 259
- Joined: 18 Sep 2006, 09:03
- Location: Toholampi
- Contact:
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: Turvakaarien kiinnitys
voisiko joku jolla on kuljettajan puolella sivuputkesta alas runkoon pystyssä tuleva ns.lisäputki valaista miten on toteuttanut kiinnityksen runkoon ja sivuputkeen.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: Turvakaarien kiinnitys
sivuputken yläpäässä alaspäin oleva holkki joka menee varsinaisen lisäkaariputken sisään ja molemmista pultti läpi.
alapäässä lisäkaariputken päähän hitsattu L- kulmapala joka vastaa alimpaan runkoputkeen,koripelti menee välistä.sisäpuolella vastaava L- pala toisinpäin ja kaksi pulttia L- paloista ja runkoputkista pystyssä läpi.
kuviakin olis jos osaisin vaan laittaa niitä tänne??
alapäässä lisäkaariputken päähän hitsattu L- kulmapala joka vastaa alimpaan runkoputkeen,koripelti menee välistä.sisäpuolella vastaava L- pala toisinpäin ja kaksi pulttia L- paloista ja runkoputkista pystyssä läpi.
kuviakin olis jos osaisin vaan laittaa niitä tänne??
Re: Turvakaarien kiinnitys
Projekti on taas pitkän hiljaiselon jälkeen herännyt henkiin ja nyt pitäisi ryhtyä rakentelemaan turvakaaria. Mitenkä olette toteuttaneet turvakaarien kiinnityspisteet korissa?
Sääntökirjassa sanotaan näin:
Myös etukaaren kiinnityspisteiden käytännön toteuttamiseen olisi hyvät vinkit tarpeen.
Sääntökirjassa sanotaan näin:
Rungossahan on siinä kohdassa johon pääkaari tulee kiinni 3 mm teräslappu joka on pinta-alaltaan 100 cm^2. Pitääkö tämän päälle hitsata toinen 3 mm vahvikelevy (120cm^2), ja tämän päälle tulisi vasta kaarien kiinnityslevy? Lopputuloksena pääkaaren kiinnityskohdassa olisi päällekkäin 3 kpl 3 mm teräslevyä (rungon levy - vahvikelevy - kaarien kiinnityslevy). Vai oletteko laittaneet kaarien kiinnityslevyn suoraan tuohon rungon levyyn?Kaarien lattiakiinnitystä varten tulee jokaisessa kaaren alapään kiinnityspisteessä olla kiinnityslevy, jonka minimipaksuus on 3 mm, muodostaen kiinnitysjalan. Kaarien alapään kiinnitys korikehikkoon on tehtävä vähintään kolmella pultilla. Kukin kiinnityskohta tulee korissa vahvistaa vähintään 3 mm paksulla ja pinta-alaltaan vähintään 120 cm2 teräksisellä vahvikelevyllä, joka on hitsattu korikehikkoon.
Myös etukaaren kiinnityspisteiden käytännön toteuttamiseen olisi hyvät vinkit tarpeen.
Harri Rinta-Torala
harri.rintatorala ( a ) gmail.com
harri.rintatorala ( a ) gmail.com
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: Turvakaarien kiinnitys
Pääkaaren laput olen leventänyt siten, että minimimitta täyttyy. Siihen on sitten pultattu toinen samankokoinen lappu mihin kaari on hitsattu kiinni.
Etulappu on L-muotoinen 50 x 50 x 120 mm. Siinäkin toinen lappu päällä ja putki hitsattu siihen kiinni.
Takalapun minimimitta muistaakseni 60 cm^2.
Etulappu on L-muotoinen 50 x 50 x 120 mm. Siinäkin toinen lappu päällä ja putki hitsattu siihen kiinni.
Takalapun minimimitta muistaakseni 60 cm^2.
-
- Uusi jäsen
- Posts: 25
- Joined: 16 May 2010, 08:41
Re: Turvakaarien kiinnitys
Kaareen hitsattavan lapun(sääntökirjassa:kiinnitysjalka) kokoa ei ole määrätty.Riittää että siihen saa kolme
8mm 8.8 pulttia etu- ja pääkaaressa ja 2 pulttia takatuissa.
Huom: uusimmassa sääntökirja versiossa oli että pulttien välinen kulma vähintään 60 astetta.
8mm 8.8 pulttia etu- ja pääkaaressa ja 2 pulttia takatuissa.
Huom: uusimmassa sääntökirja versiossa oli että pulttien välinen kulma vähintään 60 astetta.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: Turvakaarien kiinnitys
Tuossa tuo sääntö lukee.Kukin kiinnityskohta tulee korissa vahvistaa vähintään 3 mm paksulla ja pinta-alaltaan vähintään 120 cm2 teräksisellä vahvikelevyllä, joka on hitsattu korikehikkoon. 1.1.2007 alkaen luokitelluissa autoissa koriin hitsatun vahvikelevyn ja korikehikon kosketuspinnan pitää olla 120 cm2.
-
- Uusi jäsen
- Posts: 43
- Joined: 03 Dec 2013, 20:57
- Location: Vaasa
Re: Turvakaarien kiinnitys
Teen parasta-aikaa omaan autooni turvakaaria, pari kysymystä...
1. Eli etupääkaarenkin kiiinnityslapun kosketuspinnan tulee olla 120m2 ?
2. Säännöt sanoo; "kuljettajan kypärä on vähintään 50mm etu-ja pääkaaren sekä pitkittäistukien alapuolella" Ei taida kuitenkaan käytännössä koskea tuota etupääkaarta, se kun näyttää jo katsastetuissa autoissa olevan kuitenkin alempana kuin takapääkaari?
1. Eli etupääkaarenkin kiiinnityslapun kosketuspinnan tulee olla 120m2 ?
2. Säännöt sanoo; "kuljettajan kypärä on vähintään 50mm etu-ja pääkaaren sekä pitkittäistukien alapuolella" Ei taida kuitenkaan käytännössä koskea tuota etupääkaarta, se kun näyttää jo katsastetuissa autoissa olevan kuitenkin alempana kuin takapääkaari?
Jari Perälä
0400-837 199
0400-837 199
-
- Uusi jäsen
- Posts: 43
- Joined: 03 Dec 2013, 20:57
- Location: Vaasa
Re: Turvakaarien kiinnitys
kohtaan 1. Locost ei ole tietääkseni luokiteltu auto (rallissa auton mukana piti olla aina luokitustodistus, kun meni katsastukseen), mutta ehkä teen 120 cm2 aluslapuilla kaaret, etukaarenkin.
- Attachments
-
- kaaret.JPG (168.13 KiB) Viewed 7773 times
-
- luokitus.JPG (32.73 KiB) Viewed 7773 times
Jari Perälä
0400-837 199
0400-837 199
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: Turvakaarien kiinnitys
Etu ja pääkaarien kiinnitykset 120cm2 ja takatukien 60
Kuskin istuessa autossa pitää kypärän ja kaaren väliin jäädä 50mm rako.
Kuskin istuessa autossa pitää kypärän ja kaaren väliin jäädä 50mm rako.