Sääntökeskustelua tuleville kausille (2009-)

Kysymyksiä ja vastauksia Locost sääntöjen tulkintaan

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

markku

Post by markku »

ilmanputsarin korkeutta ei ole määritetty. ne tulee mitä tulee. jos kyseessä on alkuperäinen suodatin kotelo niin ovat aika isoja. voi tarvita periskoopin että näkee ajaa :roll: .


etulokasuojan pitää peittää rengas juuri kuvan mukaan 90 astetta renkaan takapuolelta. eteenpäin ei määritetty mittoja.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Mika wrote:Yksi tarkennus, joka taitaa puuttua on F* ja G* putkien välissä olevien kiinnitysrautojen rakenne. Ymmärtääkseni päätettiin, että kyseiset raudat saa koteloida (ei tarvitse olla lattoja).
Mun mielestä ei tarvitse tarkentaa. Säännöissä on jo mainittu: "Mitään muutoksia rungon kantaviin osiin (vahvistuksia tai kevennyksiä) ei sallita paitsi: moottorin ja vaihdelaatikon kiinnikkeet"

Kiitos palautteesta.

Mun tulkinta tästä on että kiinnikkeitä varten saa runkoon tehdä muutoksia (vahvistuksia tai kevennyksiä) kantaviin osiin. Se ei kuitenkaan tarkoita että tehdään lisää runkoa tai apurunkoja moottorin kiinnityksiin joiden tarkoituksena on jäykistää runkoa. Ymmärtääkseni vuosikokouksessa käytiin vaan läpi pelisäännöt mitä rungolle saa ja ei saa tehdä.

Pitääkö kaikille kiinnikkeille tehdä sääntöihin kuva? Vai saako vaihtekepille, moottorille, rattiakselille, polkimille yms. tehdä kiinnikkeitä oman maun mukaan. Jos moottorin tai polkimien kiinnike näyttää siltä ettei se kestä, niin sillon mun mielestä voi oman järjen mukaan vahvistaa.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Onko tuo etukylkien peltien muoto "suora" ja "L" tarkoituksellinen tiukennus entisiin tulkintoihin verrattuna? Eli tommonen njös-mallinen takaa auki oleva etukylki ei olis enää sallittu? Sehän ei ole suora eikä L.

Toinen mikä pisti silmään oli että kuljettajan puolelle ohjaamopeite on ilmeisesti vahingossa nyt sallittu..? Eipä sillä että kukaan semmosta laittaskaan.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Ohjaamopeitteitä on ollut Norjassa käytössä, eli ei ollut vahingossa sallittu. Ajateltiin, että on helpompaa kieltää ne, jolloin kenenkään ei tarvitse ruveta sellaisi värkkäämään.
Vanhoissa säännöissä L-muotoinen pelti oli se virallinen ratkaisu. Nyt sekä L että suora ovat viralllisia, eli säännöt nyt sallivimpia. Takaalta avoimia peltejä ei kielletty.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Mika wrote:Ohjaamopeitteitä on ollut Norjassa käytössä, eli ei ollut vahingossa sallittu. Ajateltiin, että on helpompaa kieltää ne, jolloin kenenkään ei tarvitse ruveta sellaisi värkkäämään.
Niin tarkotinkin sitä että uudessaä sääntöluonnoksessa peite on jostain syystä kielletty vain matkustajan puolelta. Lieneekö tarkoitus ollut kieltää myös kuskin puolelta?
User avatar
Tero Kellosalo
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 259
Joined: 18 Sep 2006, 09:03
Location: Toholampi
Contact:

Post by Tero Kellosalo »

Hmmm.... Hyvä ajella kuskinpuoli peitettynä... :idea: :?: :lol:
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Joo en usko että sitä pitää erikseen kieltää.

Meinasitko ajaa sen peitteen ylä- vai alapuolella? :D
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Mika wrote:
Meinasitko ajaa sen peitteen ylä- vai alapuolella? :D
Eiks se tule pienin ilmanvastus jos on peitteen alla. Silmänreiät kannattaa leikata että näkyvyys säilyy. 8)
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Ja voi tehdä turvakaarestakin tosi matalan.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Post by kippo »

nyt menee kyllä porsaan reikien haku vähän liian pitkälle pysytääs taas vähän enempi asiassa ja mietitään omilla aivoila pikkasen pitemmälle ja luetaan sääntöjä riviltä eikä vierestä :evil:
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Post by pasi.t »

:shock: älä nyt jarkko, ajattele mitä se tekis vähätehoisille autoille???????? 8)
BATMAN
Jäsen
Jäsen
Posts: 89
Joined: 15 Sep 2006, 07:25
Location: Askola

Post by BATMAN »

Turvakaarista senverran, että:
Saako suojakehikkoon lisätä poikittaista ns. kojelauta putkea?
Ja toinen ylimääräinen? putki sivuputkesta alas runkoon,
no kattokaa vaikka Tomin auton kuvaa jos tästä sepostuksesta ette ymmärtäneet :P .
markku

Post by markku »

kojelauta putki on sallittu ja käytössä osassa autoja.

helma putkikin on sallittu kuskin puolelle mutta se pitää olla pulttikiinnitteinen molemmista päistä.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Hyvä idea ton turvakaarikohdan kanssa.

Alan tekee tota turvakaarikohtaa yhteneväksi akk sääntökirjan kanssa. Eroja oikeastaan vaan sanoissa: Takakaari muuttuu pääkaareksi ja pitkittäistuki kuskin vieressä sivusuojaksi.

Ajattelin että ois ihan hyvä laittaa että kattoon ei saa uusissa autoissa laittaa vanhan säännön mukaisia pitkittäistukea (2006 ja vanhemmat, näkyy mm. Markun foorumikuvassa), vaan katossa pitää uusissa olla diagonaali. Ettei kukaan vahingossa mene laittamaan vanhan mallista...

Turvakaarisäännöistä poistettaisiin: Ylimääräisiä vahvistavia putkia jotka täyttyvät laatuvaatimukset saa asentaa.
Putket mitä saa lisätä:
Sivusuoja, kattosuoja, toinen poikittainen tuki taakse turvakaaria varten, poikittainen tuki etukaareen kojelaudan tienoille ja pystytyki sivusuojasta alas runkoon (pultattava).

Muita?
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Ihan järkevä rajata noi sallitut putket, koska se selventää asiaa.
toinen poikittainen tuki taakse turvakaaria varten
Varmaan turvavöitä varten :)
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Post Reply