Sääntökeskustelua tuleville kausille (2009-)
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
Mun mielestä ei tarvitse tarkentaa. Säännöissä on jo mainittu: "Mitään muutoksia rungon kantaviin osiin (vahvistuksia tai kevennyksiä) ei sallita paitsi: moottorin ja vaihdelaatikon kiinnikkeet"Mika wrote:Yksi tarkennus, joka taitaa puuttua on F* ja G* putkien välissä olevien kiinnitysrautojen rakenne. Ymmärtääkseni päätettiin, että kyseiset raudat saa koteloida (ei tarvitse olla lattoja).
Kiitos palautteesta.
Mun tulkinta tästä on että kiinnikkeitä varten saa runkoon tehdä muutoksia (vahvistuksia tai kevennyksiä) kantaviin osiin. Se ei kuitenkaan tarkoita että tehdään lisää runkoa tai apurunkoja moottorin kiinnityksiin joiden tarkoituksena on jäykistää runkoa. Ymmärtääkseni vuosikokouksessa käytiin vaan läpi pelisäännöt mitä rungolle saa ja ei saa tehdä.
Pitääkö kaikille kiinnikkeille tehdä sääntöihin kuva? Vai saako vaihtekepille, moottorille, rattiakselille, polkimille yms. tehdä kiinnikkeitä oman maun mukaan. Jos moottorin tai polkimien kiinnike näyttää siltä ettei se kestä, niin sillon mun mielestä voi oman järjen mukaan vahvistaa.
Onko tuo etukylkien peltien muoto "suora" ja "L" tarkoituksellinen tiukennus entisiin tulkintoihin verrattuna? Eli tommonen njös-mallinen takaa auki oleva etukylki ei olis enää sallittu? Sehän ei ole suora eikä L.
Toinen mikä pisti silmään oli että kuljettajan puolelle ohjaamopeite on ilmeisesti vahingossa nyt sallittu..? Eipä sillä että kukaan semmosta laittaskaan.
Toinen mikä pisti silmään oli että kuljettajan puolelle ohjaamopeite on ilmeisesti vahingossa nyt sallittu..? Eipä sillä että kukaan semmosta laittaskaan.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Ohjaamopeitteitä on ollut Norjassa käytössä, eli ei ollut vahingossa sallittu. Ajateltiin, että on helpompaa kieltää ne, jolloin kenenkään ei tarvitse ruveta sellaisi värkkäämään.
Vanhoissa säännöissä L-muotoinen pelti oli se virallinen ratkaisu. Nyt sekä L että suora ovat viralllisia, eli säännöt nyt sallivimpia. Takaalta avoimia peltejä ei kielletty.
Vanhoissa säännöissä L-muotoinen pelti oli se virallinen ratkaisu. Nyt sekä L että suora ovat viralllisia, eli säännöt nyt sallivimpia. Takaalta avoimia peltejä ei kielletty.
Niin tarkotinkin sitä että uudessaä sääntöluonnoksessa peite on jostain syystä kielletty vain matkustajan puolelta. Lieneekö tarkoitus ollut kieltää myös kuskin puolelta?Mika wrote:Ohjaamopeitteitä on ollut Norjassa käytössä, eli ei ollut vahingossa sallittu. Ajateltiin, että on helpompaa kieltää ne, jolloin kenenkään ei tarvitse ruveta sellaisi värkkäämään.
- Tero Kellosalo
- Aktiivi
- Posts: 259
- Joined: 18 Sep 2006, 09:03
- Location: Toholampi
- Contact:
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Hyvä idea ton turvakaarikohdan kanssa.
Alan tekee tota turvakaarikohtaa yhteneväksi akk sääntökirjan kanssa. Eroja oikeastaan vaan sanoissa: Takakaari muuttuu pääkaareksi ja pitkittäistuki kuskin vieressä sivusuojaksi.
Ajattelin että ois ihan hyvä laittaa että kattoon ei saa uusissa autoissa laittaa vanhan säännön mukaisia pitkittäistukea (2006 ja vanhemmat, näkyy mm. Markun foorumikuvassa), vaan katossa pitää uusissa olla diagonaali. Ettei kukaan vahingossa mene laittamaan vanhan mallista...
Turvakaarisäännöistä poistettaisiin: Ylimääräisiä vahvistavia putkia jotka täyttyvät laatuvaatimukset saa asentaa.
Putket mitä saa lisätä:
Sivusuoja, kattosuoja, toinen poikittainen tuki taakse turvakaaria varten, poikittainen tuki etukaareen kojelaudan tienoille ja pystytyki sivusuojasta alas runkoon (pultattava).
Muita?
Alan tekee tota turvakaarikohtaa yhteneväksi akk sääntökirjan kanssa. Eroja oikeastaan vaan sanoissa: Takakaari muuttuu pääkaareksi ja pitkittäistuki kuskin vieressä sivusuojaksi.
Ajattelin että ois ihan hyvä laittaa että kattoon ei saa uusissa autoissa laittaa vanhan säännön mukaisia pitkittäistukea (2006 ja vanhemmat, näkyy mm. Markun foorumikuvassa), vaan katossa pitää uusissa olla diagonaali. Ettei kukaan vahingossa mene laittamaan vanhan mallista...
Turvakaarisäännöistä poistettaisiin: Ylimääräisiä vahvistavia putkia jotka täyttyvät laatuvaatimukset saa asentaa.
Putket mitä saa lisätä:
Sivusuoja, kattosuoja, toinen poikittainen tuki taakse turvakaaria varten, poikittainen tuki etukaareen kojelaudan tienoille ja pystytyki sivusuojasta alas runkoon (pultattava).
Muita?
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact: