Tarkennettujen sääntöjen hahmotelma:
>>>Linkki >>>
Säännöt ovat työn alla. Eivät ole lopulliset. Pyritty tekemään helpommiksi ymmärtää.
Palaute on tervetullutta.
--------------------
Alla pitäis olla kaikki tarkennukset mitä on tehty:
1.0 Kilpa-auto
-Poistettu: Rungon sisäiset mitat saavat poiketa kunhan kokonaisleveys säilyy ja akseliväli on 2250 - 2370mm. Autot jotka ovat rakennettu Tanskan, Ruotsin sekä Norjan sääntöjen mukaan hyväksytään myös.
-Infolistalle pääsy korvattu hyväksymisellä. Suomessa ei ole Norjan tyylistä listaa kaikista hyväksytyistä autoista (joka runkonumero näkyy infolistalla Norjassa).
-Lisätty: Auton pitää myös olla sääntöjen mukainen. Kaikki mikä ei ole säännöissä sallittu, on kielletty.
-200hv auton minimipaino 636kg jousituslisineen.
2.1 Kilpailuihin osallistuminen
-Lisätty, ei ollut ennen.
3. Mitat ja paino (otsikko muutettu)
-Lisätty auton mitat
-Lisätty maininta että paino mitataan aina kuskin kanssa
-Poistettu painonlaskentajutut
4. Runko ja kori (otsikko muutettu)
-Lisätty kardaanisuojan minimimateriaali
-Ylimääräiset runkoa jäykistävät putket jotka eivät löydy rungon katkaisulistasta ovat kiellettyjä. Moottorin kiinnikkeet täytyy tehdä pulttaamalla runkoon. Moottorin sivuilla olevien alakiinnikkeiden alle saa hitsata poikittaisputket.
-Nokkakappale täysin samannäköinen kuin nyt käytössä olevat, auton pitää näyttää lotus seveniltä. Ylimääräiset ilmanotto- tai muut aukot kiellettyjä
-"L" muotoinen tai suora pelti sallittu etukylkiin.
-Erityisen korkeille moottoreille saa konepeltiä korottaa enintään 60 mm.
-Patit ja "skuupit" kielletty.
-Ohjaamon päälle ei saa laittaa peitettä matkustajan puolelle.
-Diagonaalit kardaanitunnelin sivuilla
-Kardaanitunnelin poikittaisputkea saa perän päältä nostaa saadakseen lisää tilaa perälle.
-Lokasuojien takareunan tulee ulottua vähintään akselilinjan korkeudelle.
5. Jousitus, renkaat, jarrut ja voimansiirto (otsikko muutettu)
-Järjestystä muutettu. Nyt järjestyksessä: yleisesti, taka-akseli, etuakseli,puslat ja ohjaus.
-"levikepalat sallittu" siirretty pyöränripustuksiin.
-Sallittu 8-14,5mm reiät jousituksen kiinnikkeisiin.
-Panhard tangon rungon puoleista kiinnikettä saa nostaa saadakseen panhard tangon vaaka-asentoon.
-Etutukivarsiputki saa olla halkaisijaltaan 19mm tai 20mm, takatukivarsiputki ja panhardputki vapaat.
5.2
-Lisätty otsikko Voimansiirto
-Vain takaveto sallittu
5.3 Pyörät
Otsikko muutettu: Vanteet ja Renkaat
6 Moottori (rakennetta muutettu erottamaan autonmoottori ja mp-moottori)
Materiaalin lisääminen tarkennettu koskemaan vain kantta, ei koko moottoria.
-lisätty: powercommander ja muu tapa muuttaa polttoainejärjestelmää sallittu, kunhan vakio järjestelmä säilyy.
-lisätty jäähdytintä koskeviin määräyksiin: Mikäli käytössä on suuri jäähdytin, saa nokkapalan alle tehdä kotelon että jäähdytin mahtuu korirakenteen sisälle.
-Vakioa imusarjaa saa muokata tai kääntää että se mahtuu konetilaan. Imusarjan saa tehdä itse kunhan vakio mitoitus imukanavien, kokoojakammion sekä kaasuläpän sijainnin suhteen säilyy. Suuttimet pitää olla vakiolla paikalla. Alkuperäistä läppärunkoa on käytettävä. Imusarjan saa kääntää, niin että ilmanottopuoli vaihtuu. Kilpailijan täytyy vaadittaessa pystyä näyttämään toteen että omatekoinen imusarja täyttää säännöt.
6.7 sähköjärjestelmä (laitettu omaan numeron alle, eikä enää ole yhteydessä moottoriin)
-Akun kiinnitystä tarkennettu
7. Jarrut
-Siirretty jousituksen alle
10. Turvavarusteet
-Muutettu järkevämmäksi. Lisätty AKK sääntökirjassa olevia juttuja: ajoasu, kypärä, sammutin, ohjaamon läpi kulkevat putket ja tulipelti
-Kaulapannan käyttöä suositellaan
-Turvakaari: Poistettu ylimääräiset putket sallittu. Lisätty sallitut turvakaariputket. Huomautus katon tuesta uusissa autoissa.
11. Aerodynaamiset varusteet
-Maavara siirretty kappaleeseen 3. Mitat ja painot
14.Peilit
Autossa oltava kolme taustapeiliä.
Lisätty kappale Transponderille
16 Painonlaskenta
-Muutettu rakenteeltaan samanlaiseksi kuin norjan 2007 säännöissä
-excel tiedosto helpottamaan koneen valintaa.
Infolista
-Päivitetty vastaamaan nykyistä Norjan listaa. Lisätty lause moottorien lisäämisestä listalle.
-Muutettu gaz iskareiden tyyppi sellaiseen mikä on markkinoilla. (GS -> GP)
-Muutettu avo iskunvaimennin teräsrunkoiseksi kuten norjan infolistalla.
Muuta:
Lisätty 13 kuvaa selventämään rungon rakentamista.
Käytännön neuvoja
-lisätty linkki Mcsorley katkaisulistaan