Putkittaminen?
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
Putkittaminen?
Säännöissä lukee auton moottoria koskevassa osiossa että materiaalia ei saa lisätä. Ymmärränkö oikein että koskee myös lohkon uudelleen putkittamista pienemmälle männän halkaisijalle?
joo, sääntö sanoo että alkuperäistä saa porata sen verran ku materiaali antaa myöten.
Minusta moottori kannatta suunnitella/valita niin että pystyy käyttämään mahdollisimman paljon vakio osia koska ne moottorit ei ole ikuisia.
Kuukausi kisojen välissä ei riitä jos varaosat ei ole hyllyssä tai joutuu teettämään koneistuksia.
Minusta moottori kannatta suunnitella/valita niin että pystyy käyttämään mahdollisimman paljon vakio osia koska ne moottorit ei ole ikuisia.
Kuukausi kisojen välissä ei riitä jos varaosat ei ole hyllyssä tai joutuu teettämään koneistuksia.
Pete
0405883436
0405883436
Kysymys on siitä että laskeskelen yhtä kone vaihtoehtoa mahdolliseen locost projektiin. Kone löytyy jo mutta harmittavasti se on hieman liian suuri tilavuudeltaan täyttääkseen säännöt. Mutta jos sen putkittaisi n. 0,5mm pienemmälle männälle niin kone olisi sääntöjen mukainen.markku wrote:koskee kantta tuo kohta "aineen lisääminen kielletty".
lohko menee. "sylintereitä voi porata niin paljon kuin alkuperäiset sylinteri putket myöntää". tulkisisin tuon ettei putkia voi vaihtaa jos alkuperäisiä pitää käyttää.
Toinen vaihtoehto on hioa kampiakseliin lyhyempi isku.
Männänhalkaisija 92,9mm, isku 84mm==>tilavuus 2277cc, laskennallinen teho 284,6 josta pois 30% niin tulokseksi tulee 199,24hp
Männänhalkaisija 93,4mm, isku 83,25mm==> tilavuus 2281cc laskennallinen teho 285,1 josta pois 30% niin tulokseksi tulee 199,6hp
Mutta jos alkuperäisiä täytyy käyttää niin se sulkee sitten putkittamisen pois.
Moi!
Aikoinaan setvin putkittamisen hintoja ja tulin siihen tulokseen, että taloudellisesti ajatellen putkitus ei ole mielekäs vaihtoehto. Putkitus on ainut vaihtoehto vain siinä tapauksessa, että on pakko käyttää lohkoa tai lohkoja, joihin ei saa enää ylikokoisia mäntiä. Esim. Ford Kentin lohkot historic autoissa. Eli samoilla linjoilla ollaan edellisen kanssa. Mikähän lohko olisi kyseessä?
Aikoinaan setvin putkittamisen hintoja ja tulin siihen tulokseen, että taloudellisesti ajatellen putkitus ei ole mielekäs vaihtoehto. Putkitus on ainut vaihtoehto vain siinä tapauksessa, että on pakko käyttää lohkoa tai lohkoja, joihin ei saa enää ylikokoisia mäntiä. Esim. Ford Kentin lohkot historic autoissa. Eli samoilla linjoilla ollaan edellisen kanssa. Mikähän lohko olisi kyseessä?